برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Thursday, 2 July , 2020
امروز : پنج شنبه, ۱۲ تیر , ۱۳۹۹ - 12 ذو القعدة 1441
آرشیو : نگارگری
تن‌پوش و پوشاک در نگارگری مکتب اصفهان، قسمت اول

تن‌پوش و پوشاک در نگارگری مکتب اصفهان، قسمت اول

دلیل تحول تن‌پوش مردان و به‌ویژه زنان را در قرون اخیرد در ایران باید در روابط اقتصادی و تجاری حکومت صفویه اروپاییان جست‌و‌جو کرد.

۰۲ آذر ۱۳۹۷

حسین بهزاد ، فردوسی نگارگری

حسین بهزاد ، فردوسی نگارگری

هر چند بهزاد معتقد به پیروی از سبک خاصی در نگارگری نبود ولی ابداعات و تغییرات ایجاد‌شده توسط او به عنوان «سبک حسین بهزاد» شناخته شد که بر آثار نگارگران هم‌عصر خود تأثیر فراوانی گذاشت.
ب

۱۳ آبان ۱۳۹۷

حراج‌های خیریه: هنر در جستجوی مشروعیت

حراج‌های خیریه: هنر در جستجوی مشروعیت

در هر لحظۀ اجتماعی بحرانی یا حادی، فشار خبری رسانه‌های همگانی و افکار عمومی تحت‌تأثیر آن، هنرمندان را نیز به واکنش دربرابر وضعیت وامی‌دارد: هنرمند درمی‌یابد که باید سهم خود را در ساختمان اجتماع و دربرابر همنوعان خود ادا کند و چیزی را در اطراف خود بهبود ببخشد، در حد توان و امکانات.

۲۴ شهریور ۱۳۹۷

رونمایی بخش جدید موزۀ هنرهای زیبا: نمایش گزیدۀ آثار ناصر اویسی

رونمایی بخش جدید موزۀ هنرهای زیبا: نمایش گزیدۀ آثار ناصر اویسی

بخش جدید کاخ‌موزۀ هنرهای زیبای مجموعۀ فرهنگی تاریخی سعدآباد شامگاه جمعه ۹ شهریورماه با برپایی نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه گزیدۀ آثار ناصر اویسی شامگاه جمعه، ۹ شهریورماه با حضور محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مجید ملانوروزی، علی‌محمد زارع سرپرست موزۀ […]

۱۱ شهریور ۱۳۹۷

گزارش فروش چهارمین دورۀ حراج ملی

گزارش فروش چهارمین دورۀ حراج ملی

نخستین شب برگزاری چهارمین دورۀ حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که ۳۴ درصد آثار یعنی حدود یک‌سوم آثار ارائه‌شده به فروش نرسید. حتی فروش آثار،  ۳۴میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی‌شده آثار بود. پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی که ١۵٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف ازجمله […]

۰۶ مرداد ۱۳۹۷

اسطوره‌شناسی شاهنامه

اسطوره‌شناسی شاهنامه

اسطوره‌شناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستان‌های نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستان‌های شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به عنوان هستۀ پژوهش به کار گرفته است.

۱۶ مرداد ۱۳۹۰

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را کنترل کرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظیم می‌کند. در این حالت زمان به واسطۀ اثری که در ساختار تصویر دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در این رابطه توسط نگارگر کنترل می‌شود.

۰۵ تیر ۱۳۹۰

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها می‌تواند از طریق نمایش نشانه‌هایی زمان‌هایی مختلف را در نگارگری به نمایش بگذارند و نه از طریق نمایش تأثیرات فیزیکی زمان‌های مختلف، همچون سایه و تیرگی‌ و روشنی‌ها.

۰۸ خرداد ۱۳۹۰

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده می‌شد که سبب حجم‌دار شدن فضا در محدودۀ حرکت اصلی می‌شود. شگرد افق رفیع بدین معنا است که خط فرضی افق تا نزدیک مرز فوقانی تصویر بالا می‌رود. و سطح آسمان بسیار باریک‌تر از زمین نموده می‌شود

۱۴ فروردین ۱۳۹۰