پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صدور مجوزهای کسب‌وکار و انحصار دسترسی به شغل

چکیده: باب‌شدن فروش مجوز کسب‌وکار، باعث سوءاستفاده‌های گسترده از گرفتاری متقاضیان کسب شده و زمینۀ ورود بدون تخصص به عرصه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

جمعی از پژوهشگران اقتصاد ایران، در پاسخ به فراخوان ضمنی حسن روحانی، حذف انحصار دسترسی به شغل را یکی از راهکارهای مؤثر زودبازده برای خروج اقتصاد ایران از بن‌بست خواندند.

مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، آماری را از قیمت أخذ جواز کسب منتشر کرده است که نشان می‌دهد که متقاضی به تناسب نوع کار چه میزان هزینه برای اخذ مجوز کسب، باید پرداخت کند.

صدور مجوزهای کسب‌وکار و انحصار دسترسی به شغل

باب‌شدن فروش مجوز کسب و کار، باعث سوءاستفاده‌های گسترده از گرفتاری متقاضیان کسب شده و زمینۀ ورود بدون تخصص به عرصه‌های مختلف را فراهم می‌کند. این موضوع، محصول افزایش سیاست‌های انحصاری در دولت است. در انحصار گرفتن امور، دولت را در موضع قدرت قرار می‌دهد: مجوز می‌دهد، مجوز را تمدید می‌کند، امتحان مجوز برگزار می‌کند، کلاس آموزش مجوز راه می‌اندازد، مجوز باطل می‌کند و … .

فروش این مجوز مبتنی بر اختیارات، انحصار و رانت است و درآمد غیررسمی دارد. در نتیجه هر فرد که تنها قدری آمادگی فساد داشته باشد، با حمایت از انحصاری‌شدن، نفع شخصی می‌برد. عزم دولت برای حذف انحصار از این مورد، نیروهای بالقوۀ کار را با معیار صلاحیت، در موقعیت‌های شغلی قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب