• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

هیچ خط قرمزی برای شفافیت نباید وجود داشته باشد

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 30 دی 1397
در اخبار
A A
0

محمود صادقی در دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و مردمی در پیشگیری و مبارزه با فساد که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، گفت: امیرکبیر نماد مبارزه با فساد و تلاش برای حاکمیت قانون به عنوان یک حکمران بود و اصلاحات را از جایگاه یک حکمران و صدراعظم دنبال کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: امیرکبیر در یکی از صحبت‌های خود می گوید ابتدا فکر می‌کردم مملکت وزیر دانا می‌خواهد، بعد فکر کردم شاید شاه دانا می‌خواهد اما اکنون می‌فهمم مملکت مردم دانا می‌خواهد. تجربه امیرکبیر نشان داد نیاز است آگاهی‌های عمومی افزایش پیدا کند چرا که سنگ‌بنای اصلاح کشور، پیشگیری از فساد و مبارزه با آن؛ آگاهی است.

بیشتر بخوانید - Read More

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

وی با بیان اینکه حرکت‌های گروه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد نمونه‌ای از افزایش این آگاهی است، اظهارکرد: مهمترین رسالت تشکل‌های مردم نهاد ترویج آگاهی عمومی است تا مردم با حقوق خود بیشتر آشنا شوند و آن را مطالبه کنند. رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیرکبیر شجاعانه با جسارت و نثار تمام وجود خود حاکمیت قانون را در کشور پایه گذاری کرد خاطر نشان کرد: امیرکبیر در دوره ای بر برابری عموم در برابر قانون تأکید کرد که حکومت پادشاهی آلوده بر راس قدرت بود. صادقی ادامه داد: همین حرکت‌ها بود که باعث تشکیل نهضت مشروطیت شد؛ نهضت مشروطه نهضت مشروط کردن قدرت مطلقه در کشور است یعنی قدرت مطلقه شاه مشروط بر قانون می‌شود تا ساختار حاکمیت در چارچوب قانون اساسی تعریف و قوانین و همه رفتارها مشروط به قانون شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: نهضت اسلامی ما نیز فرآیند تکاملی چهمان حرکت است و ما افتخار می‌کنیم در آخرین  سطر اصل 107 قانون اساسی که درباره ولایت فقیه است آمده رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است. این در حالی است که همه برخلاف این تصور می‌کنند و می‌پندارند ولایت مطلقه فقیه با اصل حاکمیت قانون مغایرت دارد و رهبر هر چه بخواهد می‌تواند انجام دهد که این تفکر جفا و ظلم به ولایت فقیه است. وی ادامه داد: در سال 68 قانون اساسی اصلاح شد و عبارت مطلقه در کنار ولایت در اصل 57 اضافه شد. عبارت رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است در گذشته به صورت جداگانه در اصل 112 ذکر شده بود اما پس از اصلاحات اصل 112 به مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص داده شد اما عبارت “رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است” کنار گذاشته نشد بلکه در انتهای اصل 107 ذکر شد.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این عبارت از نظر واضعان قانون اساسی و افرادی که قانون اساسی را مورد بازنگری قرار دادند، تأکیدی است به این معنا که ولایت مطلقه فقیه به معنای مطلق العنان بودن فقیه و قدرت مطلقه فقیه نیست. اطلاق ولایت یعنی حکومت در مواردی که نیاز شود به صورت فوق‌العاده می‌تواند فراتر از احکام اولیه قانون‌گذاری کند و ساز و کار آن در قالب مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ممکن است قانون عادی با قانون اساسی یا احکام اولیه شرع مغایرت داشته باشد، ولایت مطلقه فقیه و اطلاق اختیارات به فقیه این امکان را می‌دهد که فراتر از احکام اولیه قانونگذاری شود.

هیچ خط قرمزی برای شفافیت نباید وجود داشته باشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در بسیاری از قوانین از جمله قانون مبارزه با فساد، انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دلیل تلقی غلط از ولایت فقیه ایجاد شده است چراکه باعث شده شمول این قانون به دستگاه‌های تابع رهبری منوط به اذن رهبری شود. در صورتی می‌توان انتظار داشت از فساد جلوگیری شود که همه در برابر قانون مساوی باشند و هیچ استثنایی برابر قانون نداشته باشیم.

صادقی با تأکید بر اینکه شفافیت شامل رهبری نظام نیز می‌شود، افزود: هیچ خط قرمزی نباید برای شفافیت وجود داشته باشد، شفافیت به معنای افشای فساد نیست، افشاگری امری فرعی است اما شفافیت یعنی تمامی تصمیمات، اقدامات، قراردادها، قوانین، تخصیص بودجه‌ها، معافیت مالیاتی و رفتارهای حاکمیت شفاف باشد ولو اینکه ممکن است برخی از اینها محرمانه باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: در ماده 8 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برخی امور مانند امور نظامی محرمانه اعلام شده است، پایه شفافیت مبنی بر حق مردم به دسترسی به اطلاعات است. رهبرمعظم انقلاب نیز اخیراً در درسشان به حدیث و نامه‌ای از امام علی(ع) اشاره کردند که حضرت به مردم فرمودند حق شما بر من این است که هیچ چیزی بین ما سری نباشد الا “فی حرب”، یعنی فقط در امور نظامی. وی اعلام کرد: رهبری نیز شفافیت را اعلام کردند، ممکن است افرادی کاسه داغ‌تر از آش شده و در قالب دلسوزی نقش میرزا آقاخان‌های نوری را بازی کنند و افرادی که برای سازندگی و اصلاح نظام تلاش می‌کنند را به مسلخ ببرند.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و مردمی در پیشگیری و مبارزه با فساد، گفت: به سهم خودم به عنوان نماینده مردم در مجلس و موسس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی در مجلس تلاش کردم از این ظرفیت تا جای ممکن در خدمت امر قانونگذاری استفاده کنم، باید قدر این ظرفیت را بدانیم. با همکاری شما تلاش می‌کنیم اقدامات موثری برای شفافیت و مقابله با فساد انجام شود.

صادقی با بیان اینکه نباید به همایش بسنده کنیم، اضافه کرد: زمانی که پوستر همایش را در صفحه اینستاگرام خود قرار دادم کامنت‌ها و صحبت‌های مردم بسیار خواندنی بود. “همایش برای چه؟” و “همایش چه دردی را دوا می‌کند” از جمله حرف مردم بود. رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه همایش برای آگاهی عمومی، فرهنگ سازی، هم اندیشی و همفکری خوب است اما به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند همایش بس است و به سراغ عمل بروید، ان‌شاء‌الله همت‌ها به سمت عمل رود.

برچسب ها: خط قرمزشفافیتفسادمحمود صادقی
نوشته قبلی

انتخاب مدیران با رویکرد حفظ داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی

نوشته بعدی

طلب ۱۸۰۰ میلیاردی قرارگاه‌ خاتم از شهرداری تهران

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

آیا نظام پژوهشی در ایران موفق بوده است؟

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

دوشنبه 19 مهر 1400
ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

جمعه 10 اردیبهشت 1400

شکل‌گیری مسیرهای طراحی نشده و غیرقانونی؛ مخالف با نظر برنامه ریزان شهری

توقف نسخه چاپی روزنامه ها در ایام کرونایی؛ دغدغه آب و نان یا اطلاع رسانی؟

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

رسانه‌ها، در قلۀ نظارت همگانی

نوشته بعدی
طلب ۱۸۰۰ میلیاردی قرارگاه‌ خاتم از شهرداری تهران

طلب ۱۸۰۰ میلیاردی قرارگاه‌ خاتم از شهرداری تهران

اعتراض به ساخت متروی اصفهان بعد از لرزیدن چهارباغ

اعتراض به ساخت متروی اصفهان بعد از لرزیدن چهارباغ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم