برنامه آتی نظرگاه
مشارکت شهروندی | راهبرد مدیریتی یا تصمیم شهروندی | سه شنبه 2 بهمن ماه 1397
Monday, 21 January , 2019
امروز : دوشنبه, ۱ بهمن , ۱۳۹۷ - 15 جماد أول 1440
شناسه خبر : 2676
  پرینتخانه » اخبار, برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ | 30 بازدید |

همکاری تهران با نروژ؛ رویکرد متفاوت پیروز حناچی

پیروز حناچی با توجه به مطالعاتی که در خصوص نحوی مدیریت شهرهای مطرح دنیا داشته است، زمینه برقراری این ارتباط های بین المللی و گپ و گفت با مدیران ارشد شهری را در دنیا بر مبنای شعار خود یعنی«تهران، شهری برای همه» در برنامه های خود قرار داده است.

دیپلماسی شهری و ورود شهرداری تهران به حوزه ارتباط بین المللی شهرها، از جمله رویکردهای مدیریت شهری در دروه گذشته مدیریت شهری بود. محمد باقر قالیباف بر این باور بود که برای معرفی پایتخت ایران و سرعت بخشیدن به روند توسعه در این کلانشهر مدیران شهری باید در قالب یک دیپلماسی شهری تعریف شده در مجامع جهانی حضور داشته باشند.

این رویکرد بود که باعث شد معاونت امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران زمینه دیدار شهردار پایتخت و سایر مدیران ارشد شهری را با سفرای کشورهای مختلف ۵ قاره فراهم کرد که ماحصل این دیدارها عقد چند تفاهم نامه خواهر خواندگی و بازدید مدیران از روند اداره شهرهای مطرح دنیا شد.

هر چند در یک سال و نیم اخیر تعداد دیدارهای بین المللی شهرداران تهران کاهش یافته بود و تنها محمد علی نجفی بود که توانست درکنار دیدارهایی که با سفرای کشورهای مختلف داشت، یک سفر تفریحی نیز به کشور لهستان با هدف بازدید از مراکز شهری این کشور داشته باشد.

عمر مدیریت محمد علی افشانی به شهر گشایی های بین المللی قد نداد. هر چند به نظر می رسید که وی در حوزه بین المللی رویکرد مشخصی با موضوع دیپلماسی شهری نداشت تا زمینه سفرهای بین المللی و یا دیدارهای دوستانه در شهرداری تهران رقم بخورد.

 اما پیروز حناچی رویکردی متفاوت از دو شهردار قبلی تهران در همین مدت کوتاه یک سال و نیم اخیر دارد. با توجه به مطالعاتی که وی در حوزه شهرسازی شهرهای مطرح دنیا دارد، در نتیجه می توان گفت که نگاه وی به ارتباطات بین المللی بین مدیران ارشد شهری در بعد دیگری تعریف شده است.

دیدار شهردار تهران با سفیرنروژ را می توان نخستین دیدار پیروز حناچی با یک نماینده کشور اروپایی برای بحث در حوزه همکاری های مشترک بین تهران و شهرهای مطرح نروژ از جمله اسلو در نظر گرفت.

نکته قابل تاملی که در این دیدار وجود دارد، این است که حناچی آشنایی نسبی ای از نحوی اداره شهرها در کشور نروژ داشت و بر مبنای همین آشنایی بود که  بعد از  مشارکت سفیر سوئد به سفیر نروژ پیشنهاد شرکت در کمپین سه شنبه های بدون خودرو را در شهر تهران داد.

دراین دیدار موضوعاتی که شهردار تهران درباره آن با لاروس نوردوم سفیر نروژ مطرح کرد، دقیقا بر اساس توانمندی هایی که این کشور در اداره شهرهای خود به دست آورده و مشکلات قبلی خود را در این حوزه ها رفع کرده بود؛ انتخاب شده بود.

طبق پیشنهادی که حناچی به سفیر نروژ داد، سرمایه گذاران این کشور ایسکاندیناوی می توانند در حوزه های گردشگری، کنترل ترافیک و آلودگی هوا فعالیت های گسترده ای را با شهر تهران داشته باشند.

لاروس نوردوم هم با استقبال از این پیشنهاد شهردار تهران اعلام کرد که تمایل نروژی ها برای همکاری با تهران در زمینه های مطالعات زلزله و شهر هوشمند است. وی حتی پیشنهاد داد که در زمینه تامین اتوبوس برقی نیز با توجه به تجربه هایی که این کشور دارد، می تواند همکاری خوبی بین تهران و اسلو ایجاد شود.

از شفافیت مالی تا مدیریت پسماند در کشور نروژ

جالب است بدانید نروژ یکی از کشورهای برتر در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد است. در سال ۲۰۱۶، سازمان شفافیت بین‌الملل با بررسی شاخص ادراک از فساد رتبه ششم را به نروژ اختصاص داد که آن را در زمره کشورهای «بسیار پاکیزه» قرار می‌دهد.

به غیر از  اعضای پارلمان، انتخاب مسئولان محلی نیز به عهده مردم است. هر چند دولت بسیاری از تصمیم‌ها را می‌گیرد، اما استان‎ها و شهرداری‎ها در بیشتر موارد منطقه‌ای و محلی حق تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی دارند.در نروژ دولت، پارلمان، استانداری، شورای استان و شهرداری در مدیریت امور شهری و منطقه‌ای به نحوی دخیل هستند.

 

 

دولت از طریق وزارتخانه‌ای به نام «وزارت دولت‌های محلی و نوین‌سازی» به امورات شهرداری‌ها، شوراهای استان و استانداری‌ها نظارت می‌کند. این وزارتخانه مسئولیت اختصاص بودجه‌های جاری و عمرانی و برنامه‌ریزی‌های کلان را به عهده دارد. در صورتی که یکی از کمون‌ها یا شوراهای استان یا استانداری‌ها توان مالی لازم برای اداره امور خود را نداشته باشند نیز این وزارتخانه مداخله کرده و از طریق حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون وضعیت دخل و خرج منطقه مربوطه را سامان می‌دهد.

در نروژ ۱۹ استان (به نروژی فیلکه) وجود دارد. استاندارها بازوی اجرایی دولت و پارلمان در منطقه برای اطمینان از تطابق برنامه‌های شورای استان و شهرداری‌ها با برنامه‌های کلان دولتی هستند. برخی از موارد حساس برای دولت، مثلا محافظت از گونه‌های زیستی کمیاب در استان یا امور انتظامی نیز با هماهنگی استانداری‌ها انجام می‌شود. در صورتیکه اختلافی در مجموعه مدیریت‌های شهری بر روی مساله‌ای ایجاد شود یا نیاز به تفسیر بندهای قانونی وجود داشته باشد، انجام این کار نیز به عهده استانداری است.

استانداری از سوی دیگر پل ارتباطی نهادهای مدیریت شهری یا «دولت‌های محلی» با دولت مرکزی است و منعکس‌کننده درخواست‌ها و پیشنهاداتِ استان به دولت و مجلس است. در مجموع استانداری‌ها نقشی نظارتی و ارتباطی بین حاکمیت و نهادهای شهری دارند و کمتر در مسائل ریز اجرایی مداخله می‌کنند.

وظایف شورای استان شامل مباحثی چون: آموزش عالی (مقاطع تحصیلی بالاتر از کلاس دهم)، برنامه‌ریزی کلان کاربری اراضی استان، حمل و نقل عمومی، دندان‌پزشکی‌ها، توسعه اقتصادی استان، توسعه راه‎های و ابنیه استان،  امور فرهنگی و ورزشی استان(موزه‎ها، کتابخانه‎ها و امور ورزش)، میراث فرهنگی، ثبت احوال (زاد و ولد، ازدواج و طلاق و وفات) و مسائل زیست‌محیطی می شود.

این در حالی است که وظایف شهرداری نیز شامل موضوعاتی همچون:  تحصیلات و آموزش از مهد کودک تا کلاس دهم، بهداشت و خدمات درمانی اولیه شامل پزشکان خانواده و درمانگاه‌ها،  خدمات تامین اجتماعی شامل حمایت از کارافتادگان، بازنشستگان و بیکاران، توسعه اقتصادی شهر، توسعه راه‌های شهر، نظارت بر مدیریت آب در شهر، نظارت بر مدیریت پسماند در شهر،  پروانه ساخت و ساز و ابنیه در شهر، بندرگاه‌ها، چراگاه‌ها و اراضی کشاورزی، حفاظت از کودکان و  مسائل فرهنگی شهر است.

 نحوه انتخاب ارکان مدیریت شهری تمامی اعضای هیات مدیره شورای استان و هیات مدیره شهرداری توسط مردم برای یک دوره چهار ساله در دو انتخابات با دو تعرفه رای مجزا که همزمان برگزار می‎شود، انتخاب می‎شوند. این انتخابات یکی از انتخابات مهم نروژ در کنار انتخابات پارلمانی است.

در انتخابات هیات مدیره شورای استان و هیات مدیره شهرداری، مردم نروژ غالبا به لیست‌ها (به جای افراد مستقل) رای می‎دهند که این لیست‎ها در زمان تبلیغات توسط احزاب مطرح نروژ منتشر شده است. افراد سرلیست جایگاه ویژه‌ای دارند و رای آنها ضریب خاصی در مناطق مختلف دارد.

هزینه‎ها و درآمدهای نهادهای شهری در نروژ

سه نهاد استانداری، شورای استان و شهرداری هر کدام منابع مالی مخصوص به خود را دارند که حدود آن در قوانین سراسری توسط پارلمان معین شده است. در ادامه به شرح مختصری از منابع مالی و هزینه‌های هر نهاد خواهیم پرداخت.

نحوه تامین اعتبار شورای استان و شهرداری‎ها در نروژ در سال ۲۰۱۳ – مبلغ کل درآمدها در این سال میلیارد کرون نروژی بوده (معادل تقریبا ۴۶٫۶ میلیارد دلار) است.

منبع مالی اصلی در استانداری، بودجه سالانه دولتی است. این مبلغ با توجه به جمعیت و نیازهای آن استان سالانه در پارلمان تصویب شده و از طریق ردیف بودجه توسط دولت در اختیار استان قرار می‌گیرد. هزینه اصلی در این نهاد نیز هزینه‌های اداری و اجرایی است.

شورای استان و شهرداری، از محل مالیات مردم محلی، عوارض مختلف دریافتی از صنایع و ساخت و سازها و وام بلاعوض عمومی دولتی و وام‎های درخواستی موردی تامین اعتبار می‌شوند. مالیات مردم ساکن در شهر مورد نظر نزدیک ۴۰% درآمد شهرداری را به خود اختصاص می‎دهد. بقیه بخش‌ها شامل ۳۶% وام بلاعوض عمومی دولتی، ۱۵% عوارض مختلف دریافتی توسط شهرداری، ۱۰% مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات و ۴% وام بلاعوض موردی، نحوه تامین اعتبارات شهرداری‎ها در نروژ در سال ۲۰۱۳ را مشخص می‌کند. مالیات در نروژ اقسام مختلفی دارد و مالیاتی که شهرداری‌ها از ساکنین محلی دریافت می‌کنند، از محل مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، مالیات بر ملک و مالیات بر تملک بر منابع طبیعی درآمدزا (مثلا معادن یا جنگل‌ها) است.

اگر چه اداره مالیات، عدد و رقم مالیات هر شهروند را به دقت محاسبه و با او مکاتبه می‌کند، اما همه مردم نروژ مالیات خود را مستقیما به حساب شهرداری‎ها واریز می‌کنند.

درصد سهم نهادهای شهری از مالیات هر ساله توسط پارلمان تصویب می‎شود، مثلا در سال ۲۰۱۳ شهرداری ۱۱٫۶% از مبلغ مالیات را برداشته و مابقی را به شورای استان و دولت تحویل می‌دهد و در همین راستا ۲٫۶۵% از مالیات‌ها متعلق به شورای استان است.

برای شهرداری‌ها هزینه‎های عمده مربوط به هزینه‌های نگهداری از سالمندان و معلولین و مدارس ابتدایی و کودکستان‎ها است.

برنامه ریزی شهری

روابط میان مرکز و پیرامون، میان مناطق جغرافیایی و میان مناطق شهری و حاشیه‌ای سیاست ‌های انتخابی نروژ در حوزه برنامه‌ریزی شهری را تحت تاثیر قرار داده است. مدل رفاهی شهروندی نروژ، بر اساس آرایش نهادی و سازمانی متمرکز و قانون مدار، با ادراک و تصوراتی از شهروندی، برابری و انسجام به عنوان عناصر ارزشی بسیار مهم قرار دارد، ادراک و تصور از شهروندی ایجاب می ‌کند که شهروندان نروژی صرف‌نظر از پایگاه و منابع شخصی شان، حقوق مسلمشان را که خدمات اجتماعی ویژه را ضمانت می‌کند داشته باشند.

رشد و توسعه شهری

در نروژ، دولت برای جلوگیری از مهاجرت ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کاهش تولید مواد غذایی، امکانات بسیار زیادی را برای آن ها در نظر گرفته است. دولت فعالانه رشد مناطق دورافتاده را تشویق می‌ کند و با سرمایه ‌گذاری در شهر­های کوچک از آن‌­ها پشتیبانی می کند. صنایع، مدارس، بیمارستان‌­ها و نهادهای فرهنگی را می توان به خوبی در تمامی شهرهای کوچک و حتی شهرک‌های نروژ مشاهده  کرد.

زیرساخت‌ ها نیز در بخش ‌های شهری با مقیاس کوچک نروژ به خوبی توسعه یافته اند و شبکه ‌های اینترنتی در تمامی مناطق شهری این کشور در دسترس شما قرار دارد. در ادامه  این سیاست ها در شهرهای کوچک و شهرک‌های کشور نیز همچون شهرهای بزرگ دانشکده‌ ها و دانشگاه‌ ها دایر شده‌ اند.

نظام مالی مدیریت شهری

درآمد حاصل از مالیات در نروژ صرف تامین و توسعه خدمات اجتماعی از جمله تامین و توسعه تمامی زیرساخت های شهری برای افزایش رفاه اجتماعی مردم می شود. بر این اساس، هر چه شهروندان نروژی حقوق بالاتری داشته باشند، درآمد بیشتری از طریق اخذ مالیات عاید دولت و شهرداری ها می گردد و عمدتاً در موارد زیر هزینه می گردد:

تخصیص بودجه بیشتر به مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی،

تخصیص بودجه بیشتر برای بهتر کردن سیستم رفاه اجتماعی،

تخصیص بودجه بیشتر برای کمک هزینه بیکاری، تامین اجتماعی، مزایای رفاهی، و …

نوآوری های شهری

هم‌زمان با موج گسترده جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی، شهرهای بزرگ دنیا نیاز دارند خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق دهند. در همین راستا، مدرسه بازرگانی اسپانیا موسوم به (IESE)  لیست هوشمند‌ترین شهرهای جهان که بر اساس شاخص هایی مانند نوآوری و ثبات است را منتشر کرده است. شهر اُسلو  (Oslo)، بزرگترین شهر و پایتخت کشور نروژ در رتبه دهم این دسته بندی جهانی جای گرفته است.

کیفیت زندگی شهری

سازمان ملل برای هشتمین بار نروژ را به عنوان کشوری دارای بهترین کیفیت زندگی در جهان اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش سالانه سازمان ملل در مورد ثروت،‌ فقر، سلامت و تعلیم و تربیت جهانی در بیستمین سالگرد انتشارش می‌گوید به‌رغم اوج‌گیری رشد در منطقه آسیا- اقیانوسیه، وارد شدن به باشگاه‌ کشورهای ثروتمند حتی مشکل‌تر شده است.

نروژ غنی از نفت که میزان امید به زندگی (یا میانگین طول عمر) در آن ۸۱ سال است،‌ دارای درآمد میانگین سالانه سرانه ۵۸۸۱۰ دلار و میانگین سالانه رفتن به مدرسه ۱۲/۶ سال است، اکنون از لحاظ شاخص توسعه انسانی در همه سال‌ها از سال ۲۰۰۱ به بعد،‌ به جز ۲ سال، در راس سایر کشورها قرار داشته است.

در رتبه بندی دیگری شماری از اقتصاددانان “واحد اطلاعات اقتصادی” (EIU) براساس سطح درآمد سرانه و هزینه های سبد خانوار، سطح دسترسی به کالاها و خدمات مناسب و با کیفیت و خدمات بهداشت و درمان ۱۱۰ کشور جهان را رتبه بندی کرده اند.

سیاست های کارآفرینی

مؤسسه لگاتوم یک سازمان مشاور، حمایت‌کننده و سیاست‌گذار مستقل است که با گروهی از شرکت‌های تحت نظارت خود در لندن فعالیت می‌کند. مطالعات این مؤسسه پیرامون برخی مؤلفه‌های رفاه در گستره بین الملل و نیز مقوله آزادی انسانی است. این مؤسسه همه ساله برخی مؤلفه‌های رفاهی ۱۴۲ کشور جهان را بررسی و رتبه بندی می کند که در این میان رتبه هفتم را برای نروژ لحاظ کرده است.

حمل و نقل شهری

ﺍﺳﻠﻮ، ﺳﺎﺑﻘه اﯼ ۲۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺎﺩﻫﺎﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺳﻪ ﺗﺎ ﭘﻨﺞ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﺮﺍﻓﯿﮑ هاﯼ ﺷﻬﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻣﻬم‌تر ﺍﺯ ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﺩﺭﺁﻣﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺷﻬﺮﯼ می‌شود. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮔﺮﺩﺩ ﺍﺯ ﺣﺠﻢ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻫﻮﺍ ﻧﯿﺰ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.

ﺁﻣﺎﺭﻫﺎ ﻧﺸﺎﻥ می دهد ﮐﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﻮ  و دیگر شهرهای بزرگ نروژ، ﻃﯽ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﯿﺮ ﻫﻔﺖ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اما ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﻭﺳﺎﯾﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ ۱/۵ ﺩﺭﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ می دهد. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻦ در غالب شهرهای نروژ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿل‌هاﯼ ﺑﺮﻗﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻻﯾﻨﺪﻩ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﻣﻠﺰﻡ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﮐﯿﻨگ‌های ﺷﻬﺮﯼ ﺍﺳﺘﻔاده ﮐﻨﻨﺪ.

سیاست ها و راهبردهای کلی حمل و نقل در نروژ

  • احداث تونل‌های ترافیکی از ترافیک مناطق مسکونی کاسته و از آسیب رساندن به بقایای تاریخی شهر جلوگیری کرد.
  • بهبود وضعیت خیابان‌ها با گسترش سنگ‌فرش‌ها و محورهای پیاده‌روی.
  • گسترش خطوط دچرخه‌سواری و تأکید بر استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه به جای خودروی شخصی.
  • ایجاد پارکینگ‎های طبقاتی.

توریسم شهری

کشور نروژ به دلیل موقعیت خاص جغرافیائی، دیدنی‌های فراوانی را در خود جای داده است. سواحل خلیج‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، مناظر طبیعی بسیاری را ایجاد نموده است و قرار گرفتن در شرایط قطبی نیز موجب بوجود آمدن مناطق جالبی شده است.

دماغه شمال و نواحی شمالی نزدیک به قطب که سبب شده روزها بسیار کوتاه، یا بسیار طولانی باشند برای علاقمندان مناظر قطبی جاذبه‌های بسیاری را فراهم آورده است.

علاوه بر دیدنی‌های طبیعی که موجب جلب سیاحان شده است، نروژ تاریخی کهن و قدیمی دارد و به برکت این تاریخ غنی، آثار باستانی بسیاری در سراسر نروژ برجای مانده که در موزه‌ها نگهداری می‌شود و همه‌ساله پذیرای بسیاری از توریست‌ها است.

دولت نروژ، گام‌های بلند و موثری در زمینه جلب توریست برداشته است و علاوه بر امکانات بالقوه، شرائط رفاهی بسیاری فراهم کرده است که وجود صدها رستوران، تریا، هتل و امکانات تفریحی مناسب از این قبیل است.

همچنین یک شبکه اطلاع‌رسانی ایجاد شده که برای راهنمائی توریست‌ها و شناساندن اماکن تاریخی و دیدنی‌های طبیعی و سرویس‌های رفاهی، حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند و در ایجاد شرائط مناسب برای جهان‌گردان و جلب هر چه بیشتر توریست، اقدامات منظم و هماهنگ را به مرحله اجراء در می‌آورد.

همه این اقدامات سبب شده که همه‌ساله درآمد فراوانی از این طریق عاید دولت شود. به عنوان مثال، درآمد ناشی از توریسم در سال ۲۰۰۸، به میزان ۹۵۶۳۱ میلیون کرون بوده است.

از سوی دیگر، این کشور به سبب داشتن کوهستان‌های وسیع و زمستان‌های سرد، محل مناسبی برای اسکی و ورزش‌های زمستانی است و هر ساله ورزشکاران بسیاری برای شرکت در این مسابقات به نروژ سفر می‌کنند و از این نظر نیز، ارز فراوانی وارد کشور می‌شود. نروژ در زمستان ۱۹۹۴ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود.

مدیریت پسماند شهری

کارشناسان مدیریت انرژی نروژی برنامه ای در دست دارند تا طی سال های آتی، سوخت مورد نیاز برای فعالیت اتوبوس های شهری را از بازیافت زباله‌های شهری و تبدیل آنها به سوخت پاک تامین کنند. نیروگاه تامین‌کننده بیوگاز جدید همچنین کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی را هم تولید خواهد کرد.

موسسه تحقیقات نروژ (NCR) می‌گوید که نیروگاه جدید خواهد توانست تا بیش از ۵۰۰۰۰ تن زباله حاصل از پسماند مواد غذایی را در هر سال به انرژی مورد نیاز برای حرکت بیش از ۱۳۵ اتوبوس شهری را تامین  کرده و کود بیولوژیک مورد نیاز ۱۰۰ مزرعه محلی در ابعاد متوسط را تامین کند.

پروسه تولید بیوگاز برنامه ای است که از چندین سال قبل کار تحقیقات و نیازسنجی در مورد آن شروع شده است و در سال ۲۰۲۲ وارد فاز جدید خود خواهد شد. در حال حاضر ۶۵ اتوبوس شهری در اسلو از بیوگاز تولید شده از زباله استفاده می کنند. و در صورتی که تولید بیوگاز در سال ۲۰۱۷ به حداکثر میزان ممکن خود برسد ۴۰۰ اتوبوس این شهر از این سوخت جدید، کم هزینه و پاک استفاده خواهند کرد.

استفاده از بیوگاز در سیستم حمل و نقل شهری آلاینده های تولید شده توسط سیستم حمل و نقل عمومی را کاهش می دهد که این موضوع شامل کاهش ذرات گرد و غبار در شهر و بهبود کیفیت هوایی که شهروندان اسلو تنفس خواهند کرد   می شود. همچنین اتوبوس‌هایی که از بیوگاز استفاده می کنند کم سر و صدا تر خواهند بود.

در کنار بهبود کیفیت هوا، شهر اسلو صاحب فناوری ارزشمندی خواهد شد. موسسه تحقیقات نروژ معتقد است که نیروگاه در دست اجرا می تواند انرژی برابر با ۴ میلیون لیتر سوخت فسیلی که ارزشی برابر با ۵-۷ میلیون دلار دارد را در هر سال تولید کند و این موضوع باعث می شود که این هزینه برای تامین سوخت مورد نیاز بخش مهمی از شبکه حمل و نقل شهری از دوش شهروندان و مسئولان شهر برداشته شود. این پروژه را کمپانی نروژی «کامپی» اجرا می کند که فعالیت‌ها و تحقیقات مختلف آن در زمینه انرژی موجب شده تا مورد حمایت NCR قرار بگیرد.

بخش تحقیقات کمپانی «کامبی» برنامه وسیعی را در زمینه انرژی های آینده شروع کرده که آن را (FENERGI)  نامیده است. این شرکت همچنین شریک صنعتی مرکز نوآوری های بیوانرژی )CENBIO( است که یکی از ۱۱ مرکز نروژی فعال در زمینه تحقیقات انرژی های دوستدار محیط زیست به شمار می رود. کارخانه تولید بیوانرژی از متدی که «ترمال هیدورلیسیس» نامیده می شود برای تولید محصول خود استفاده می کند، در این روش لجن‌های فاضلاب در دما و فشار بسیار بالا جوشانده می شوند.

مسئولان بخش حمل و نقل شهر اسلو پیش از این هم تمایل خود را به استفاده از بیوگاز‌ها یا سوخت‌های جدید پر بازده و کم آلاینده ابتکاری برای استفاده در سرویس‌های اتوبوس شهری نشان داده بودند.

 به عقیده آنها اتوبوس‌ها همچنان یکی از مهمترین وسایل مورد استفاده برای جابجایی شهروندان هستند و از قابلیت‌های بالایی برای پوشش دادن نقاط مختلف شهر و ارتباط مراکز مسکونی و اداری شهرها برخوردارند.

همچنین اتوبوس‌ها تنها وسایل نقلیه ای هستند که هم می توانند مسافران زیادی را در مقایسه با تاکسی ها و خودروهای شخصی جابجا کنند و هم انعطاف پذیری مناسبی برای تغییر اولویت ها و مسیرهای حرکت و تعیین نقاط مبدا و مقصد جدید دارند که تراموا، منوریل و خطوط مترو فاقد این مزیت هستند.

 با این حال آلایندگی بالای سوختهای فسیلی و هزینه‌های بالای تامین سوخت مورد نیاز اتوبوس‌ها یکی از موانعی است که مانع بهره برداری پربازده از این وسیله نقلیه می شود. در این حال سرمایه‌گذاری بر روی کاراتر ساختن چنین وسیله نقلیه ای می تواند سودی بیش از پیش به شبکه حمل و نقل شهری و شهروندان اسلو برساند.

با وجود اینکه این طرح در مراحل تحقیقات و پیاده سازی اولیه هزینه‌های هنگفتی را به شهر اسلو تحمیل کرده اما در بلند مدت نه تنها همه مخارج اولیه را جبران خواهد کرد بلکه به صورت غیر مستقیم و از طریق کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی صوتی و هوا یا درآمدزایی از طریق فروش کودهای بیولوژیکی برای شهر سودآور خواهد بود.

| منبع خبر : تیتر شهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.