برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Tuesday, 29 September , 2020
امروز : سه شنبه, ۸ مهر , ۱۳۹۹ - 12 صفر 1442
شناسه خبر : 2605
  پرینتخانه » منتخب, نقد تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ | 905 بازدید | ارسال توسط :
آیا پیچیدگی معنایی خیابان سی تیر درست است یا خطری است در پیکرۀ هویت شهری؟

پیاده‌راه سی تیر؛ تاریخ، ادیان یا غذاگردی؟

خیابان سی تیر به چیزهای زیادی معروف است؛ فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیشترها با این خیابان عجین بوده، اما مدتی است که خوراکی هم به ته آن وصله خورده‌ است.

ما شهر ها را ساخته‌ایم تا در آنها زندگی کنیم اما درست در ساعاتی که فکرش را نمی‌کنیم، همین فضاها رنگ و نقش مردگی دارند. خیابان‌ها را در روز نگاه کنید. شلوغ و پر رفت و آمد. محل مبادله، پرسروصدا و متحرک. همین خیابان‌ها شب‌ها نما و ظاهری دیگر دارند. ناامن و بی‌حس‌وحالند و گرد مرده بر آن پاشیده‌اند. پنجاه درصد زمان زندگی شهرهای ما، به مردگی شهری اختصاص دارد. گردشگران و مسافران به دنبال جاذبه هستند. جاذبه‌های زنده و پویا. برای هر گردشگر شهری، شب‌ها هم زمان‌هایی هستند که برای استفاده از آن‌ها سرمایه‌گذاری مالی کرده‌اند، بنابراین دور از تصور نیست که برای آن‌ها برنامه‌خواهی کنند! برنامه‌خواهی و طرح مطالبه است که مسیر برنامه‌ریزی را باز می‌کند. زنده‌سازی فضاهای شهری در شب، ایجاد پیاده‌راه‌های زنده، تزریق خلاقیت در شهرها و حرکت از «موزه‌ای دیدن» به «میدانی دیدن»، همان چیزی است که گردشگری خلاق به دنبال آن است.

 

شهر پیچیده است، پیچیده تر از انسان. چرا که محصول کار و تلاش مجموعه‌ای از انسان‌ها و تجهیزات در طول تاریخ است. این پیچیدگی به آن جذابیت می‌دهد. جذابیت‌هایی که باید هم به صورت جزء و هم به شکلی کلی درک شوند. بنابراین هر بخش از شهر برای خود دارای هویت می‌شود. هر هویت برای خود از تمام گروه‌های گردشگر، مسافر و پرسه‌زن علاقمند پیدا می‌کند. حرکت از مکانیکی و کارکردی‌بودن به سمت حسی و تجربه‌ای شدن شهر، خلاقیت و تفکر می‌طلبد.

خیابان ۳۰ تیر ، به چیزهای زیادی معروف است. فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیش‌ترها با این خیابان عجین بود. اما مدتی است که خوراکی هم به ته آن وصله خورده‌است. خیابانی با تداعی غذا و شکم‌گردی. خیابانی که شب‌ها، پیاده‌های زیادی را به خود کشانده. یکی فست‌فود می خورد، یکی غذای اصیل جنوبی سفارش می‌دهد و دیگری از دیدن غذا خوردن مردم در ۳۰ تیر، حس خاصی می‌گیرد. درست است که شهر خلاق و گردشگری خلاق به دنبال جلب توجه و ایجاد تجربیات عمقی‌تر است، اما آیا این ترکیب، اسانس خوش بویی ساخته است؟

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : سعید شفیعا | منبع خبر : کانال تلگرامی نقد نظر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.