پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کتاب هنر اسلامی توسط انتشارات پژوهشکده نظر منتشر شد

چکیده: کتاب هنر اسلامی نوشته مرحوم دکتر رضا نوروزی طلب منتشر شد.

کتاب هنر اسلامی نوشته مرحوم دکتر علیرضا نوروزی طلب منتشر شد.

به گزارش نظرآنلاین، کتاب هنر مقدس، هنر سنتی، هنر اسلامی نوشته مرحوم دکتر علیرضا نوروزی طلب توسط انتشارات پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر منتشر شد.

در چکیده این کتاب می خوانیم:

بحث و بررسی در مورد هنر اسلامی بدون شناخت سنّت و امر قدسی و پرسش از ذات و ماهیت هنر دینی، میسّر نیست. هرگونه تحقیق و پژوهش در هنرهای دینی و اسلامی و سنن هنری و هنرهای سنّتی، وامدار سنّت‌گرایانی است که در‌ این زمینه آغازگر و راهگشا بودند.

«هنر اسلامی» تجلّی حقیقت محمّدیه و جوهر متعالی همۀ ادیان است که در دین خاتم‌الأنبياء (س) به کمال، بلوغ و ظهور واصل شده است. هر هنری که متعلّق به سنن دینی مبتنی بر توحيد، حق‌گرا و تسلیم امر الهی باشد، «هنر اسلامی» به معنی وسیع و جامع کلمه است. به عبارتی دیگر، آثار هنری متعلّق به سنن و ادیان ابراهیمی ‌در هر فرهنگ و تمدّنی، شایسته اطلاق لفظ «هنر اسلامی» است. هر هنری که براساس عبودیت، تسلیم و توحید باشد، «هنر اسلامی» نامیده می‌شود. لاإِلهَ‌إلّااللّه مبدأ، مرکز، غایت، صورت و محتوای هنر اسلامی است و ماهیت ‌این هنر را متعیّن می‌کند.


 کتاب هنر اسلامی در هفت فصل به خوانش هنر اسلامی در دیدگاه‌های مختلف سنت، مدرنیته، امرقدسی و زیبایی پرداخته است.

محتوای این کتاب از طریق قراردادن دست نوشته های زنده یاد نوروزی طلب در اختیار پژوهشکده نظر توسط خانواده وی گردآوری و تدوین شد که شرح مفصل آن در پیش گفتار کتاب، توسط دکتر سیدامیرمنصوری تقریر شده است.

برای سفارش این کتاب می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پژوهشکده نظر اقدام کنید.

 

کتاب هنر اسلامی توسط انتشارات پژوهشکده نظر منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *