• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

امرِ «حاضر» در منظرِ شهر

مریم مجیدی توسط مریم مجیدی
سه‌شنبه 9 آذر 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

شهروند، به مثابۀ فاعل منظر شهر

نسبت شهروند و منظر شهر چگونه است؟ «شهروندِ حاضر» چه کسی است؟ یا «حضور» در شهر چگونه رخ می دهد؟

«حضور» در لغت نامۀ دهخدا به معنای حاضر آمدن، حاضر شدن، وجود، ظهور، شهود و نقیض غیبت است. در ادبیات عربی نیز، در معانی حضور آمده است: ساکن شهر و شهروند. به معنای کسی که در جایی به صورت ساکن است و دوام و بقا دارد، بنابراین آن را با مفهوم «مکان» مرتبط می کند.

در انگلیسی نیز، این کلمه به مفهوم «مکان» پیوند خورده است. یعنی «بودن چیزی یا کسی در یک مکان» به معنای حضور تلقی می شود. اما معنای این کلمه فراتر از صرفاً معنای لغوی آن به نظر می رسد و باید حضور واجد کیفیتی خاص باشد که آن را از سایر حالت ها متفاوت کند. همانطور که در اشعار شعرایی همچون حافظ معنای عمیق تری از آن دریافت می شود:

می ترسم از خرابی ایمان که می برد                   محراب ابروی تو حضور نماز من

در اینجا حضور، نه فقط به معنای بودن، بلکه به معنای بودنی با کیفیت و حالتی خاص است. در واقع حضور، وجود و بودنی است که بقیۀ بودن ها و وجود داشتن ها، متأثر از آن هستند (تحت تأثیر آن قرار می گیرند) و حضور بر آنها ارجحیت دارد. اما غرض از بسط این کلمه و طرح این مسئله، ارتباطی است که می توان بین این مفهوم، مفهوم منظر شهر و شهروند یافت. در تعریف منظر و منظر شهری، آن را جدایی ناپذیری جهان مادی زندگی و فهم و ذهن انسان می دانیم.

بدین معنا که اگر رابطۀ هر پدیده ‌ای را با فاعلی که آن را ایجاد کرده، در نظر بگیریم، این رابطه، دو وجودی است که یکی از آنها نسبت به دیگری (‌به تعبیرملاصدرا) وجود رابط است؛ یعنی نمی ‌توان آن را از فاعل جدا کرد. منظر شهر نیز چنین خاصیتی دارد. قابلیت تفکیک و جدایی پذیری از فاعل، برای منظر شهر قابل شناسایی نیست، ماهیتی است که به واسطۀ فاعل شکل می گیرد و تا زمانی که او وجود دارد، آن نیز هست.

شهروند، به مثابۀ فاعل منظر شهر، باید در شهر «حضور» داشته باشد، اما با مفهوم راستین آن. یعنی صرف بودن در مکانی با عنوان شهر، قائل به تولید مفهوم شهروندی نمیشود. شهروندی با «حضور» در شهر معنا پیدا می کند. بنابراین «امر حاضر» در منظر شهر، همان شهروند است که در منظر شهر «حضور» دارد و نه «ظهور». حضور وجودی فراتر از بودن است. وجودی است که بر دیگر بودن ها ارجح است، کیفیتی است که با صِرف ِبودن متفاوت است. در واقع بودن تمام و کمال و بی واسطه است. شهروند باید بدین سان در شهر حاضر بوده و حضور داشته باشد.

امرِ «حاضر» در منظرِ شهر

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

نوشته قبلی

گردشگری و پاسداشت میراث فرهنگی

نوشته‌ی بعدی

طراحی و برنامه‌ ریزی تاب‌ آور رودخانه‌ های شهری تهران در مواجهه با آشوب سیل

مریم مجیدی

مریم مجیدی

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، پژوهشکدۀ نظر

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
طراحی و برنامه ‌ریزی تاب ‌آور رودخانه ‌های شهری تهران در مواجهه با آشوب سیل

طراحی و برنامه‌ ریزی تاب‌ آور رودخانه‌ های شهری تهران در مواجهه با آشوب سیل

ترافیک زایشی، نتیجه چاره‌ اندیشی‌ های غلط و معضل‌ پنداری ترافیک!

ترافیک زایشی، نتیجه چاره‌ اندیشی‌ های غلط و معضل‌ پنداری ترافیک!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم