پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تیشه به ریشه فضای سبز اصفهان به دست شهرداری

چکیده: ضعف مدیران شهری در ایجاد تعامل با کشاورزان موجب عدم برداشت آب از چاههای محدوده شهری و به دنبال آن از بین رفتن سرمایه های فضای سبز شهر اصفهان شده است.

اصفهان که به باغ شهر معروف بود و به خاطر داشتن فضای سبزی خطی در دنیا بی نظیر بود و مدیران آن برخود می بالیدن که حاشیه پارک و فضای سبز و تعدد کاشت درختان و چمن کاری‌های خطی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد امروز به خاطر بی‌مبالاتی و بی‌مدیریتی نه تنها فضای سبز و درختکاری بر حجم فضاهای سبز گذشته و تعداد درختان گذشته اضافه نشده است بلکه همان میزان سرانه فضای سبز به خشکی رفته است.

خشک شدن درختان و چمن کاری ها نه به دلیل بحران آب که بیشتر به خاطر اقدامات نادرست شهرداری بوده است و در طرح ها و پروژه های شهری و عمرانی به ویژه مترو و اجرای پیاده رو سازی چهارباغ از بین رفت و به راحتی شاهد ریختن سیمان پای درختان بودیم وبه وضوح شاهد خشک شدن ریشه درختان با خاطر جویدن آن توسط موش های شهری بودیم و عدم بهره برداری از چاه هایی که در اختیار شهرداری بود همه و همه از دلایل اصلی نابود کردن فضای سبز اصفهان است. تبدیل اصفهان به کارگاه های عمرانی و نشستن حجم زیادی از گرد و غبارها بر درختان نیز سبب خشک شدن درختان شده است.

تیشه به ریشه فضای سبز اصفهان به دست شهرداریبه گفته شرکت آبفای اصفهان چاه های زیادی در حریم شهرداری است اما شهرداری به دلیل ترس از کشاورزان امکان برداشت از چاه ها را ندارد که در اینجا تنها ضعف مدیران شهری در ایجاد تعامل و گفتگو با کشاورزان است که نتوانسته به خوبی از سرمایه های شهری مراقبت و نگهداری کند.

عدم مدیریت درست شهرداری در حفظ سرمایه های شهری در حالی است که باغ گلهای اصفهان که یکی از زیباترین از مکان های گردشگری اصفهان بود و محلی برای ورود بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان اصفهان است، امروز تنها به پوسته آن باقی مانده است و با ورود به این باغ تنها چیزی که مشاهده نمی کنی طراوت و شادابی در فضای سبز و گلهای آن هست.

یکی دیگر از مکان های گردشگری اصفهان باغ ناژوان است که به خاطر وجود درختان متعددش مکان تفریحی بسیاری از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی است اما امروز خشکسالی به ناژوان هم رسیده است و خبر از خشک شدن 80 درصدی چاه های منطقه نازوان است و این یعنی نابودی این منطقه گردشگری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *