پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

گردشگری و تسهیلات آن در کشور فرانسه

چکیده: در این نوشته، برخی از سیاست‌های کشور فرانسه در مدیریت تسهیلات و خدمات گردشگری در سه حوزۀ طبیعی، روستایی و شهری ارائه می‌شود.
گردشگری امروزه به عنوان صنعتی مطرح است که موفقیت آن وابسته به خدمات و امکانات ارائه‌شده از سوی دولت است. سازمان مدیریت گردشگری با برنامه‌ریزی و فراهم‌کردن خدمات رفاهی برای توریست‌ها، به توسعۀ آن کمک خواهد کرد. این هدف از طریق احداث زیرساخت‌ها و برنامه‌های کلان گردشگری محقق می‌شود. زیرساخت‌های کنونی گردشگری در کشور ما، حداقلی است و توریسم هنوز به عنوان صنعتی مؤثر برای جامعه شناخته نمی‌شود. در مقابل، کشورهای اروپایی صنعت توریسم را در حد اعلای آن پرورانده و حتی به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل کرده‌اند. در این مقاله، برخی از سیاست‌های کشور فرانسه در مدیریت تسهیلات و خدمات گردشگری ارائه می‌شود. این سیاست‌ها در سه حوزۀ طبیعی، روستایی و شهری تعریف می‌شوند.
تسهیلات گردشگری در کشور فرانسه
حوزۀ طبیعی
در این حوزه، غالب فعالیت، معطوف به معرفی مکان‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده و ارائه برنامه‌های گردشگری برای سفر به این مکان‌ها است. برنامه‌های جنگل‌نوردی، کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، موج‌سواری، غواصی و … مشمول این بخش می‌شوند.حوزۀ روستایی
هدف این حوزه، بازگرداندن مردم به زندگی روستایی و طبیعی است. بدین منظور، سازمانی با عنوان «خانه روستایی فرانسه» تأسیس شد. این سازمان فعالیت خود را در سال ۱۹۵۱ با ثبت اطلاعات خانه‌های روستایی شروع کرده و در سال ۱۹۵۵ رسماً ثبت شد. روش کار سازمان خانۀ روستایی فرانسه به این صورت است که تمامی اطلاعات یک خانۀ روستایی را از قیبل مساحت، امکانات، که در کنار یک مزرعه و یا اصطبل باشد، ثبت کرده و با ذکر نام صاحب خانه در اختیار گردشگران می‌گذارد. گردشگران می‌توانند با رزرو این خانه‌ها از طریق اینترنت یا شعبات اداری سازمان، برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی کنند.
این خانه‌ها به صورت‌های مختلف وجود دارد؛ خانه‌های روستایی محل زندگی یک خانواده، خانه‌های روستایی اشرافی یا قصرهای تاریخی که با تغییراتی ساده، اتاق‌های آن به خانواده‌های مختلف اجاره داده می‌شود. گردشگران در کنار لذت از روستا و زندگی طبیعی، از خوراک محلی هر خطه نیز برخوردار می‌شوند. به علاوه، اطلاع‌رسانی مراسم و جشن‌های سنتی آن روستا نیز از دیگر خدماتی است که سازمان «خانۀ روستایی فرانسه» در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این سازمان علاوه امکانات اقامتی، برنامه‌های تخصصی همچون دوره‌هایی برای دانش‌آموزان با شرایط سنی، برای دوست‌داران طبیعت و حیات وحش و … نیز برگزار می‌کند.
حوزۀ شهری
استراحت‌گاه‌های بین راهی از جمله تسهیلات دیگری است که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. شرکت فرانسوی «خدمات سانِف» پیشتاز در این حوزه است. این شرکت که امروزه تمام اروپا را نیز تحت پوشش خود دارد، شبکه‌ای از استراحت‌گاه‌ها را در بزرگراه‌ها احداث کرده است. این استراحت‌گاه‌ها شامل پمپ بنزین، سرویس بهداشتی، فروشگاه خوراکی، پوشاک، فضای بازی کودکان، رستوران، کافی‌شاپ و بعضاً دوش نیز هست. در بخش شمالی کشور فرانسه، این شرکت ۲۲ استراحت‌گاه شبانه‌روزی ساخته است. این در حالی است که طول شبکۀ بزرگراه‌ها در فرانسه جمعاً ۱۷۴۳ کیلومتر بوده و سالانه ۱۸.۹ میلیارد کیلومتر مسافت، توسط گردشگران طی می‌شود.
کمپینگ‌ها اقامت‌گاه‌هایی هستند که در شهر یا حومۀ آن به گردشگران تسهیلات ارائه می‌کنند. کمپینگ دارای تسهیلات کامل از قبیل سرویس بهداشتی، حمام، فروشگاه، رستوران، زمین‌بازی، استخر، دوچرخه کرایه‌ای و … برای گردشگران است. سیستم اقامت در کمپینگ چنان که از نام آن پیداست، چادر است. در هنگام مراجعه به کمپینگ، فضایی شامل محل برپایی چادر، پارک ماشین و یک خروجی برق در اختیار هر خانواده قرار می‌گیرد. رزرو کردن آن به صورت تلفنی و اینترنتی امکان‌پذیر است. کتابی نیز به نام Campings وجود دارد که اطلاعات تمامی کمپینگ‌های اروپا در آن ثبت شده است.
جمع‌بندی
دگرگونی مناسبات زندگی امروز منجر به تولید وقت اضافی برای گذران اوقات فراغت شده و این امر، ضرورت برنامه‌ریزی فرابخشی و چند‌بعدی برای این حوزه را دوچندان کرده است. گردشگری یکی از برنامه‌هاي گذران اوقات فراغت است که به‌طور کلی در مکان‌های طبیعی، روستایی و شهری شایسته و پرجاذبه، صورت مي‌پذيرد. رونق بخشیدن به گردشگری به مثابه صنعت در کشور ما مستلزم تقویت زیرساخت‌ها و تسهیلات گردشگری، اطلاع‌رسانی جاذبه‌های این حوزه و کاهش هزینه‌ها برای ایجاد انگیزۀ سیاحت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب