پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تماس با جامعۀ محلی پیش‌شرط گردشگری‌ معنامحور

چکیده: رونق گردشگری‌ شهری به تلفیق هر چه بیشتر فعالیت‌های گردشگری با زندگی شهری وابسته است. نظرآنلاین در همین باره مصاحبه‌ای با سعید شفیعا داشته است.

رونق گردشگری‌ شهری به تلفیق هر چه بیشتر فعالیت‌های گردشگری با زندگی شهری وابسته است. نظرآنلاین در همین باره مصاحبه‌ای با سعید شفیعا داشته است.

نظرآنلاین: به نظر شما برای حیات و رونق گردشگری در زندگی شهری به چه عناصری احتیاج است؟
سعید شفیعا: زندگی‌شهری، زندگی پیچیده و چندلایه ای است. زندگی که از تلفیق انسان‌ها و دست‌سازهای پیچیده انسانی شکل گرفته است. این حیات ارگانیزم پویا و پیچیده ای خلق کرده است و بهره برداری و ورود به آن به پیچیدگی آن خواهد افزود. اگر قرار باشد گردشگری به عنوان نظامی از معانی و مفاهیم در درون شهرها شکل بگیرند، تطابق و تلفیق فعالیت های آن با زندگی شهری شرط اول است. یعنی انتظار می رود که شهر به عنوان یک فضای حبابی و مدیریت شده در مقابل گردشگران قرار نگیرد. بلکه آنچه حیات واقعی اجتماع و کارکردهای شهری است، برای گردشگران به نمایش درآید. گردشگران فرصت پیدا کنند که به سادگی به لایه های واقعی زندگی شهری تماس پیدا کنند و آنچه معنا و مفهوم است را به طور مستقیم دریافت کنند. خیابان استقلال استانبول دو بعد دارد. بعد اول یا ساخته شده، همان مسیری است که به صورت پیاده با رنگ و لعاب، برندهای معتبر مشاهده می شود. اما لایه واقعی و ارزشمند که پشت آن مخفی شده است، کوچه های اطراف و زندگی مردمی است که رنگ و بوی برندها و لوکس نشینی های خیابان استقلال را ندارند. اتفاقا آنچه واقعی است در همین کوچه هاست و آنچه هویت نیازمند کشف است، در کوچه های پشتی قرار دارد.

سعید شفیعا

نظرآنلاین: آیا زندگی پیاده در تغییر استانداردهای زندگی شهری چه نقشی دارد؟
سعید شفیعا: زندگی پیاده نه صرفاً اشاره به ساخت پیاده‌راه و مسیرهای گذر بدون ماشین است، بلکه نگرشی به آرامسازی و آهستهسازی حرکت به حساب میآيد. این نگاه اشاره به این دارد که برای بهتر درک‌شدن شهر، بایستی سرعت را پایین آورد و فرصت تماس بیشتر با محیط را فراهم کرد. به جای مشاهده با سرعت بالای بافت اجتماعی و مغازه‌ها، از کنار آنها آهسته تر عبور کرد و از این تماس نزدیکتر، فرصت شناخت بیشتر را فراهم کرد. بنابراین به نظر می رسد که حرکت به سمت زندگی پیاده عمیق‌تر شدن معانی و ژرف‌اندیشی بیشتر را به گردشگران هدیه کند.

نظرآنلاین: این تغییر نگاه به زندگی پیاده چطور محقق می‌شود؟
سعید شفیعا: هویت و اصالت باید کشف شود. این اکتشاف زمان می‌خواهد و گردشگران بایستی در مسیر دریافت آن قرار گیرند. زندگی پیاده و تأکید بر تجربیات آرام و عمیق، زمینۀ احیا و توسعۀ گردشگری معنامحور را فراهم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *