• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

حیات خانه زری رمان سووشون در باغ عفیف آباد شیراز!!!

مریم اسماعیل‌دخت نویسنده: مریم اسماعیل‌دخت
دوشنبه 5 اردیبهشت 1401
در منظر, منظر فرهنگی
A A
0

روایت فضای داستانی سووشون در میراث تاریخی شیراز 

حق اصالت اثر و بستر تاریخی در بازنمایی فضا در سایر هنرها از جمله سینما

نمونه: حیات خانه زری رمان سووشون در باغ عفیف آباد شیراز!!!

انتخاب باغ عفیف آباد شیراز، به عنوان پیاده کردن فضای داستانی سووشون، انتخاب درخوری برای پاسداشت سووشون و میراث تاریخی شیراز بود؟

رمان سووشون رمانی است از نویسنده معروف شیرازی زنده یاد سیمین دانشور که در سال 1348 به انتشار رسید. نویسنده در این رمان فضای اجتماعی شیراز در خلال جنگ جهانی دوم و پس از آن و دوران جوانی و تجربه زیسته سیمین دانشور را به زیبایی به تصویر می کشد. داستان سرگذشت کدبانویی روشنفکر و فهمیده است که شهرش، خانه اش است و برای صیانت و آرامش خانواده اش در بحبوحه فضای استعمارزده شیراز در سال های حدود 1320 تا 1325 تمام تلاشش را می کند، اما سرانجام به سوگ همسرش می نشیند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

زری: “… این شهر من است و وجب به وجبش را دوست دارم، تپه پشتش، ایوان سرتاسری دور عمارت، دو جوی آب دو طرف خرند، آن دو تا درخت نارون دم باغ، نارنجستانش را که نارنج هایش را خودت با دست خودت کاشته ای، آن درخت “هفت نوبر” را که خودت هر سال یک میوه اش را پیوند زدی، عرق گیری همسایه را با تلنبار گلها و سبزیهای هر فصلش، گلها و سبزی هایی که حتی اسمش آدم را خوشحال می کند… بیدمشک، اترج، شاطره، تارونه، نسترن و از همه بیشتر شکوفه های بهار نارنجش و عطری که از آنجا به باغ ما می آید…”

پیروی آسیب های مادی و معنوی وارده به اماکن تاریخی به منظور ساخت فیلم ها و سریال های تاریخی، سازمان میراث فرهنگی در سال 1393 طی بخشنامه ای به تمامی استان ها، ساخت فیلم ها و سریال ها در این اماکن را ممنوع اعلام کرده بود.

در زمستان 1400 به باغ و عمارت باغ عفیف آباد برای ساخت سریال سووشون به کارگردانی نرگس آبیار از کارگردانان موفق و پرکار سینمای ایران، تعرض شد که با اعتراض مردم شیراز، کارزار درخواست سریع توقف ساخت و ساز در محوطه باغ عفیف آباد شیراز شکل گرفت، و با حمایت فعالان میراث فرهنگی و شیراز دوستان این کارزار به نتیجه رسید و الحاقات تخریب و حذف شد.

کارگردان سریال با هدف معرفی آثار و بناهای تاریخی شیراز و بافت شیراز قدیم به عموم مردم، لوکیشن فیلمبرداری را در شهر شیراز بر شهرک های سینماییِ تهران ترجیح داد و لوکیشن اصلی داستان را باغ عفیف آباد انتخاب نمود و مجوز مداخله در عمارت و محوطه باغ برای ساخت سریال داده شد.

سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند شامل دو بخش اساسی است: 1. در شیراز، شهرِ باغ، باغی مناسب تر برای انتخاب لوکیشن نبود که نیاز نباشد باغ عفیف آباد را آنطور که نیست، به مردم معرفی کرد؟ 2. اصلا نسبت به فضای داستانی سووشون که بیش از نیمی از داستان در خانه باغ زری و یوسف اتفاق می افتد، باغ عفیف آباد لوکیشن مناسبی است و اگر مرحوم سیمین دانشور که خالق اثر سووشون و بزرگ شده شیراز در همان زمان و مکان و راوی داستان سوشون است، در قید حیات بودند، عکس العملی نسبت به این انتخاب نداشتند؟  

باغ زری در فضاسازی رمان، باغی کوچک و در واقع باغچه ای است که در بافت تاریخی شیراز و یا مرز بافت واقع شده که از ایوان باغ به راحتی می توان انتهای باغ و دو درخت نارون ته باغ را دید و عمارت توصیف شده در داستان، عمارت شاهانه و حاکمانه نیست، بلکه عمارت یک مالک است با یک تالار و ایوان سرتاسری، یک حوضخانه، چند اتاق، بدون حمام با حوضی در میان و طویله دم باغ که گل شمعدانی انتهای باغ بر قبر تقلبی و خالی سحر هم پیداست.

در نظر زری عمارت و باغ حاکم شکوه و عظمتی دارد و ظاهرا درخورِ روحیات زری و یوسف نیست. در صورتی که باغ عفیف آباد، عمارتش، اسباب و اثاثش، حمامش، حوضش و… با فضای داستان غرابتی ندارد، اصلا عمارت زری و یوسف گوشواره ندارد که کارگردان و طراح صحنه در تلاش برای ساخت گوشواره به عمارت باغ عفیف آباد بودند و برای کوچک تر نشان دادن باغ در محوطه دیوارکشی کردند. (تصویر 1)

حیات خانه زری رمان سووشون در باغ عفیف آباد شیراز!!!
تصویر 1- تعرض به حریم عمارت و محوطه باغ عفیف آباد در زمستان 1400 برای ساخت سریال سووشون و رعایت فاصله از حریم بنا و کفسازی محوطه با پلاستیک!!!!!. منبع عکس: https://fararu.com/fa/news/

عدم آگاهی تیم سازنده سریال به فضای واقعی شیرازِ آن دوره از یک طرف و پشت کردن به یک میراث با ارزش ملی، اعتماد مردم را نسبت به روایت هنر و هنرمند خدشه دار می کند، به گونه ای که کمپین نه به سریال سووشون به راه افتاد و عده ای آگاهانه و یا ناآگاهانه به کمپین پیوستند.

پاکدامنی و سوگواری برای سیاوش، بافت شیراز، رمان سووشون، باغ زری و یوسف، باغ عفیف آباد شرایط اجتماعی و فرهنگی هر عصری و…، لایه هایی از فرهنگ و هویت مشترک را در بردارد که برای پاسداشت هویت نسل قبلی و انتقال فرهنگ و هویت مشترک به نسل بعدی، رسالتی سنگین تر از منِ مستبد را بر دوش هر هنرمندی می گذارد که تمایل به معرفی و پاسداشت آن را دارد.

برچسب ها: باغ عفیف آبادرمان سووشونسریال سووشونشیراز
نوشته قبلی

منظر به مثابۀ سیاست

نوشته بعدی

از پاریز تا Pariz

مریم اسماعیل‌دخت

مریم اسماعیل‌دخت

دکترای تخصصی معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
از پاریز تا Pariz؛ نقدی بر ظهور نشانه های لاتین در منظر شهری

از پاریز تا Pariz

ابزار تحلیل زیر ساخت های شهرو نقش آن در شکل گیری منظر شهر

ابزار تحلیل زیرساخت های شهر و نقش آن در شکل گیری منظر شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم