• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منتخب

نگارگری به مثابه رسانۀ حکومتی در گذر زمان

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 22 دی 1397
در منتخب, نقد
A A
0

هنر همواره در جوامع مختلف مصداق «روح دوران» بوده است. در ایران نیز نگارگری در ادوار مختلف یکی از مهم‌ترین ابزارها بوده و همچنین بیانگر بایدها و نبایدها به‌ویژه از جانب قدرت‌ها است. از سویی دیگر می‌توان گفت «نگارگری رسانه‌ای در راستای روایت‌گری تاریخ و وقایع روز» است. در تحلیل و بررسی آثار سه مؤلفۀ موضوع، شیوۀ اجرا و مواد همواره نقش اصلی را ایفا می‌کرده و همانطور که اشاره شد موضوع اغلب آثار، حول محور روایت تاریخی و وقایع مهم حکومتی بوده است، به‌طور مثال در دوران صفوی شاهد خلق آثار متعدد و غنی هستیم، شاهنامۀ طهماسبی یکی از بارزترین آثار برجای مانده از این دوران است. آنچه به این اثر، ارزش و بها می‌دهد خلق آثار توسط و با نظارت اساتید نام‌آوری چون سلطان محمد است که بر ارزشمندی و ماندگاری آن در تاریخ اثرگذار بوده است. در این اثر شاهدیم که موضوعات مورد تأیید دربار به تصویر کشانده شده است مانند داستان‌های اسطوره‌ای و هویتی شاهنامه و وقایع روزگار. از آنجا که حمایت مالی، سیاسی و اجتماعی دربار پشتوانۀ این‌گونه آثار بوده است، مواد و مصالح به‌کار رفته مانند طلا، نقره و فلزات گرانبها نیز اغلب از کیفیت بالایی برخوردارند.

نگارگری به مثابه رسانۀ حکومتی در گذر زمان
در این میان می‌توان گفت از آنجا که حکومت به عنوان حامی و صاحب اثر، مؤلفه‌های مشخصی را جهت ارتقا ارزش این آثار در نظر داشت و هنرمندان نیز در اجرای این شاخصه‌ها نقش اساسی داشتند، هنر به نوعی رسانه‌ای قدرتمند در دستان حکومت‌ها بود. از همین رو به نظر می‌رسد که کارکرد این آثار به عنوان افزایندۀ گنجینۀ اعتبار هنری دوران و همچنین افزایش قدرت بوده و به عنوان رسانۀ منعکس‌کنندۀ بایدها و نبایدهاست. از سویی دیگر این آثار گاهی به عنوان هدایای ارزشمند در مداخلات سیاسی نیز وارد می‌شوند. در دوران مختلف تبادل اینگونه هدایای مصداق رسانه حکومت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کردند. مطالعات نشان می‌دهد به‌طورکلی می‌توان گفت یکی از راه‌های افزایش قدرت فرهنگی حکام بها‌دادن و سرمایه‌گذاری در این مقوله بود. از همین رو عدول از شاخصه‌های مشخص‌شده و بایدها و نبایدها نیز منجر به کاهش این قدرت می‌شده است. پس پیروی از این ارزش‌ها در راستای افزایش قدرت تلقی و خلاف آن باعث تضعیف قدرت می‌شود. به همین دلیل در بازآفرینی این آثار نیز شاهدیم که حفظ ارزش‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است به‌طوری که بعد از گذشت قرن‌ها نیز امروز هنگامی که بازآفرینی این‌گونه آثار اتفاق می‌افتد شاهد پایبندی به همان ارزش‌ها هستیم. این مسئله امروز در شیوۀ آموزش سنتی بسیار اهمیت دارد به‌طوری که اساتید این حوزه در بازآفرینی آثاری می‌کوشند که در راستای ارزش‌گذاری تاریخی بوده و باعث رونق و افزایش روزافزون بایدها و نبایدها در گذر تاریخ شوند. در محافل هنری به ویژه هنرهای سنتی معیارها همان معیارهای تاریخی بوده وبه همین دلیل در آموزش نیز شاهد بازآفرینی آن‌ها هستیم. از همین رو علی‌رغم گذر زمان شاهد تغییرات اندک در این شیوه هستیم. گویا زمان متوقف شده و امروز بیشتر بعد تاریخی در آثار مدنظر گرفته می‌شود و بعد روایت‌گری روزمره و به نوعی وقایع روز در این‌گونه آثار مورد توجه نیست. در حالی که همان‌طور که پیشتر به آن اشاره شد دو مقولۀ تاریخ و روزمره در راستای هم به تصویر کشانده می‌شدند اگرچه گاهی شاهد قرابت موضوعی و تصویری با وجود فاصلۀ زمانی بودیم به‌طور مثال همان‌گونه که کیومرث به عنوان اسطوره متعلق به زمان نامشخص تصویر می‌شد، شاهان صفوی نیز با شکل و شمایل مشابه او در تصاویر دیده می‌شدند در حالی‌که فاصله زمانی و تغییرات فرهنگی به قدری بود که دلیل روشن تفاوت باشد. امروزه ما شاهد نادیده‌گرفتن وقایع روز در این نوع هنر سنتی هستیم از آنجا که در گذر زمان گویا بیان‌گری روزمره خود مصداق تقابل با سنت قرار گرفته، در حالی که یکی از شاخصه‌های خفظ رسالت رسانه‌بودن این آثار، بیان‌گری و به تصویرکشاندن آن چیزی است که در جامعۀ حکومتی در حال وقوع است.

بیشتر بخوانید - Read More

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

برچسب ها: نظرنگارگریهنر
نوشته قبلی

بنای صنعتی سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

نوشته بعدی

شبکه‌های اجتماعی مجازی، تیغ دودم (۱)

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400

نقدی بر مقاله ساحل زنان

جایگاه بینش انتقادی در نگرش اسلامی کجاست؟

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

نوشته بعدی
شبکه‌های مجازی، تیغ دودم (۱)

شبکه‌های اجتماعی مجازی، تیغ دودم (۱)

بیانیه نشست نقد راهبردی "بازآفرینی شهری، از رویا تا واقعیت"

بیانیه نشست نقد راهبردی "بازآفرینی شهری، از رویا تا واقعیت"

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم