• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

ارزیابی پس از اجرا در بازطراحی مسیرهای ویژه دوچرخه

لیلا سلطانی نویسنده: لیلا سلطانی
سه‌شنبه 8 شهریور 1401
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

مسیرهای دوچرخه و نفی ارزش های محیطی و ایمنی برای شهروندان 

ریشه ساختارهای تکرار شونده در مدیریت شهری که هدف گذاری فارغ از برنامه، اقدام بدون مطالعه، و آسیب محیطی را به اعتراض شهروندان و مسئولیت ناپذیری مدیران در برابر پیامدها ختم می کند چیست؟

تجربه احداث مسیر دوچرخه در تهران نشان دهنده عدم وجود سياست هاي ويژه طراحی منظر راه، و غلبه تفکر تک بعدی مهندسی و طراحی کالبدی برای تغییر الگوی زیست در شهر است. محور اندیشه می بایست نه مداخلات کالبدی به خودی خود، بلکه پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدتی باشد که این اقدامات بر جریان حیات شهر دارند.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

در دو سال گذشته، در اغلب محورها تمام فرایندهای منتج به ایجاد الگوی حرکت مبتنی بر دوچرخه، به یک اقدام عمرانی  یعنی گام آخر از فرایند کفسازی مسیر با رنگی متمایز تقلیل یافته است. مسیرهای ویژه دوچرخه در پیاده رو های موجود، غالباً بدون توجه به ارزش های محيطی مبتنی بر منظر راه، و فارغ از ملاحظات ایمنی ایجاد شده و به خطری جدی برای عابرین پیاده و دوزخی برای شهروندان تبدیل شده اند.

با توجه به سرعت شكل گيري مسیرهای ویژه دوچرخه در پیاده رو های موجود از طریق تخريب پیاده رو و شكل گيری عرصه جديد در بخشی از معابر در بازه زماني نسبتاً كوتاه، مسائل ایمنی، مشكلات ترافیکی و اغتشاشات اين معابر از شدت و نمود بيشتری برخوردار شده است.

با اتخاذ رویکردهای مهندسی محض، نه فقط اهداف متولیان امر محقق نشد، بلکه این مسیرها در تصرف موتورسوارهایی درآمده اند که با سرعت و بدون محدودیت از کنار عابرین پیاده در متن پیاده رو می گذرند.

رفع تهدید و آسیب ایجاد شده بویژه با هدف تردد ایمن و بازگرداندن کیفیت به پیاده رو، به مطالبه شهروندان و دغدغه مدیریت شهری تبدیل شده است. در پاسخ به نیاز حاضر، برخی گروه های ذینفوذ با تکیه بر همان رویکرد مهندسی صرف همچنان مداخله کالبدی را مطرح می نمایند.

ارزیابی پس از اجرا در بازطراحی مسیرهای ویژه دوچرخه
تصویر 1- مسیرهای ویژه دوچرخه در تصرف موتورها. ماخذ: https://www.isna.ir/photo/99052518223

حال آنکه با امعان نظر به پیچیدگی عناصر شهری و انسانی، تفکر و ارزیابی های اجتماعی بر تفکر صرفا مهندسی و فن آورانه اولویت دارد.

مسئولان می بایست به جای اولویت دادن به اندیشه صرف مهندسی و راه حل هایی چون حذف مسیرهای ایجاد شده، تغییر رنگ مجدد یا مسدود کردن با عناصر فیزیکی، به مطالعات اجتماعی روی بیاورند و راه حل های غیر مهندسی را بیازمایند تا در افق کوتاه مدت و میان مدت با مشکلات بزرگتر، اعتراض وسیع تر و ناکارآمدی محیطی آشکارتر مواجه نشویم.

پیش از هرگونه مداخله کالبدی مجدد در هر مسیر واجد آسیب، لازم است نخست ارزیابی پس از اجرا با تکیه بر مولفه های توسعه پایدار انجام شود. تا با سياست گذاري هوشمندانه و با داشتن حداقل تعارض با مسائل چند بعدی موجود، حداكثر كيفيت محیطی ممكن میسر شود.

برچسب ها: ارزیابی اجتماعیارزیابی پس از اجراتفکر یک بعدی مهندسیساختارهای تکرار شونده
نوشته قبلی

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

نوشته بعدی

محله «منظر» است

لیلا سلطانی

لیلا سلطانی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و مدرس شهرسازی

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
محله «منظر» است

محله «منظر» است

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم