• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نگارگری

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت چهارم

گلناز کشاورز نویسنده: گلناز کشاورز
یکشنبه 6 تیر 1389
در نگارگری
A A
0

بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعه‌ای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی به‌عنوان نمونه آورده شده است. در این تصویر كه موضوع آن حملۀ‌ ضحاك به قصر فریدون است و به دست سلطان محمد تصویر شده، مشاهده می‌‌شود كه به‌هیچ صورتی نمی‌توان هم صحنۀ كارزار را مشاهده كرد، ( آنگونه كه حس شود در فاصلۀ نزدیكی با آن قرار داریم) و هم افرادی را كه در پشت تپه قرار دارند را، تقریباً در همان ابعادی كه شخصیت‌های جلوی تصویر هستند از روبرو دید. در عین حال آنقدر ارتفاع گرفته كه قسمتی از داخل ایوان قصر، قابل مشاهده شود. شاید در نگاه اول تصور شود كه ارتفاع ناظر زیاد بوده است.

زمان و مکان در نگارکری ایرانی قسمت چهارم

بیشتر بخوانید - Read More

اسطوره‌شناسی شاهنامه

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

نگارگر هیچ‌گاه قضاوت سریعی نسبت به آنچه با حواس خود درك می‌كند ندارد، بلكه آن‌ها را با چیزی كه باید باشند مقایسه نموده و سعی بر درك حقیقت مدركات خود دارد. هر عالم درجه‌ای نازل از عالم بالاتر از خود را نشان می‌دهد. و عالم ماده نیز درجه‌ای نازل‌ از عالم مثال است. در نمایش هر موضوع بیان روح آن موضوع، برای اشاره به عالم بالاتر، در اولویت است. در صورت داشتن این خصوصیت، اثر، كامل و واقع‌گرایانه فرض می‌شود نگارگر با تغییر زاویۀ خود در یك لحظه با نمایش جزئیات ضروری بیشتر، روح و واقعیت جاری در آن لحظه را بهتر بیان كرده است.

بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعه‌ای دو بعدی است. قوانین حل این مشكل دو نوع است ، یكی را با نام پرسپكتیو طبیعی و دیگری را با نام پرسپكتیو مصنوعی می‌شناسند. در هندسۀ‌ اقلیدسی(طبیعی)، «هر گروه از اشیائی كه در یكی از قسمت‌های این فضا قرار داشته باشد مكانی را با نقطۀ دید ویژۀ خود اشغال می‌نماید كه خاص همان بخش است و نمی‌تواند برای نقاط دیگر عمومیت پیدا كند» ۴۱. براین اساس هر مكانی برحسب كیفیت و حالت درونی‌اش، امكان حضور عناصر دارای تشخصی كه با مكان موردنظر هماهنگی داشته باشد را می‌دهد، به‌گونه‌ای كه جز در آن مكان، در مكان دیگری امكان وجود ندارد. در مفهوم پرسپكتیو مصنوعی «فضایی را در نظر می‌گیرید كه پیوسته و متحد برای همۀ اشیاء و یگانه است» ۴۲ و این همان اتفاقی است كه در دوربین‌ عكاسی می‌افتد به‌گونه‌ای كه تمام خطوط، به‌سوی نقطه‌ای یكسان گرایش دارند.

پی‌نوشت:
۴۱.  تجویدی، علی‌اكبر، نگاهی به هنر نقاشی ایران …، صفحۀ ۱۲.
۴۲.  همان، همان.

نوشته قبلی

سير تحول نقوش آوندهاي سيمين طی حكومت ساسانيان

نوشته بعدی

ادراک معماری

گلناز کشاورز

گلناز کشاورز

مطالب مرتبط - Related Post

اسطوره‌شناسی شاهنامه

اسطوره‌شناسی شاهنامه

یکشنبه 16 مرداد 1390

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

یکشنبه 5 تیر 1390

جشن مهرگان و نابودی اژدها در اسطوره فریدون و ضحاک

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هفتم

نوشته بعدی
ادراک معماری

ادراک معماری

سبک شناسی "آر-نوو" در معماری معاصر ایران

سبک شناسی "آر-نوو" در معماری معاصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم