پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کرونا؛ احیاگر فضای فراموش شده بامها

چکیده: بامها که پس از ظهور آپارتمانهای بلندمرتبه به فضای نگهداری اشیاء اضافی و نصب تاسیسات بدل شده بودند، نیازمند توجه هستند و کرونا لزوم این توجه را گوشزد می کند.

طبق قانون آپارتمان نشینی، آپارتمان یک واحد مستقل در یک ساختمان چند طبقه است که کارکردهای مسکونی یا تجاری دارد. معماری آپارتمانی در ساده ترین اقدام طبیعت را حذف کرد و زمین را به بیشترین شکل ممکن مورد استفاده و باز استفاده قرار داد. طبیعتی که در دهه های اخیر به دلیل حجم بالای اشتغالات ساکنین آپارتمان ها و شکل گیری دنیای مجازی کمتر مورد توجه و نیاز در نظر گرفته شد.
بیماری جدید کرونا در کنار خطرات و مسائل اقتصادی زیادی که ایجاد کرد، دستاوردهایی هم داشت. این مهمان ناخوانده با کاهش ضرب آهنگ زندگی و محدود کردن تحرکات و جابجایی ها موجب شد تا دوباره به کمبودهای فضایی و زیستی خود پی ببریم و نگاه جدیدی به دور و اطراف بیاندازیم. در شرایطی که شبکه های مجازی، فیلم ها و سریال ها نتوانستند در خانه ماندن ما را کامل کنند، کرونا طبیعت را بار دیگر به انسان ها نشان داد. ساختمان ها و آپارتمان ها اما دیگر ساخته شده اند و جستجوی طبیعت بایستی از جایی دیگر شروع میشد.

کرونا؛ احیاگر فضای فراموش شده بامها

تصویری که خبرگزاری تسنیم با عنوان پشت بام قرنطینه منتشر کرد نتیجه این جستجو است. تصویری چند تکه از حضور خانواده ها در بام آپارتمان ها و همبازی شدن مجدد با طبیعت. روح سرکش و انعطاف پذیر انسان عشق به طبیعت را در این روزهای فاصله گذاری اجتماعی در فضاهای گم شده و شاید رها شده ای به نام بام ها جستجو کرد. زندگی پرسرعت این روزهای ما دوباره پای خود را به طبیعت باز کرد و اما این بار از درون آپارتمان هایی که پشت به طبیعت کرده بود. بام ها که پس از ظهور آپارتمان های بلند مرتبه ترک شده بودند و به فضای نگهداری اشیاء اضافی و جایی برای نصب تاسیسات بدل شدند نیازمند توجه مجدد هستند و کرونا لزوم این توجه را گوشزد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *