پوستر فیلم مستند زیر صفر مرزی، از یک عکس عمودی تشکیل شده است. این عکس با دو خط عمود بر هم به چهار قسمت مساوی تقسیم شده و دو قسمت پایینی پوستر به صورت رنگی و دو قسمت بالای آن به صورت سیاه و سفید ثبت شده است. دو خط عمود بر هم که خطوط داخل منظرهیاب یک پریسکوپ را تداعی میکند، باعث شده چهار قسمت تصویر از یکدیگر جدا بمانند و تنها خط عمودی در قسمت پائینی تصویر به داخل مستطیلهایی با نوشتههای سفید میرسد تا شاید نگاه مخاطب به نوشتههای داخل مستطیلها هدایت شود. ولی این نوشتهها انگار وظیفه دارند تا دو قسمت پائینی تصویر را که امتداد خط عمودی آنها را از یکدیگر جدا میکند را به یکدیگر بدوزد.
اجزای تشکیلدهندۀ تصویر شامل حجمی از آب مواج، چادر سیاه و ساحلی در دورست است. حجم آب در دو بخش پائینی تصویر به رنگ آبی دریاست و در دو قسمت بالایی خاکستری ثبت شده است. در بخش چپ تصویر زنی با چادر مشکی از پشت نمایش داده شده است که قد بلندی دارد و انگار بر روی آب قرار گرفته و چینهای چادرش نشان از در حالحرکتبودن او به سمت ساحل است. چادر زن دو بخش سمت چپ از تصویر را از آن خود کرده است. ساحل قسمتی کوچک از بخش بالایی سمت راست تصویر را به خود اختصاص داده. بر روی خط ساحل چند تیر برق، یک ساختمان کوتاه و چیزی شبیه یک برج مراقبت قرار گرفته است. ارتباط خط ساحل با بقیۀ عناصر تصویر ناچیز است و تنها قسمت کوچکی از ساحل در بخش بالا سمت چپ به چادر زن رسیده است. در این تصویر حجم بزرگ اختصاصیافته به چادر و بلندی نامتعارف قد زن بیننده را به یاد تصاویر غربی فرشتۀ مرگ، عزرائیل میاندازد که سایهاش را بر دریا انداخته و پروازکنان به سمت ساحل در حرکت است.
تمامی تصویر شاید بهخاطر رطوبت و گرمای هوا کمی کدر شده است. تنها قسمتی که در تصویر از خطوط واضحی برخوردار است، بالای برج دیدهبانی بر روی ساحل است که چیزی شبیه یک آرم بر آن قرار داده شده است. وضوح این آرم نشان از آن دارد که به عکس اصلی این آرم اضافه شده است. بالای آرم، چیزی شبیه سه برگ نخل قرار گرفته که نحوه در کنارهم قرار گرفتن آنها شمایل عقابی را تداعی میکند که بالهای خود را گشوده است. در پایین این سه برگ نخل، فرمی گنبدی قرار دارد و کلیت این آرم شبیه نشان فتح است (تصویر ۲). «نشان فتح» به عنوان مدال افتخاری از طرف فرماندۀ کل قوا به قهرمانان جنگ اهدا میشود.
سؤالاتی که برای منتقد ایجاد میشود این است که اگر نقش زن محجبه را در تصویر، مثبت در نظر بگیریم نگاه پشت به دوربین زن در تصویر، حامل چه معنایی است؟
نشان فتح در این پوستر، بالای یک برج نگهبانی چه میکند؟ اگر این آرم معنایی مجازی دارد، شایسته است طراح پوستر بگوید چه منظوری از قراردادن این آرم یا لوگو در داخل پوستر داشته است. الصاق یا (اهدای) مدال فتح به دکل نفت چه معنایی دارد؟ آیا این فیلم که به سفارش وزارت نفت ساخته شده میخواهد خشکشدن هور را به گردن جنگ ایران و عراق بیندازد و نقش وزارت نفت را در خشکشدن هور در نظر نگیرد؟ اصلاً آیا مخاطب از روزنۀ یک پریسکوپ نگاه میکند یا دوربین یک سلاح دقیق نقطهزن؟ اگر از منظرهیاب سلاح به ساحل مینگریم چرا دقیقاً زن را نشانه نگرفته بلکه خاک ساحل در مرکز مگسک قرار گرفته است.
به گفتۀ کارگردان فیلم مستند زیر صفر مرزی، مهدی افشارنیک، موضوع اثر دربارۀ تاریخ دفاع مقدس و به ویژه زندگی «شهید علی هاشمی» است که از او به عنوان «یوسف گمگشتۀ هور» یاد میکنند. در واقع آنچه از فیلم برمیآید دکل دیدهبانی، یک دکل نفتی کوچک است و در هور خشکشده دکلهای کوچک توسط شرکت نفت ایران احداث شده است. در پایان اگر زن محجبه، آرم داخل تصویر و سیاهوسفیدکردن دو بخش عکس را در کنار یکدیگر قرار دهیم میتوان به عنوان نتیجهگیری گفت طراح و سفارشدهنده سعی دارند با استفاده از گفتمانهای آشنایی همچون چادر زن به نتیجهای مخالف باورها و گفتمان مسلط جامعه برسد و دست به دامان نمادهایی همچون نشان فتح شده که اگر مورد اعتراض قرار گرفت، بتواند خود را پشت گفتمانهای آشنا پنهان کند.