پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

افتتاح پروژه مسکن امید نمایش تبلیغاتی بود

چکیده: تا زمانی که نگاه کاسبکاری دستگاه های خدمات رسان به بافت‌های فرسوده وجود دارد، با افتتاح مسکن امید تحول خاصی در روند احیای بافتهای فرسوده شهری رخ نمی دهد

در حالی که به گفته برخی کارشناسان افتتاح نخستین پروژه مسکن امید در راستای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، نوید بخش سرزندگی؛ امید و پویایی در بازآفرینی بافتهای شهری است، اما همزمان دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است تا زمانی که مشکلات موجود در امر احیای بافت‌های فرسوده از بین نرود، بازآفرینی بافت‌های فرسوده سرعت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «صما» چند روز پیش اولین پروژه مسکن امید شهر تهران در زمینی بالغ بر 2 هکتار و با زیر بنای ناخالص 47 هزار مترمربع در قالب 9 بلوک و با تعداد 324 واحد مسکونی و 63 واحد تجاری در مجاورت بافتهای فرسوده منطقه 18 ساخته و توسط رییس جمهور افتتاح شد. به گفته رییس سازمان نوسازی شهر تهران این پروژه بر اساس مصوبه سال 1386 شورای شهر تهران مبنی بر واگذاری ملک به اشخاصی که مشارکت در تملک خانه های خود کرده اند با مشارکت توسعه گران خصوصی ساخته شده است.

بسیاری براین باورند که افتتاح این پروژه انگیزه مثبتی را در بین سرمایه گذاران برای ورود به بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری ایجاد می کند، این در حالی است که دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور، بر این باور است که با توجه به وجود 130 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور و وجود مشکلات عدیده نمی توان انتظار داشت که افتتاح این پروژه نقش محرکی در جذب فرصت های سرمایه گذاری دراین حوزه داشته باشد.

افتتاح پروژه مسکن امید نمایش تبلیغاتی بود

فرشید پورحاجت ضمن بیان مطلب فوق با بیان اینکه پیش شرط موفقیت در احیای بافت‌های فرسوده حذف نگاه کاسبکاری دستگاه های متولی خدمات رسان است، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی ریسک سرمایه گذاری در حوزه تولید مسکن به شدت افزایش یافته است و بافت فرسوده نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه مشکلات عدیده در بازآفرینی بافتهای فرسوده سبب شده که ریسک تولید مسکن با افزایش چند برابری مواجه باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حوزه تولید مسکن تحت تاثیر معضلات مختلفی نظیر پیچیدگی قوانین، چشم انداز متزلزل اقتصادی، ناهماهنگی بین دستگاه های خدمت رسان با مشکلات عدیده ای رو به رو است گفت: متاسفانه علی رغم وجود 130 هزار هکتار بافت فرسوده در سراسر کشور، عملاً قوانین یکسانی بر فرآیند تولید مسکن در مناطق برخودار و غیر برخوردار حاکم است و این مساله باعث کندی بازآفرینی بافتهای فرسوده می شود.

وی در پاسخ به سوال صما مبنی بر اینکه آیا بسته های تشویقی شهرداری در پرداخت عوارض مربوط به بافتهای فرسوده توانسته است در جذب سرمایه گذاران در امر نوسازی بافتهای فرسوده موفق باشد؟ گفت: مساله اصلی این است که با محاسبه تخفیف های عوارض در میزان تراکم به این نتیجه می رسیم که اساسا این مشوقها در عمل از پتانسیل چندانی برای جذب سرمایه گذاران برخودار نیستند.

دبیرکانون سراسری انجمن انبوه سازان کشور با یادآوری این موضوع که تنها راهکار تسریع نوسازی بافتهای فرسوده، حذف نگاه کاسبکاری دستگاه های خدمات رسان به بافتهای است، تصریح کرد: تا زمانی که دستگاه های خدمات رسان شامل سازمان ثبت اسناد، آبفا، گاز، شهرداری، برق و .. نگاه کاسبکاری و درآمدزایی در توزیع خدمات به بافتهای فرسوده داشته باشند هیچ اتفاقی در روند احیای بافتهای فرسوده نخواهد افتاد.

پورحاجت با تاکید بر اینکه لازم است که دستگاه های خدمات رسان نگاه درآمدی خود به حوزه بافتهای فرسوده را به صفر برسانند، همچنین طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمانی برای بافتهای فرسوده را از جمله دیگر موانع مهم در تسریع نوسازی بافتهای فرسوده قلمداد کرد و گفت: درحال حاضر زمان صدور پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده به طور میانگین یکسال طول می کشد و این مساله نیز نقش بسیار بازدارنده ای در احیای بافتهای فرسوده دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با تاکید براینکه تا زمانی که موانع تولید در بخش بافتهای فرسوده که شامل عوامل مختلفی است برداشته نشود نمی توان انتظار داشت که اتفاق خاصی دراین حوزه بیفتد گفت: به عنوان مثال سیستم بانکی هم در ارایه تسهیلات به سرمایه گذارانی که در بافت فرسوده سرمایه گذاری می کنند قایل به ارایه مشوقهای خاصی نیست.

وی با اشاره به افتتاح پروژه مسکن امید گفت: تا زمانی که ریسک تولید در بافت‌های فرسوده به حداقل نرسد و در عین حال نگاه کاسبکاری دستگاه های خدمات رسان به بافت‌های فرسوده نزدیک به صفر نشود، نمی توان انتظار داشت که با افتتاح یک پروژه مسکن امید تحول خاصی در روند احیای بافتهای فرسوده شهری رخ دهد و به نظر می‌رسد که افتتاح پروژه هایی از این دست صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *