پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کامو، سرزمین شفاف

چکیده: شهر کامو در استان اصفهان در پای قلۀ کرکس و فلات مرکزی ایران از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که دقت در آن صفات ممتازی را برای این شهر رقم می‌زند.

سیاحت طبیعت و زیبائی‌های خارق‌العادۀ آن، از مهم‌ترین مطالبات و جاذبه‌های گردشگری است. در جهان امروز، که هر فرد با یک موبایل می‌تواند به عنوان رسانه عمل کند و تصویرهایی دیده‌نشده از طبیعت و اجتماع را ارائه دهد، «نادیده‌بودن» و «منحصر به فرد بودن» مهم‌ترین معیار خبرها و گزارش‌های ارسالی شناخته می‌شود. از این‌رو کشف صحنه‌های جدید طبیعت یا خبر ناگفته‌های مکان‌های تاریخی یا حوادث خارق‌العادۀ اجتماعی دستمایۀ برنامه‌ریزی جذب گردشگر می‌شود. دولت چین برای توسعۀ صنعت گردشگری خود، علاوه بر تأمین زیرساخت‌های اقامت، حمل‌ونقل و برقراری تسهیلات اداری و اقتصادی، در چارچوب یک برنامۀ تبلیغی منظم، هر هفته با نشر یک خبر محیرالعقول و عجیب، توجه جهانیان را به «چین» جلب می‌کرد. ماهیت اخبار تبلیغاتی را حوادث عجیب طبیعی مانند تولد حیوان دوسر یا برنامه‌های نمایشی مانند عبور گیاهی خاص از سقف سالن در ساعت و روز پیش‌بینی‌شده شکل می‌داد. صرف‌نظر از ماهیت اخبار، این که هر هفته «چین» و گردشگری آن خبر جهانی ‌باشد، سیاستی بود که موفقیت زیادی برای توسعۀ گردشگری چین داشت.

به همین سیاق شهرها و مناطق طبیعی کشورها همیشه تلاش داشته‌اند تا با معرفی ظرفیت‌های خود موقعیت‌های جدید برای جلب گردشگران و رونق اقتصادی سرزمین خود ایجاد کنند.

در ایران نیز شهرهای مختلف در دهۀ اخیر با تأکید بر مزیت‌های نسبی خود در رقابتی گسترده برای مطرح‌شدن به عنوان قطب گردشگری وارد شده‌اند، درحالی که جلوه‌های قابل اشاره به عنوان ظرفیت‌های گردشگری شهرها، تقریباً عناوین ثابتی پیدا کرده که توان تغییر جدی در رده‌بندی مکان‌های هدف گردشگری نسبت به وضع موجود را ندارد. لذا رقابت برای جذب گردشگری وارد مرحلۀ جدیدی می‌شود که صرفاً شامل فهرست مکان‌های دیدنی طبیعی (آبشار، قله و چشمه)، تاریخی (فهرست میراث فرهنگی)، آئینی (عزاداری و جشن‌ها)، رسوم (غذا و لباس) و امثال آن‌ها نمی‌شود. بلکه مطالبۀ جدید گردشگری انتظار دارد تا جاذبه‌های جدیدی برای مکان‌ها معرفی شود یا روایت‌های جدید برای فهم عمیق و متفاوت مکان‌های آشنا طرح شود.

کامو

شهر کامو در استان اصفهان، واقع بر بلندای ۲۴۵۰ متری، در پای قلۀ کرکس و فلات مرکزی ایران از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که دقت در آن صفات ممتازی را برای این شهر رقم می‌زند. ارتفاع زیاد و کم‌بودن غبار و رطوبت هوا در ناحیۀ کوهستانی کامو، چنان شفافیتی به فضا بخشیده که رنگ‌های آسمان و زمین و هر چه در آن است به صورتی دیگر جلوه می‌کند. به نظر می‌رسد علاوه بر ارتفاع قرارگیری و وضع هوا، موقعیت کامو در سطح زمین و بهره‌مندی از زاویۀ تابش حداکثری خورشید نیز عامل شفافیت این سرزمین ‌باشد.

علاوه بر این مزیت نسبی، منظر طبیعی، کشاورزی، روستایی و منطقه‌ای کامو نیز دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی است که هر نوع برنامه‌ریزی حکیمانه برای آن‌ها را حتماً قرین موفقیت خواهد کرد. کتاب « منظر بومی کامو و چوگان» محصول سفر گروه پژوهشگران همکار پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر به منطقۀ کامو و چوگان است که در سال ۹۷ با حمایت شورای اسلامی شهر کامو و چوگان برگزار شد. مقالات این کتاب زاویه‌های جداگانه‌ای از تفسیر و شناخت سرزمین، مردم، هنر، طبیعت، تاریخ، شهرنشینی، معماری و کشاورزی کامو به دست می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *