پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

بحران کرونا فرصتی برای فضای سبز شهری

چکیده: بحران کرونا در شهرها قابلیت تبدیل شدن به فرصتی برای کشف مجدد ارزش فضای سبز شهری را دارا بوده و مردم را به حضور در فضا و  مسئولین را به توجه بیشتر ترغیب می کند.

آیا بحران کرونا می تواند راهی برای برقراری ارتباط بیشتر شهروندان با فضای سبز شهری باشد؟

مزایا و خدمات ناشی از قرار گرفتن در محیط های طبیعی به خصوص در شهر بر کسی پوشیده نیست. در بیماری همه گیری کرونا روند دسترسی و استفاده از بوستان ها و فضاهای سبز شهری به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. دولت ها در نقاط مختلف جهان رویکرد های متفاوتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری پیش گرفته اند. از جمله اقداماتی مانند کار در خانه، برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در محل کار و تعطیل شدن مراکز فروشگاهی و خدماتی و منع تردد در برخی قسمت های شهری.

این اقدامات در برخی از کشور ها به منع ورود به بوستان های شهری نیز انجامید. برخی از شهر ها نیز با توجه بیشتر به نیاز شهروندان به این فضاهای شهری به اقداماتی برای حضور بیشتر افراد دست زدند. برای مثال در برخی از شهر های آلمان مسیر های سبز مناسب برای پیاده روی و حضور بیشتر افراد در فضا را از سواره رو به پیاده رو تبدیل کردند.

بحران کرونا فرصتی برای فضای سبز شهری
تصویر 1: ممانعت از ورود افراد به بوستان ها در زمان شیوع بیماری کرونا.

در بوستان های تهران نیز شاهد ممانعت از ورود افراد به بوستان های شهری بودیم. این ممانعت ها از ورود افراد به بوستان ها در حالی اتفاق افتاد که برخی از محققین بر این باورند که حضور شهروندان در فضاهای سبز شهری با رعایت فاصله اجتماعی نه تنها سلامت آنان را تهدید نمی کند  بلکه این حضور برای آنان مفید و کمک کننده خواهد بود.

علاوه بر این، با توجه به مزایای بسیار زیاد قرار گرفتن در محیط های طبیعی  تأکید می شود که فضای سبز شهری نه تنها با فراهم کردن وسیله ای برای از بین بردن استرس در هنگام اختلالات اجتماعی مانند بیماری همه گیر در شهر ها  مفید است، بلکه می تواند به افراد کمک کند از نظر جسمی و روحی برای چنین مواقعی آماده شوند.

از سویی با افزایش نیاز روانی افراد به حضور در این فضاهای شهری، این همه گیری می تواند منجر به تغییر رویکرد و نگاه شهروندان به فضای سبز شهری بوستان ها شده و در نتیجه فشار را از طریق اقدامات اجتماعی برای افزایش سرانه فضای سبز  و افزایش امکانات برای دسترسی در محیط شهری ایجاد نماید.

به این ترتیب می توان از بحران کرونا به عنوان راه حلی دو سویه هم به سود شهروندان در شهرها و هم به سود فضاهای سبز نام برد. این بحران در شهرها قابلیت تبدیل شدن به فرصتی برای درک، کشف مجدد معنا و ارزش فضای سبز شهری را دارا بوده و مردم را به حضور بیشتر در فضا و  همچنین مسئولین را به توجه بیشتر ترغیب می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب