پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

آسیب های انسانی در مراسم خاکسپاری، حاصل ناتوانی در مدیریت رویداد

چکیده: رویداد میلیونی مردمی هر چند توسط مشاهده کننده ها و مشارکت کننده ها به صورت ناخواسته هدایت می شوند ولی در سطح کلان نیازمند مدیریت و هدایت هستند.

امروز چندین نفر از تشییع کنندگان ‍پیکر شهید قاسم سلیمانی در کرمان، جان باختند. علی قربانلو، عکاس خبری، پیش از این حادثه دربارۀ احتمال آسیب‌دیدن و یا مرگ جمعیت حاضر با توجه به نامناسب بودن خدمات تشییع هشدار داده بود.

مراسم تشییع شهید سلیمانی با توجه به ابعاد گستردۀ ملی و برانگیختگی احساسی مردم ایران پس از اعلام خبر شهادت او، به یک رویداد تبدیل شده و حضور جمعیت میلیونی در کرمان برای حضور در این رویداد، قابل پیش‌بینی بود.

روز گذشته نیز مراسم بدرقۀ باشکوه وی در تهران، اگرچه قربانی نداشت، اما به استناد ویدئوهای منتشرشده از این مراسم، فاقد نظم و ساختار برنامه‌ریزی شده‌ بود.

آسیب های انسانی در مراسم خاکسپاری، حاصل ناتوانی در مدیریت رویداد

رویدادهایی اینچنینی هر چند توسط مشاهده کننده ها و مشارکت کننده ها به صورت ناخواسته هدایت می شوند ولی در سطح کلان نیازمند مدیریت و هدایت هستند. موارد قابل پیش بینی مثل ظرفیت تحمل یک منطقه خاص یا باز و بسته بودن درب های ورود و خروج از جمله مواردی است که با اندکی مدیریت و محاسبه امکان کاهش تلفات احتمالی را فراهم سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *