• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

معماری منظر ، ذوق شخصی یا پایه‌های محکم علمی؟

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
چهارشنبه 29 خرداد 1398
در اخبار, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

طبيعت دستاورد بهترين معمار يعنی خداوندگار است و برای معماران بهترين سرچشمۀ الهام بوده است. بشر در طول تاريخ از هنگامي که سرپناه، مسکن، محل زيست، محل کار و يا هر نوع فضايي را ساخته و مورد بهره‌برداري قرار داده، هميشه برای او عوامل طبيعی يک اصل مهم و اساسي بوده‌اند. وي طي دوران حيات خود در اين زيستگاه به منظور سازگارنمودن آن با خواست‌هاي خود به دخل‌و‌تصرف در آن پرداخته است. شاید بر همین اساس بسیاری از رویکردهای موجود در طراحی منظر را بتوان به شروع زندگی غارنشینی نسبت تا به امروز نسبت داد و گفت که معماري منظر از بدو تاريخ در اختلاط با ديگر فعاليت‌هاي زمين‌آرايي مطرح بوده است. بشر به صورت تجربي با واکنش در برابر نيروهاي غالب طبيعت در دوران مختلف سعي بر آن داشته که محيط زيست خود را با توجه به نيازهاي فيزيکي، فيزيولوژيکي، روانشناختي، اجتماعي، امنيتي و . . . تحت کنترل درآورد تا از ناملايمات احتمالي در امان بماند و در آسايش زندگي کند. در این راستا او از فرایندهای متفاوت و متنوع بهره برده است. این فرایندها گاه ماحصل تجربیات فردی و امروزه نتیجۀ مطالعات تئوریک و دانش‌های مرتبط است. منظرسازي شامل عناصر هنر و علم براي گسترش كاربردي، زيبايي‌شناسانه و خوش‌آيند زندگي داخل خانه به بيرون مي‌شود. يك هدف اصلي طراحي منظر آميختن تكنولوژي بشري (خانه و ساختمان) با محيط طبيعي است. در مورد فرایند طراحی منظر دیده شده که تاكنون (به جز چند مورد) فرايند دقيق و سيستماتيك از طراحي منظر گزارش نشده است و بيشتر فرايندها به نحوۀ اجرا يا بخشي از طراحي اشاره دارند. اغلب فرآيند طراحي به صورت مجموعه‌اي از بخش‌هاي مجزا به تصوير کشيده مي‌شود که در مجموعه‌اي متوالي به دنبال هم مي‌آيد.

معماری منظر ، ذوق شخصی یا پایه‌های محکم علمی؟

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

دو رویکرد متأخر در حوزۀ طراحی منظر رویکرد SAD و  PAKILD است. رویکرد طراحی SAD چندان مورد اطمینان نمی‌تواند باشد. چراکه داده‌های جمع‌شدۀ اولیه ممکن است به اطلاعات مناسبی تبدیل نشوند، اما تئوری الگومحور PAKILDA با انعطاف و گستردگی که دارد می‌تواند در جنبه‌های مختلف طراحی منظر به طراح کمک نماید. در نهایت آنچه مهم‌تر از همه می‌تواند باشد، توجه به شرایط و دست‌زدن به انتخاب درست با درنظرگرفتن امکانات در فرایند طراحی منظر است که با توجه به ارزش‌ها و کنار هم قرارگیری الگوهای انتخابی می‌توان به طرح منظری مناسب دست یافت. ‌

برچسب ها: طراحی منظرمعماری منظر
نوشته قبلی

پیش‌فروش مسکن ، نیازمند ضمانت‌های اجرایی است

نوشته بعدی

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران؛ با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران (۱۲۹۹– ۱۳۲۰ ه.ش)؛ با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران؛ با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران

از هشتم ژوئن، پنجاه و دو باغ، میدان و پارک بدون دخانیات

از هشتم ژوئن، پنجاه و دو باغ، میدان و پارک بدون دخانیات

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم