• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماری ایرانی

آب، عنصر مغفول مانده معماری ایرانی در طراحی غرفه اکسپو

فرزانه آزادی نویسنده: فرزانه آزادی
پنج‌شنبه 9 دی 1400
در معماری ایرانی, معماری
A A
0

آب، عنصر مفهومی معماری ایرانی

آیا استفاده از یک جعبه بدون توجه به ابعاد و تناسب حوض ایرانی به نسبت بنا، می تواند جایگزین حوض آب در معماری ایرانی گردد؟

به طور کلی حضور آب در معماری نقش پر رنگی داشته و  بر باور ها و آیین های بسیاری تاثیر گذار بوده است. حضور این مایع حیات در معماری کشور هایی که با مشکل کم آبی همراه هستند از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در معماری ایران نیز با توجه به شرایط اقلیمی فلات ایران، آب نقش مهمی را در درون و بیرون بنا ایفا می کند. این عنصر طبیعی چنان در معماری ایرانی نفوذ پیدا کرده که گاهی نمی توان آن را از فرم ساخته دست انسان جدا دانست.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

باغ ایرانی، حیاط خانه، حیاط مساجد، مدارس و کاروانسرا ها همه نمونه هایی است که می توان حضور آب را به وفور در جای جای معماری ایرانی مشاهده نمود. این عنصر بی همتای طبیعی در معماری ایرانی در واقع نقطه ای است که بنای ساخته دست انسان به طبیعت دوخته می شود. می توان گفت این نقطه اتصال طبیعت و ساخته دست انسان، شکل دهنده شخصیت منظر بوده و گاه تکمیل کننده بنای معماری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

تاکنون مطالعات بسیاری درباره اهمیت حضور این عنصر، نقش نمادین آن در فرهنگ، هنر، آیین و باورهای مذهبی، همچنین تاثیرش بر فراهم آوردن آسایش حرارتی و آسایش روانی بر استفاده کننده از فضا صورت گرفته است. در طراحی غرفه ایران به عنوان نمادی از معماری، فرهنگ، باورها و آیین این کشور حضور این عنصر ارزشمند تنها به یک جعبه کوچک آب بدون توجه به تناسبات و ایجاد ارتباط درون و بیرون بسنده شده است.

با نگاهی کلی به شکل این حوض آب، می توان دریافت که هیچ یک از عوامل تاثیر گذار مانند جنس، رنگ، فرم و تناسبات در ذهن بیننده نمادی از نحوه استفاده، اهمیت و نقش حضور آب در معماری بنا را ایجاد نکرده است. به نظر می رسد استفاده از لوله های شیشه ای در اطراف حوض آب نمادی از فواره ها و اشکال مختلف حضور آب در معماری ایرانی بوده که چندان موفقیت آمیز عمل نکرده است.

آب، عنصر مغفول مانده معماری ایرانی در طراحی غرفه اکسپو
تصویر 1: منظر بیرونی غرفه ایرانی

این بی اهمیتی به طراحی، حضور و نقش عنصر آب در فضای معماری در سایر غرفه ها کم تر دیده می شود. به عنوان مثال در طراحی غرفه امارات بیشترین بهره از نحوه حضور آب و ترکیب آن با بنای معماری صورت گرفته است. آب در قسمت های مختلف به درون فضا نفوذ کرده، با آن ادغام شده و بنا را تکمیل کرده است.

رنگ آب در کنار بنای معماری سفید به فضا معنا بخشیده و به عنوان عنصر مکمل ایفای نقش می نماید. با نگاهی اجمالی به معماری بنا می توان به اهمیت حضور و نقش آب در فرهنگ و تمدن اعراب پی برد. همچنین ترکیب این مایع حیات با درختان و بنای ساخت دست انسان جان دوباره ای به فضا بخشیده و آسایش حرارتی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده است.

آب، عنصر مغفول مانده معماری ایرانی در طراحی غرفه اکسپو
تصویر 2: منظر بیرونی غرفه امارات
برچسب ها: آباکسپومعماری ایرانی
نوشته قبلی

باغ ایرانی یا باغ در ایران؟

نوشته بعدی

ترافیک شهری، معضلی کالبدی یا فرهنگی؟

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
ترافیک شهری، معضلی کالبدی یا فرهنگی؟

ترافیک شهری، معضلی کالبدی یا فرهنگی؟

دلایل بی نظمی، تضاد و دوگانگی در محلات شهر صنعتی آبادان

دلایل بی نظمی، تضاد و دوگانگی در محلات شهر صنعتی آبادان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم