برنامه آتی نظرگاه
کارگاه نظریه های نو شماره 39 | نظریه، منشاء همه چیز | دوشنبه 15 بهمن ماه 1397
Tuesday, 19 February , 2019
امروز : سه شنبه, ۳۰ بهمن , ۱۳۹۷ - 14 جماد ثاني 1440
شناسه خبر : 2116
  پرینتخانه » معماری تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ | 97 بازدید |

بنای یادبود جنگ ویتنام

زمانی که «مایا ینگ لین» دانشجوی سال آخر معماری دانشگاه ییل بود، طرح پیشنهادی او از میان ۱۴۰۰ طرح ارسالی برای بنای یادبود جنگ ویتنام که برخی از آن‌ها کار معماران شناخته‌شدۀ جهانی بود، برگزیده شد.

زمانی که «مایا ینگ لین» دانشجوی سال آخر معماری دانشگاه ییل بود، طرح پیشنهادی او از میان ۱۴۰۰ طرح ارسالی برای بنای یادبود جنگ ویتنام که برخی از آن‌ها کار معماران شناخته‌شدۀ جهانی بود، برگزیده شد.
نه تنها به خاطر غیرسنتی‌بودن این طرح بلکه به دلیل ‌«زن‌بودن» و «آسیایی_آمریکایی بودن» طراح آن، این انتخاب بحث‌برانگیز شد. مخالفان این طرح به آن لقب «لکۀ ننگ سیاه» و «قبر عظما» دادند!
اما لین طرح خود را «خراشی بر پیکر زمین» توصیف می‌کند که از دو دیوار گرانیتی سیاه به ارتفاع ۲۴۶ فوت که با هم زاویۀ ۱۲۵ درجه‌ای می‌سازند درست شده است. یک دیوار رو به یادمان واشنگتن قرار دارد و دیگری رو به سوی یادبود لینکلن دارد. مقامات دولتی برای جلب نظر کسانی که خواستار یک طرح سنتی‌تر و حماسی‌تر برای این بنا بودند، «تندیس کهنۀ سربازان جنگ ویتنام » اثر فردریک هارت را برپا کردند که در تصویر دیده می‌شود.
بنای یادبود جنگ ویتنام
بنای یادبود جنگ ویتنام
بنای یادبود جنگ ویتنام
بنای یادبود جنگ ویتنام
بر دو دیوار گرانیتی سیاه که در زیر سطح تراز واقع شده‌اند، نام کسانی که جان خود را در جنگ ویتنام از دست داده‌اند به ترتیب زمانی حک شده است. در محل تلاقی دو دیوار تاریخ‌های آغاز و پایان جنگ ویتنام (۱۹۵۹ و ۱۹۷۳) به هم می‌رسند تا دایرۀ زمانی سال‌های جنگ بسته شود!
کهنه سربازان از جنگ برگشته می‌توانند زمان خود را بر دیوارها بیابند و از این لحاظ تجربه‌ای شخصی برای هر یک از آنها فراهم شده است. محل قرارگیری این یادبود مستقیماً در ارتباط با یادبودهای لینکلن و واشنگتن قرار گرفته و پیوستگی زمانی و مکانی سایت برقرار شده است.
مفاهیم استعاری در بیان نکات نهفته در مضمون طرح به بهترین صورت به کار رفته است و پشتوانۀ قوی معنوی مجموعه و جایگاه معتبر مردمی آن باعث شده است تا در عین وجود خلوص و سادگی در طراحی مجموعه، انتخاب مینیمال در جنس و رنگ مصالح و میزان کم سطح اشغال فیزیکی فضا ،این مجموعه بتواند به خوبی از عهده بیان اهداف پروژه –که ایجاد یادمانی از همۀ کشته‌شدگان در جنگ ویتنام بود- برآید.
جستجوی نام حک‌شدۀ کشته‌شدگان بر روی دیوار توسط آشنایان و فراهم‌شدن امکان ثبت آن بر روی کاغذ به منظور به همراه داشتن آن، به نوعی احساس غرور را در میان بازدیدکنندگان به‌وجود می‌آورد تا از این طریق بتوانند خود را به ارزش اجتماعی این فضا نزدیک‌تر کنند.
پسربچه‌ای نقش نام حک‌شدۀ پدربزرگش را از میان ۵۸۲۵۶ نام نوشته‌شده روی دیوار بر کاغذ ثبت می‌کند.
انعکاس تصویر بازدیدکنندگان در آینۀ اسامی کشته‌شدگان و بازتاب المان‌های شاخصی همچون یادمان واشنگتن و یادبود لینکلن که جزئی از هویت شهری واشنگتن‌دی‌سی محسوب می‌شوند،به نوعی به احساس دین جامعه آمریکا به این کشته‌شدگان اشاره دارد و بر اهمیت آنها به عنوان بخشی از تاریخ تأکید می‌کند.
بنای یادبود جنگ ویتنام
بنای یادبود جنگ ویتنام
___________________________________________________________________
نویسنده: سارا شعبانیان
منابع:
http://www.mayalin.com/
http://www.bluffton.edu/sullivanm/vietnam/vietnamlin.html
http://www.pbs.org/art21/artists/lin/card1.htm
|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.