• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر ساختار قدرت

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

سینا ناصری نویسنده: سینا ناصری
یکشنبه 1 آبان 1401
در ساختار قدرت, شهر
A A
0

وزارت خانه جدید مستلزم ساختار تشکیلاتی

چرا تفکیک وزارت ­راه و شهرسازی و ایجاد «وزارت مسکن» منتزع از ساختار وزارت راه و شهرسازی، اولویتی در مساله و راهکارِ حل «بحران مسکن» به حساب نمی آید؟

وزارت راه و شهرسازی با ساختار کنونی خود ماحصل نگرشی است که از اواخر دولت دهم و در اولین سال دهه 90 در راستای «همگرا شدن» حوزه ­های نزدیک بهم در قالب یک وزارتخانه جدید با هدف ایجاد وحدت رویه به وقوع پیوست. اقدامی که هرچند در بسیاری از جهات توانست موفق عمل کند، اما مشخصاً در حوزه مسکن و در جهت رفع بحران مسکن بویژه در دولت ­های بعد  چندان موفق عمل نکرد 1.

بیشتر بخوانید - Read More

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی و ایجاد وزارت جدید «مسکن» بعد از کش و قوس ­های فراوان بعد از مدتی از دستور کار مجلس خارج شد. اما علی ­رغم مسکوت ماندن این طرح به دلایلی این انتزاع نمی ­تواند اقدامی مؤثر در حوزه مسکن قلمداد شود اصلی ترین آنها به شرح زیر است:

1- هرچند هدف اصلی ایجاد یک وزارتخانه جدید کوچک کردن ساختار وزارت راه و شهرسازی و ایجاد یک نهاد متولی در حوزه مسکن بوده اما در وهله اول وزارت راه و شهرسازی به لحاظ مقیاس جزء وزارتخانه ­های رده میانی است و عملاً جداسازی حوزه مسکن اگر با این نگرش باشد توجیهی نخواهد داشت.

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود
تصویر 1: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه ای که مستقیما با زندگی “انسان و فضا” سروکار دارد. منبع تصویر: ایرنا

– براساس دستورالعمل­ های اجرایی، ایجاد وزارتخانه جدید مستلزم ساختار تشکیلاتی به ویژه در استان­ها و مراکز استان است که وزارت مسکن بواسطه عدم دارا بودن این سبقه تشکیلاتی [برعکس آنچه در تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه رخ داد] بسیار زمان­بر و همچنین به لحاظ بودجه و صرف هزینه خواهد بود.

دیگر روی، مستلزم نیروی انسانی و توان تشکیلاتی بالایی است و خود بعد از مدتی به یک دستگاه اجرایی هزینه ­بر و «بزرگ» بدل خواهد شد؛ که می­توان این بودجه را مستقیماً بر تولید مسکن متمرکز کرد و از ایجاد یک دستگاه بزرگ دولتی دیگر نیز جلوگیری نمود. [بویژه حوزه مسکن که قابلیت ­های فراوانی برای تولید رانت­های مختلف نیز درپی خواهد داشت].

سوم آنکه با توجه به عدم در نظر گرفتن ردیف بودجه برای همچنین نهادی، در صورت تصویب بواسطه الزام تأمین بودجه اجرایی بصورت عاجل و بدون پشتوانه، می ­تواند تأثیرات سوء تورم ­زایی به همراه داشته باشد که هرچند ابتدا بر حوزه مسکن تأثیر آنی نداشته باشد اما بصورت قطعی بر مسکن نیز تأثیر خواهد گذاشت.

– چهارم جداسازی و تفکیک حوزه­ های مختلف درهم تنیده و انتزاع آنها، بطور جد با نگرش سیستمی و کل­نگر در تضاد خواهد بود و از آنجایی لازمه وجودی حوزه ­های مرتبط با انسان و فضا این نوع نگرش سیستمی است، این نگاه بخشی و تک­بعدی تأثیرات سوء خود را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه آنکه هرچند بنظر می ­رسد این تصمیم و سیاست­ گذاری در نتیجه بی­ عملی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و تبدیل مسکن به یک معضل رخ داده است اما با توجه به آنچه ذکر شد، ایجاد وزارت مسکن هرچند می ­تواند به سبک شدن این دستگاه اجرایی بینجامد، اما این معضل بیش از آنکه نتیجه نقص ساختار باشد معلول دلایل دیگری است که به کرات به آنها پرداخته شده است و انتزاع وزارت­خانه نمی ­تواند راه­کار حل مسأله ممکن باشد.

پی نوشت

  1. گواه این مدعا، مقایسه کمیت و تعداد واحدهای ساخته شده مسکن دولتی در دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم به لحاظ آماری است.
برچسب ها: مسأله مسکنمسکنوزارت راه و شهرسازی
نوشته قبلی

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

سینا ناصری

سینا ناصری

پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
نقش "تعریف از فضا" بر تحلیل "نحو فضا"

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

پنج‌شنبه 21 مهر 1401

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

محله «منظر» است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم