برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 4 April , 2020
امروز : شنبه, ۱۶ فروردین , ۱۳۹۹ - 11 شعبان 1441
شناسه خبر : 2089
  پرینتخانه » مطالعات هنر تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ | 388 بازدید | ارسال توسط :

نگارۀ میمون و لاک‌پشت از کلیله و دمنه

شاه میمون تلاش می‌کند که در موضعی قرارگیرد که بهتر بتواند انجیرهایش را به سوی لاک‌پشتی که نمی‌تواند خود را از آب بیرون بکشد پرتاب کند.

شاه میمون از درختی به درختی در حرکت است و تلاش می‌کند که در موضعی قرارگیرد که بهتر بتواند انجیرهایش را به سوی لاک‌پشتی که نمی‌تواند خود را از آب بیرون بکشد پرتاب کند.
در این اثر همه‌ چیز دست به دست هم داده‌اند که دیدگان را به گمراهی بیاندازند. در نگاه اول در میان طبیعتی لاجوردی و سرمست غوطه‌ور می‌شوی، طبیعتی که سرورانگیز، گیاه و جانور و آب و باد و خاک و قصه را در خود فرو برده است و ما نیز خویشتن را در آن غوطه‌ور می‌سازیم. به یقین این درختان و پیچ ‌و تابشان از چین در این نگاره رسوخ کرده است. متن و تصویر با تداخل در یکدیگر نظامی زیبا را فراهم آورده است و نگارگر از عناصری ناسازگار تقابلی شورانگیز را به وجود آورده که از هیچ سرمشق شناخته‌ شده‌ای پیروی نمی‌کند.
تحرک در سرتاسر نگاره جاری است. در جست و خیز میمون ، در تلاش لاک‌ پشت در بیرون جستن از برکه، در پیچ و تاب درختان و در چین و شکن صخره‌ها و … و این تویی که با دیدن نگاره در های و هوی موجود در آن گم می‌شوی و در آرامشی لاجوردی فرو می‌روی.
نگارۀ میمون و لاک‌پشت از کلیله و دمنه
تصویر از نسخه‌ی کلیله و دمنه
تبریز، حدود ۷۶۲ تا ۷۷۶ (۲۵۱۹× ۵/۳۳ cm)
استانبول، کتابخانه دانشگاه
۰/۵ ( ۰ نظر )
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.