• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

مروری بر قوانین، ضوابط و مقررات دسترسی حمایت‌کننده از معلولان در ایران

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398
در نقد, معماری, منتخب
A A
0

امکان بهره‌برداری برابر از امکانات زندگی، از حقوق انکارناپذیر تمامی افراد جامعه است. وجود مشکلات کالبدی فراوان، استفاده مفید از فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی را برای بسیاری از افراد، به‌ویژه افراد دارای معلولیت به حداقل رسانده و در برخی موارد غیرممکن ساخته‌است. معلولان عليرغم برخورداری از قابليت‎ها و توانايي‎های بسیار، به دلیل مشکلات و موانع موجود در دسترسی، امکان تحرک آزاد و حضور مستمر و عادی خود را در محیط شهری از دست می‌دهند. مناسب‌سازی محیط با توجه به محدودیت‌ها و نیازهای افراد دارای معلولیت، در عین حال به معنی رعایت شرایط دیگر گروه‌های جامعه اعم از کودکان، بانوان باردار، سالمندان و بیماران نیز هست.

معلولان

قوانین حمایتی از معلولان در ایران

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

موضوع تأمين دسترسي و رفع موانع محيطي براي افراد معلول در دهه‌های گذشته به صورت يك مبحث جهاني مطرح شده است. در ایران نیز به دنبال مطالعاتي كه در زمينه طراحی فضاهای قابل دسترس برای افراد معلول در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن انجام گرديد، مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد معلول جسمي – حركتي در سال 1368 و ویرایش دوم آن در سال ۱۳۷۸ از سوي مركز و با همكاري عده‌اي از اساتيد و صاحبنظران و همچنين نمايندگان سازمان‌هاي مختلف تهيه و به تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري رسيد و رعايت مفاد آن لازم الاجرا اعلام شد.

هدف از تدوین این ضوابط ساماندهی وضع موجود و شکل بخشیدن به توسعه آتی فضاهای شهری و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی در جهت دستیابی به استقلال فردی و حقوق اجتماعی آنان است.

در سال ۱۳۸۳ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. ماده2 این قانون به مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان اختصاص دارد.

آیین‌نامه اجرایی این ماده نیز در سال ۱۳۸۴ در هیأت وزیران تصویب و به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ شد. ماده سه این آیین‌نامه نیز به صراحت اعلام می‌دارد: «کلیه دستگاه‌ها موظفند طی یک برنامه سه ساله از زمان تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، سالانه حداقل 30 درصد از ساختمان‌های عمومی وابسته را برای استفاده معلولان و براساس ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول مناسب‌سازی نمایند».

با نگاهی اجمالی به قوانین موجود، می‌‌توان ادعا کرد که در زمینه تدوین قوانین حمایتی از حقوق معلولان اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است. اما با گذشت سال‌ها از تاريخ تصويب و ابلاغ ضوابط و قوانین شاهد موانع فيزيكي بسياری در محيط‌هاي شهري و ساختمان‌هاي عمومي هستيم و اين ناهنجاري در ساخت و سازهاي جديد نيز به شكل مشهود ادامه دارد. بدین ترتیب  لازم است ضمن آسیب‌شناسی وضعیت موجود، علل عدم موفقیت قوانین در مرحله اجرا در بازنگری ضوابط و قوانین مورد تدقیق قرار گیرد.

دلایل مختلفی که در این ارتباط می‌تواند عنوان شود شامل عدم زمینه‌سازی لازم جهت اجرای قوانین، نبود برنامه عملیاتی برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، عدم توجه به امور ساختاری و زیربنایی، عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی مناسب‌سازی، عدم قانونمندی سازمان‌های مجری و نبود ضمانت اجرایی برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده است.

ایجاد محيط بدون مانع نياز به مدیریتی یکپارچه و فعاليتی نظام يافته و هماهنگ، با مشاركت طيف وسيعي از ارگان‌هاي مسئول از جمله سازمانهاي دولتي و غيردولتي و سازمان‌های مردم‌نهاد(NGO) كه در زمينه مسائل گوناگون مربوط به معلولان فعاليت مي‌نمايند جهت تبادل اطلاعات و ملحوظ شدن مشاركت مستقيم گروه‌هاي بهره‌بردار در سياستگزاري، تصميم‌گيري و روند اجرايي شدن اهداف دارد.

معلولان

مقایسه مغایرت‌های مقررات ملی ساختمان ایران با ضوابط معلولان

در فرآیند مناسب‌سازی، هم‌سویی و هماهنگی ضوابط معلولان با سایر  مقررات حاکم بر ساخت و سازهای شهری از جمله مقررات ملی ساختمانی ایران ضروری است. مقررات ملی ساختمان مجموعه ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم‌الرعایه در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی است. هدف از تدوین مقررات ملی ساختمان، اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفة اقتصادی ساختمان است. در این نوشتار تلاش بر این است که با مقایسه ضوابط و مقررات مصوب، مغایرت‌ها و موارد متفاوت مبحث سوم «حفاظت ساختمانها در مقابل حریق»  از مجموعة مقررات ملی ساختمان با ضوابط معلولان ارائه ‌گردد:

  • درصد شیب شیبراه حداقل 5 درصد و حداکثر ۱۲.۵ درصد ذکر شده است. در ضوابط حداکثر شیب ۸ درصد است.
  • عرض درهای خروج حداقل 80 سانتیمتر و در فضاهای با مساحت ۶.۵ مترمربع وکمتر، چنانچه مورد استفاد، معلولان قرار نگیرند، استثنائاً می‌توانند با درهای دارای حداقل 60 سانتیمتر عرض مفید به راهروهای دسترس خروج باز شوند. حداقل عرض مفید در در ضوابط 80 سانتیمتر و عرض بازشویِ ساختمان 100 سانتیمتر است.
  • حداقل عرض مفید راه‌پله 110 سانتیمتر و در صورتی که مجموع تعداد متصرفان کمتر از 50 نفر باشد، عرض مفید می‌تواند به 90 سانتیمتر کاهش یابد. حداقل عرض راه‌پله در ضوابط 120 سانتیمتر است.-ارتفاع هر پله حداقل 10 و حداکثر 18 سانتیمتر وکف هر پله حداقل 28 سانتیمتر باشد. در ضوابط عرض کفِ پله 30 سانتیمتر و حداکثر ارتفاع آن 17 سانتیمتر است.
  • در مواردی که شیب از ۶.۶ درصد بیشتر نیست نیاز به پاگرد نخواهد بود. در ضوابط پاگرد پیش‌بینی شده است.
  • عرض مفید شیبراه باید حداقل 110 سانتیمتر مفید باشد و در مواردی که مقام قانونی مسئول، عرض کمتری را مجاز بداند عرض می‌تواند تا 75 سانتیمتر کاهش یابد. حداقل عرض سطح شیبدار در ضوابط 120 سانتیمتر است.
  • عرض راهروهای عمومی برای کمتر از 50 نفر حداقل 90 سانتیمتر و برای بیش از آن حداقل 110 سانتیمتر درنظر گرفته شود. حداقل عرض راهرو در ضوابط 140 سانتیمتر است.
  • در بناهای مسافرپذیر کوچک، حداقل عرض درهای واقع در راه‌های فرار 70 سانتیمتر است. درِ سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها می‌تواند به عرض حداقل 60 سانتیمتر درنظرگرفته شود. در ضوابط حداقل عرض مفید در 80 سانتیمتر است.
برچسب ها: بهره برداریقانون مصوبمعلولان
نوشته قبلی

نوسازی مشارکتی و عوامل تأثیرگذار در تحقق آن

نوشته‌ی بعدی

مدرسه کاخ در حال نابودی است!

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
مدرسه کاخ در حال نابودی است!

مدرسه کاخ در حال نابودی است!

طراحی مشارکتی منظر

طراحی منظر مشارکتی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم