پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تامین پارکینگ معضل حل نشده ساختمان جدید پلاسکو!

چکیده: شهرداری تهران شرط ساخت پارکینگ با ظرفیت هزار خودرو را برای دادن مجوز جهت ساخت پلاسکو قرار داده است و تصور می شود با این شرط مشکل پارکینگ پلاسکو حل شود.

ماجرای ساخت دوباره ساختمان پلاسکو در طول دو سال اخیر به مانند حادثه فرو ریختن آن با فراز و فرود های زیادی روبه رو بود. به رغم اینکه در طول این سال ها دو بار کلنگ ساخت این ساختمان توسط رئیس بنیاد مستضعفان و همچنین استاندار سابق تهران به زمین زده شد، اما طراحی این ساختمان یکی از موضوعاتی بود که به محل اختلاف نظر و مناقشه بین مدیریت شهری و بنیاد مستضعفان تبدیل شده بود.

درطول یک سال نیم اخیر نیز دو بار طراحی این ساختمان که از سوی مالک تهیه و به معاونت معماری و شهرسازی و همچنین کمیسیون ماده 5 و در نهایت نیز شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده بود تا مجوزهای لازم را اخذ کند، از سوی شهرداری و یا شورای شهر مورد نقد قرار گرفت و همان اندک مجوزهای صادر شده برای گودبرداری زمین پلاسکو نیز باطل شد.

یکی از ایراداتی که به مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 در خصوص ساخت دوباره پلاسکو وارد بود، تاکید این نهادهای بالادستی به ساخت پلاسکو به مانند گذشته بود.

در واقع مطابق با تصمیمی که کمیسیون ماده 5 گرفته بود ساختمان پلاسکو با 15 طبقه برج در همان زمین و به شکل قبل بدون پارکینگ باید ساخته می شد که این موضوع مورد انتقاد مالک قرار گرفته بود چرا که هم مطابق قوانین شهرسازی شهرداری تهران و به صورت اختصاصی معاونت شهرسازی و معماری به ساختمان بلند مرتبه ای که فاقد پارکینگ و استانداردهای ایمنی است مجوز ساخت و یا در نهایت پایان کار نمی دهد کما اینکه حتی می تواند به عنوان یک تخلف بزرگ می توانست جلوی ساخت و ساز را بگیرد؛ هم اینکه مالک نمی توانست تمامی نکات ایمنی را در بخش مشاعات این ساختمان بدون اینکه از تعداد واحدهای تجاری آن به مانند سابق کم شود؛ عمل کند.

به همین دلیل مالک تصمیم گرفت تا با ایجاد 5 طبقه منفی مشکلات موجود را رفع کند که اتفاقا همین تصمیم نیز به یکی از موارد اختلاف نظر بین کمیسیون ماده 5 و بنیاد مستضعفان تبدیل شد. این اختلافات در حالی به عنوان مانع بزرگی بر سر راه ساخت دوباره ساختمان پلاسکو قرار داشت که حتی مالک نتوانسته بود طرح و نقشه اولیه ای را مطابق با نظرات و خواسته های شهرداری تهران تهیه کند. چرا که هر نقشه ای که مالک در طول دو سال اخیر تهیه می کرد، از سوی شهرداری و یا کمیسیون ماده 5 مورد تایید قرار نمی گرفت. تا اینکه به درخواست شورای عالی شهرسازی و معماری طبق ضوابطی که توسط این نهاد تعیین شد مسابقه ای با هدف طراحی پلاسکو نو برگزار شد.

صدای نمایندگان مجلس هم درآمد!

تعلل متولیان در ساخت دوباره ساختمان پلاسکو یکی از ایراداتی بودکه اعضای کمیسیون عمران مجلس در آخرین بازدید خود از این مجموعه با حضور دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، نمایندگان استانداری، شهرداری تهران، مالک و کسبه برگزار شد، این بود که بعد از گذشت دو سال ساختمان پلاسکو هنوز فاقد نقشه و طراحی اولیه است.

اما با وجود تمامی این مشکلات امروز در باغ موزه دفاع مقدس طرح های برتر مسابقه طراحی پلاسکو نو به نمایش گذاشته شد تا بعد از انتخاب طرح نهایی و اخذ مجوزهای لازم از شهرداری تهران طبق وعده ای که مالک این بنا داده است، مهر 99 این پروژه تکمیل و به بهره برداری برسد.

آنطور که پیروز حناچی عنوان کرده؛ مقدمات حقوقی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ حل شده و به تصویب رسیده است، حتی مشکل پارکینگ که اختلاف نظری بین مالک و شهرداری تهران ایجاد کرده بود نیز با همکاری بنیاد نیز حل شده است.

تامین پارکینگ معضل حل نشده ساختمان جدید پلاسکو!

شهردار تهران بر این باور است در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد چرا که صورت‌مسأله جدید مبتنی بر حقوق مالکان تنظیم شده است و خطوط اصلی‌مان در چارچوب ساختمان پلاسکوی قبلی تنظیم شده و میراث‌فرهنگی نیز عضو کمیسیون ماده ۵ است.

مشکل پارکینگ ساختمان پلاسکو معضل باقی مانده ساختمان پلاسکو جدید

هفته گذشته بود که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود، مشکل پارکینگ ساختمان پلاسکو حل شده است و شهرداری تهران شرط ساخت پارکینگ با ظرفیت هزار خودرو را برای دادن مجوز جهت ساخت پلاسکو قرار داده است.

آنطور که عبدالرضا گلپایگانی توضیح داده؛ هنوز با ساخت پنج طبقه زیر سطح زمین برای طرح نهایی ساختمان جدید پلاسکو موافقت نشده است. ساختمان جدید 15 طبقه روی سطح زمین خواهد بود و هنوز پیشنهاد بنیاد مستضعفان مبنی بر ساخت پنج طبقه زیر زمین در حال بررسی است.

به رغم آنکه موضوع مهم در ساخت دوباره پلاسکو رعایت حقوق مکتسبه است به این صورت که تمامی غرفه‌های موجود در ساختمان قبلی در ساختمان جدید نیز باید ساخته شود، به همین دلیل طبق پیشنهادی که بنیاد مستضعفان ارائه کرده است، تعداد طبقات ساختمان جدید پلاسکو از روی سطح زمین 15 طبقه خواهد بود و احتمالا چهار الی پنج طبقه زیر زمین هم به این ساختمان اضافه می‌شود.

اما گلپایگانی به این موضوع اشاره کرده است؛ آنچه که در کمیسیون ماده 5 به آن تاکید کرده‌ایم تامین پارکینگ برای 800 الی 1000 دستگاه خودرو است و تمام حقوق مکتبسه در ساختمان جدید باید برآورد شود.

این در حالی است که شهرداری کسر پارکینگ با فول را منتفی کرده است، از همه مهمتر اینکه در هیچ یک از مناطق تهران امکان کسب پارکینگ و پرداخت جریمه آن وجود ندارد که این قانون برای ساختمان پلاسکو هم به اجرا می‌رسد.

در حال حاضر موضوع و مشکل اصلی تامین پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو این است که پارکینگ ساختمان پلاسکو در کدام نقطه ساخته شود امکان در نظر گرفتن پارکینگ در خودِ ساختمان پلاسکو وجود ندارد چرا که با مشکل ترافیکی مواجه می‌شویم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران امکان تبدیل پارکینگ پروانه که در نزدیکی ساختمان پلاسکو را به عنوان پارکینگ اختصاصی این مجموعه منتفی می داند چرا که وی اعلام کرده، 60 تا 70 درصد ظرفیت پارکینگ پروانه در طول روز اشغال است و نمی‌توان از این مجموعه برای پارکینگ ساختمان پلاسکو استفاده کرد.

مساله اصلی اینجاست، به رغم آنکه شهرداری تهران به این موضوع تاکید دارد‌ طبق طرح اولیه ساختمان پلاسکو 15 طبقه روی زمین و پنج طبقه زیر زمین با رعایت حقوق مکتسبه باید باشد، در نتیجه اگر حقوق مکتسبه در دو طبقه زیر همکف برآورده ‌شود، شهرداری تهران نیازی به ساخت پنج طبقه زیر زمین از سوی بنیاد مستضعفان را جایز نمی داند. این در حالی است که مالک بر این باور است که برای ایجاد فضاهای مشاع در ساختمان جدید و همچنین اختصاص یک طبقه با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان نیز باید ایجاد شود، حتما 5 طبقه منفی جزو طرح اولیه قرار داده شود.

به همین دلیل شهرداری تهران در حال بررسی است تا اگر تقاضای غرفه‌داران ساختمان قدیمی، در دو الی سه طبقه زیر زمین و 15 طبقه روی سطح زمین پاسخ داده شود دیگر نیازی به ساخت پنج طبقه زیر زمین نیست.

اکنون سوال اینجاست به رغم آنکه شهرداری تهران شرط ساخت پارکینگ تا سقف 1000 خودرو را برای ساختمان جدید پلاسکو قرار داده است، اما با ساخت 5 طبقه منفی که از سوی مالک پیشنهاد داده شده است، موافقت خود را اعلام نکرده و از همه مهمتر اینکه هدف نهایی شهرداری تهران در محدوده منطقه 12 حذف خودرو از این محدوده است، حال باید دید که در طرح نهایی ای که از مسابقه طراحی پلاسکو بیرون می آید؛ این مشکل چگونه رفع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *