پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی

چکیده: تعیین محدوده طرح ترافیک به ذات خود منفی نیست اما اگر به منبع اصلی درآمد شهرداری تبدیل شود و در زمانی که جان مردم به خطر می افتد لغو نشود، جای سوال پیدا می کند.

مطالبه گری بعد از ترک مسئولیت برای چه کسی سودمند است؟ بیماری کرونا که بیش از یکسال و نیم است، زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است، به صورت گسترده از تجمع افراد در مکان های عمومی منتقل می شود. در حالی که نحوه انتقال بیماری از ابتدای شیوع آن، مشخص شده بود و حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین مکان های گسترش بیماری مطرح بود، این موضوع در شهر تهران کمتر مورد توجه قرار گرفت.

مسئله حمل و نقل عمومی و ازدحام شدید جمعیت در وسایل نقلیه عمومی باتوجه به محدودیت های طرح ترافیک در شهر تهران، در دوران کرونا از سوی بسیاری از کارشناسان و مردم مطرح شد و لغو محدودیت های مربوط به طرح ترافیک شهری برای تسهیل استفاده از خودروهای شخصی در جهت کاهش تعداد افراد استفاده کننده از وسایل عمومی و شکست چرخه انتقال بیماری به عنوان پیشنهاد اجرایی درخواست شد. هرچند این موضوع بارها مطرح شد، غالبا با مخالفت شهرداری و شورای شهر پنجم همراه بود.

به نظر می رسد مسئله طرح ترافیک در تهران بیش از آنکه راه حلی عملکردی برای کنترل آلودگی هوای شهر باشد، منبع درآمدی برای شهرداری است. تعیین محدوده های طرح ترافیک به ذات خود منفی نیست اما اگر به منبع اصلی درآمد شهرداری تبدیل شود و حتی در زمانی که جان مردم به خطر می افتد حاضر به لغو آن نباشد، جای سوال پیدا می کند.

«علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بارها در جریان نشست ها و گفت و گو های مختلف با رسانه ها و مسئولان ملی اعلام کرده بود که پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی است و باید با لغو طرح ترافیک از تجمع مردم در چنین سیستم هایی کاست و جلوگیری کرد» (خبرگزاری ایرنا، 24اردیبهشت1400). این درحالی است که پیش تر در پاییز و زمستان 1399 که شیوع موج سوم کرونا مطرح بود، بارها مسئله لغو طرح ترافیک مطرح شد ولی شورای شهر موضوع را بر گردن شورای ترافیک انداخت و به بهانه آلودگی هوا به آن رای نداد.

«حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران، درباره مسئولیت مدیریت شهری در برابر گسترش کرونا خاطرنشان کرد: مسئولیت مدیریت شهری تسهیل در رفت و آمد و ترافیک و ضد عفونی کردن وسایل نقلیه است که شهرداری این اقدامات را انجام داده است. وی درباره احتمال لغو طرح ترافیک ابراز داشت: مسئولیت لغو طرح ترافیک با شورای شهر نیست» (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 15شهریور 1399).

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
تصویر 1: لغو نشدن طرح ترافیک به بهانه آلودگی هوا و سلامت شهروندان به یکی از عوامل بالاترین آمار فوتی های کرونا در تهران تبدیل شد. عکس از باشگاه خبرنگاران جوان، 9مهر 1399.

«انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، با اشاره به اجرای طرح ترافیک، یادآور شد: با توجه به آغاز فصل پاییز طرح ترافیک لغو نمی‌شود و قطعا اجرا می‌شود تا شاهد آلودگی هوا نباشیم» (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 8مهر 1399). در حالی، بارها تعیین موضوع لغو یا اجرای طرح ترافیک به شورای ترافیک تهران ارجاع داده شد، که طبق اعلام محمد علیخانی، عضور شورای پنجم شهر تهران، در شورای ترافیک تهران دستگاه‌هایی مثل راهنمایی و رانندگی، استانداری و شهرداری حضور دارند (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 26مهر 1399).

به نظر می رسد شورای ترافیک، بیشتر شیوه ای برای نامشخص شدن مسئول تصمیم گیری در خصوص وضعیت طرح ترافیک تهران و بهانه ای برای شانه خالی کردن شورا از مسئولیت موضوع است. حالا پس از گذشت چندین ماه از موضوع، درحالی که کار شورای پنجم در مدیریت شهری تهران به پایان رسیده است، محسن هاشمی، رئیس سابق شورا، با اشاره به بیشترین آمار فوتی های کرونا در هفته گذشته در تهران، درباره مربع ناکامی مقابله با کرونا، یکی از عوامل شکست در مقابل گسترش بیماری را رسیدگی نکردن به موضوع حمل و نقل عمومی در تهران می داند (خبرگزاری انتخاب، 11مرداد 1400).

توجه دیرهنگام رئیس شورای سابق شهر تهران به موضوع حمل و نقل عمومی و تاثیر آن بر شیوع بیماری، در زمانی که دیگر مسئولیتی ندارد و در جایگاه تصمیم گیری نیست، جالب توجه است. معلوم نیست روی سخنش با چه کسی است؛ تصمیمات مدیریت شهری قبلی را زیرسوال می برد یا برای نقد شورای ششم زمینه چینی می کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری
میزان مطالعه مطلب