پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: هنر

رضا ناصری

نقش های دره چوگان

در سال 1353 گروهی از باستان شناسان به سرپرستی دکتر علی اکبر سرفراز محقق و باستان شناس بزرگ و برجسته ایرانی به کاری بزرگ و

اسطوره‌شناسی شاهنامه
بهار مختاریان

اسطوره‌شناسی شاهنامه

اسطوره‌شناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستان‌های نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستان‌های شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به عنوان هستۀ پژوهش به کار گرفته است.

هوکوسای
نظر آنلاین

هوکوسای(1849-1760)

هوکوسای در غرب، در درجه اول به خاطر نقاشی‌اش از معروفترین موج در هنر، مورد تجلیل قرار‌گرفت.

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را كنترل كرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظيم می‌كند. در اين حالت زمان به واسطۀ اثری كه در ساختار تصوير دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در اين رابطه توسط نگارگر كنترل مي‌شود.

انيميشن تبر / قسمت دوم

تکنیک دوبعدی “سل انیمیشن” بگونه ای بود که نقاشی ها با مداد و کاغذ، روی کاغذ انیمیشن (light box)6 و میز نور انیمیشن ترسیم می شد و پس از آن تست ها را با فیلم 16 میلیمتری7 تهیه می کردیم.

مفهوم زمان در نگارگری
گلناز کشاورز

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها می‌تواند از طریق نمایش نشانه‌هایی زمان‌هایی مختلف را در نگارگری به نمایش بگذارند و نه از طریق نمایش تأثیرات فیزیكی زمان‌های مختلف، همچون سایه و تیرگی‌ و روشنی‌ها.

انيميشن تبر / فسمت اول

تبر به نویسندگی استاد احمد عربانی درباره حیات در جنگلی زیبا و سرزنده است که با ورود تبری بیمار که درخت ها و بوته گلها را قطع می کرد مورد تهدید قرار می گیرد. تلاش های جداگانه گیاهان به سرانجام نمی رسد اما وقتی گیاهان ارزش اتحاد را در می یابند تبر نابود می شود.

زمان و مکان در نگارگری ایرانی
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده می‌شد كه سبب حجم‌دار شدن فضا در محدودۀ حركت اصلی می‌شود. شگرد افق رفیع بدین معنا است كه خط فرضی افق تا نزدیك مرز فوقانی تصویر بالا می‌رود. و سطح آسمان بسیار باریك‌تر از زمین نموده می‌شود

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هفتم

اگر دید خاص نگارگر نسبت به جهان هستی كه نشأت گرفته از مذهب او بود، وجود نداشت، هیچگاه آثار نگارگری این چنینی خلق نمی‌شد. به تصویر كشیدن زمان و مكانی كه هم خاصیت مادی و هم خاصیت غیرمادی داشته باشد، كاری دشوار می‌نماید و شاید راه‌حلی كه نگارگران ایرانی در این مورد اتخاذ كردند، بهترین گزینه بوده باشد.

مفهوم زمان در نگارگری
گلناز کشاورز

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

تصویر قصر ضحاك در نیمه‌شب ، علی‌رغم زمانی كه داستان در آن مطرح شده، و حتی وجود نشانه‌های آن یعنی ماه و ستارگان ، آسمان ابری، شمع‌های در دست بانوان و مشعل‌هایی كه در دست نگهبانان قصر است هیچ‌گونه نشانه‌ای از تأثیرات فیزیكی نور كه در حالت طبیعی مورد انتظار است، دیده نمی‌شود.