• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 10 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر باغ سازی و باغ ایرانی

چهارباغ یا چارباغ

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
سه‌شنبه 14 خرداد 1398
در باغ سازی و باغ ایرانی, منظر
A A
0

چهارباغ (چارباغ) طرح باغ ایرانی است که در آن معابر عمود بر هم، باغ را به چهار قسمت مساوی تقسیم می‌کند. به سبب قرارگرفتن این باغ‌ها در کنار خیابان‌ها و روستاها و سایر اماکن، گاهی آن محل‌ها نیز به چهارباغ معروف شده‌اند، مانند خیابان چهارباغ اصفهان و روستاهای چهارباغ در هرات و نیشابور.

در اغلب تحقیقات، ریشۀ شکل‌گیری باغ ایرانی و چارباغ ایرانی را به حدود ۲۵۰۰ سال پیش و قدیمی‌ترین باغ مستندنگاری‌شده را باغ سلطنتی پاسارگاد مربوط به دورۀ هخامنشی می‌دانند. در بررسی اسناد دورۀ هخامنشی مشخص شد که واژۀ باغ از ریشۀ باستانی «bag» (بگ) به معنی «بخش‌کردن» است. بسیاری از زبان‌شناسان آن را برگرفته از «بغ» هم می‌دانند. از سوی دیگر واژۀ «چا» در زبان هخامنشی همانند پسوندی بوده که به کلمات اضافه می‌شده است. اما در هیچ‌ کتیبه‌ای این پسوند در کنار واژۀ «بگ» و به صورت «چابگ» یا «بگ‌‌چا» دیده نشده است. از میان اعداد نیز در کتیبه‌ها فقط یک عدد دیده می‌شود که آن هم عدد یک یا اَئیوَ است. به بیان دیگر در کتیبه‌های به‌دست‌آمده از دوران هخامنشیان واژۀ مربوط به «چهار» یا «چهارمین» دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

چارباغ

اما جدای از کتیبه‌ها و با نگاهی به کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توان دریافت که براساس این تحلیل این کاوش‌ها این فرضیه که باغ پاسارگاد براساس الگوی چهاربخشی طرح‌ریزی شده باشد، زیرسؤال می‌رود.

در دورۀ ساسانی نیز باغ‌ها با طرح تک‌محوری (دوبخشی) ساخته می‌شدند. پس از گسترش اسلام در ایران توجه به باغ ایرانی که بسیاری پژوهشگران آن را تمثیلی از باغ بهشت قرآنی می‌دانند، بیشتر شد. به ویژه در دورۀ صفوی که بسیاری از باغ‌ها شبیه به توصیفات آیات قرآن ساخته شد. این دوره اوج ساخت چهارباغ در شهرهای ایران است چنانکه شاه طهماسب همایون بابری را به سیاحت در چهار‌باغ‌های مشهد دعوت می‌کند.

از سوی دیگر با مروری بر طرح باغ‌-فرش‌ها (به صورت دو محور عمود بر هم) و نگاهی اجمالی به متون قبل و بعد از دورۀ صفویه این فرضیه به ذهن متبادر می‌شود که شاید رواج واژۀ «چهارباغ» و چهاربخشی‌ساختن باغ‌ها از دورۀ صفویه بیشتر شده است. به عبارت دیگر تا پیش از این دوره به‌کارگیری واژۀ «چارباغ» معمول بوده که با توجه به دودمان‌شناسی واژۀ «باغ» به معنی «بخشی از جهان» یا «قطعه‌ای از هستی» بوده است. بنابراین با نگاه به باغ پاسارگاد و بسیاری دیگر از باغ‌های ایرانی همانند باغ‌های به‌جامانده از دورۀ ساسانی و صفوی در می‌یابیم که چهارباغ، الگوی باغ‌سازی ایرانی نبوده است بلکه می‌توان آن را تنها به صورت یک الگوی خاص از باغ ایرانی فرض کرد.

برچسب ها: صفویهچارباغچهارباغ
نوشته قبلی

جنگ و مجسمه‌های شهری تهران از واقعیت عینی تا امر ذهنی

نوشته بعدی

مجسمه در محیط یا بر محیط؟

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
مجسمه در محیط یا بر محیط؟

مجسمه در محیط یا بر محیط؟

نقدی بر روش‌های پرداختن به ویژگی‌های معماری اسلامی

نقدی بر روش‌های پرداختن به ویژگی‌های معماری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم