پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع­‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می­کنند. در پس‌­زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می­شود وپایین آسمان، نارنجی شده است.

مردها، نوجوانان و کودکان هر کدام لباس­ها و کلیشه­هایی که یادآور یک شغل هست را با خود به همراه دارند.

همه آن­ها به مخاطب می­خندند. در ردیف پایین سمت چپ تصویر، نوجوانی با پیراهنی چهارخانه و کیفی بر دوش قاب عکس مردی را در دست به سمت مخاطب نگاه داشته است. در کنارش یک روحانی جوان با عمامه مشکی و عبای قهوه­ای ایستاده. در کنار روحانی نوجوانی با لباس کار و عینک صنعتی جوش کاری در دست قرار گرفته است. در ردیف پایین سمت راست کودکی کوله پشتی بر دوش و یونیفرم مدرسه کمی به جلو خم شده و با دست راستش علامت پیروزی را به بیننده نشان می­دهد. در کنار او نوجوانی با توپ چهل تکه فوتبال در میان دستانش و تیشرت قرمز رنگ تیم ملی ایران با لبخند نگاه می­کند. بقیه افرادی که در عکس حضور دارند نیز نمادی از یک شغل هستند. دو نفر  از آن­ها لباس نظامی به تن دارند. یکی با کلاه زرد ایمنی و نقشه لوله شده کلیشه یک مهندس ساختمان را تداعی می­کند و …. .

در پس‌­زمینه اولین پلان، چند پرچم دیده می­شود که در میان آنها پرچم های ایران و پرچم سیاه رنگ یا علی ابن ابی طالب قابل تشخیص است. در وسط و سمت راست پس زمینه مسجد جامع خرمشهر قرار گرفته شده و کمی دورتر در سمت چپ تصویر مسجد الاقصی به چشم می­خورد.

دیوارنگار ما پیروزیم شهر رشت

در بالا سمت راست تصویر، شعار” نحن منتصرون” با مرکب سفید نوشته شده و در پایین آن با خطی درشت تر نوشته شده “ما پیروزیم”. در پایین آن با فونت ریز لاتین کلماتی نوشته شده که  به احتمال زیاد همین جمله به انگلیسی نوشته شده. و در پایین همه این­ها نوشته شده” خرمشهرها در راه است”. شعار سال 98 راهیان نور و برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال 98 «ما پیروزیم» انتخاب شده است

اگر به سن و سال و جنسیت افراد داخل عکس دقت شود گرو­های بسیاری از جامعه در آن حضور ندارند. گروه اول که نیمی از جامعه را تشکیل می­دهند، زنان هستند که برای ایشان جایگاهی در نظر گرفته نشده است. اگر قرار است با کار و تلاش، پیروزی های بزرگی هم چون بازپس­گیری خرمشهر به وقوع بپیوندد، جایگاه زنان در کجا قرار دارد؟

سن و سال افراد مذکری که در عکس دیده می­شوند همه پایین تر از سی سال است. شاید تنها پژوهشگر با لباس سفید و کتاب انگلیسی در دست و کلیشه مرد مهندس سنش پایین تر از چهل سال باشد. از مردان میان­سال و کهن سال که با تجربه­ترین طبقه جامعه هستند در تصویر خبری نیست. تنها یک عکس سیاه و سفید در قاب است که نماد شهدایی هستند که فرزند شهید به آن افتخار می­کند. اما حضور او مانند حضور یک شهید تاثیر گزار نیست و بیشتر به عنوان تزیین در دست کودک قرار گرفته است. نکته دیگر خنده تصنعی این گروه است. گرچه آنها در کنار یک دیگر ایستاده اند اما بیشتر ایشان با یکدیگر ارتباط تصویری و معنایی برقرار نمی کنند و انگار خنده های تصنعی ایشان کمی توهین آمیز است.

شاید با دیدن این تصویر، سوالاتی که برای مخاطب به وجود می­آید این باشد که اگر قرار است این جمع به پیروزی­های بزرگ و فتح الفتوح در سوریه و فلسطین دست یابند، چرا توان برقراری ارتباط با یکدیگر و گروه­های اجتماعی خارج از کادر را ندارند و چرا تاثیر افراد خارج کادر(فاطمیون، زینبیون، حزب الله ….) در پیروزی­های گذشته، حال و آینده را نادیده گرفته اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *