پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پارکینگ عمومی احداث کنید، خیابان‌های شهرها پارکینگ نیست

چکیده: شهرداری لزومی به احداث پارکینگ عمومی جدید نمی‌بیند. در این سیستم، یافتن جای پارک مناسب در شهر که از وظایف شهرداری‌ها است، بر عهدۀ خود شهروندان گذاشته است.

اخیراً محمدعلیخانی و فاطمه ذوالقدر، به تغییر کاربری پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران اشاره کرده‌اند. ذوالقدر این تغییر کاربری را تخلف و علیخانی، تأمین پارکینگ را در شرایط حال حاضر که حمل و نقل شهری توسعه کافی نیافته را برای  ضروری خواند.

پارک خودروها در حاشیۀ خیابان‌ها، بیشتر معابر شهر و مساحت خیابان‌های پایتخت اشغال می‌کند. با اشغال خیابان‌ها، معابر باریک، ترافیک سنگین و حرکت خودروها کند می‌شود. بنابراین شهروندان با مشکل تأمین پارکینگ روبرو هستند و از طرفی هم عمدۀ مکان‌های پارک در شهر  رایگانند.

پارکینگ عمومی احداث کنید، خیابان‌های شهرها پارکینگ نیست

به عبارتی نبود پارکینگ عمومی، نه به سود شهروندان و نه به سود شهرداری‌ها است چون  خیابان ملک عمومی است و قابل تصرف نیست. به علاوه چنانچه قسمتی از خیابان مازاد بر نیاز باشد، شهرداری می‌تواند آن را برای پارک حاشیه‌ای خودرو اجاره دهد و درآمد آن را برای شهر صرف کند.

مسألۀ اصلی تغییر کاربری پارکینگ‌های عمومی این است که اصولاً شهر هنوز وجود این پارکینگ‌ها را ضروری نمی‌داند. شهرداری لزومی به حفظ پارکینگ‌های موجود و یا احداث پارکینگ عمومی جدید نمی‌بیند. در این سیستم، یافتن جای پارک مناسب در شهر که از وظایف شهرداری‌ها است، بر عهدۀ خود شهروندان گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *