پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مفهوم ارزش تاریخی و فرهنگی میراث فرهنگی، تعریفی ندارد.

چکیده: در طول حیات یک بنا، نشانه‌هایی از گذر زمان و ارزش های فرهنگی در آن هویدا خواهد بود و این نشانه‌ها یكی از راویان مفاهیم اجتماعی هر دورۀ تاریخی است.

تصاویری که اخیراً از حمام خانم محلۀ چالمیدان منتشر شد، بار دیگر این چالش را به وجود آورد که یک حمام فعال از دورۀ صفوی باید تا حد امکان بدون تغییر بماند یا ردپای دوران حیات خود را به همراه داشته باشد؟

میراث فرهنگی، به کلیۀ آثار باقی‌مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی باشد. به دلیل نامشخص بودن «ارزش‌فرهنگی» اثر، گاهی میراث فرهنگی به بنای صرفاً قدیمی تغییر می‌کند.

مفهوم ارزش تاریخی و فرهنگی میراث فرهنگی، تعریفی ندارد.

نگاه میراثی به آثار تاریخی با هدف برگرداندن آن به اولین دوره‌اش، درتضاد با تفسیر فرهنگی و ارزش میراثی است. در طول حیات یک بنا، نشانه‌هایی از گذر زمان و تحولات فرهنگی در آن هویدا خواهد بود و این نشانه‌ها یكی از راویان مفاهیم اجتماعی هر دورۀ تاریخی است. البته این نشانه‌های مداخله‌گرانه باید به حدی باشد که بنا مصون از آسیب بماند.

لازم است که وزارت میراث فرهنگی، تعریف معیارهای برای ثبت و نگهداری از آثار فرهنگی را بازبینی کرده، تغییر دهد و به عنوان قوانین دولتی لازم‌الاجرا ابلاغ نماید. با معین کردن این معیارهاست که امکان مداخلۀ به‌روز همراه با حفظ کلیت بنا فراهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *