پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

اثر اتوبوس های شهری بر آلودگی هوای اصفهان

چکیده: سال گذشته یکی از شهرداری‌های اصفهان با در اختیار داشتن بودجه ۷۰ میلیارد تومانی هیچ اقدامی در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوس رانی صورت نداد.

تاثیر اتوبوس های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیشتر از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. آلودگی هوای اصفهان که امروز خود یک معضل بزرگ است و در پی این مشکل طرح کاهش آلودگی هوا در اصفهان در حالی به اجرا در آمد که مدیر کل محیط زیست اصفهان از کم کاری شهرداری اصفهان بر تعهدات خود در حوزه نوسازی حمل و نقل عمومی خبر داد.

هرچند معاون حمل و نقل عمومی شهرداری اصفهان وقتی صحبت از  نقش اتوبوس های فرسوده شهری بر ازدیاد آلودگی هوا میشود توپ را در زمین کمبود بودجه و اینکه برای خرید یک دستگاه اتوبوس چند میلیون تومان باید پول پرداخت و غیره سخن میگوید اما مدیر کل محیط زیست استان اصفهان معتقد است که هنوز مسئولان ما از جمله مدیران شهری نسبت به اهمیت کاهش آلودگی هوا در اصفهان وعوارضی که هوای ناسالم بر مردم شهر دارد، پی نبرده اند و از این جهت در بودجه اولویت بندی نمی کنند.

شانه خالی کردن از اثر اتوبوس‌های شهری بر آلودگی هوای اصفهان

دانیالی با اظهار اینکه  دو نهاد بسیار مهم در اجرای این طرح یعنی شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان هنوز آن‌گونه که باید و شاید در حوزه کاهش آلودگی هوا اقدامی صورت نداده‌اند، گفت: سال گذشته یکی از شهرداری‌های اصفهان با در اختیار داشتن بودجه ۷۰ میلیارد تومانی هیچ اقدامی در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی صورت نداد.

اگر چه مدیریت شهری همچنان معتقد است که مگراین تعداد اتوبوس شهری تا چه اندازه بر ایجاد آلودگی هوا نقش دارد، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان نظری دیگر دارد و می گوید: تنها با نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی تا ۷۰ درصد از آلودگی هوا کاسته می‌شود.

اگر چه در برخی از نقاط اصفهان شاهد احداث خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو هستیم که بسیار خوب از سوی مردم اصفهان استقبال شده است اما هنوز هم در اکثر نقاط اصفهان شاهد تردد اتوبوس های فرسوده با عمر بالاتر از استاندارد هستیم.

در پی بحرانی شدن وضعیت اقتصادی نهادهای مختلف و از جمله شهرداری به سمت بازسازی اتوبوس های فرسوده رفته است تا اینکه بودجه ای را برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی تخصیص دهد.

شهرداری اصفهان که از حدود دو ماه پیش وعده داد که معاینه فنی را از خودروهای شهرداری آغاز خواهیم کرد و این اقدام را در جهت کاهش آلودگی هوا انجام می دهیم که شامل تمام خودروها از جمله شخصی تا غیر شخصی مثل خودروهای حمل بار و زباله کش و جاروب کش و غیره میشود اما هنوز هیچ نتیجه ای از اقدامات خود را نداده است.

همچنین دیده شد در بودجه سال آینده ده میلیارد تومان به راه اندازی دکه های فنی اختصاص دهند.

شاید خود مدیریت شهری نیز از آلودگی هوا به تنگ آمده است هر چند دیراست اما معاینه فنی خودروهای تحت پوشش شهرداری یک الزام است که باید هرچه زودتر به آنها جامه عمل پوشانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *