پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کاهش اعتبار صندوق پس انداز یکم قابل پیش‌بینی بود

چکیده: صندوق پس‌انداز مسکن یکم که بر اساس سیاست‌های مصوب بالادستی، مأموریت دارد بازار مسکن را به فاز رونق هدایت کند، با افت اعتبار دچار اختلال در عملکرد شده است.

مهم ترین صندوق اعطای وام مسکن، افت ۲۲ درصدی منابع داشته است. منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مهر ۹۷ به ۹ هزار و ۳۰ میلیارد تومان رسیده بود اما در پایان آذر۹۸، به شش هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

صندوق پس‌انداز مسکن یکم که بر اساس سیاست‌های مصوب بالادستی، مأموریت دارد بازار مسکن را به فاز رونق هدایت کند، با افت اعتبار دچار اختلال در عملکرد شده است.

کاهش اعتبار صندوق پس انداز یکم قابل پیش‌بینی بود

افت اعتبار این صندوق به دلیل شرایط دشوار اخذ وام، بازپرداخت و عدم‌تناسب آن با قیمت مسکن، دور از ذهن نبود. وامی که این مسکن برای خرید خانه اختصاص می‌‌دهد، درصد کمی از کل هزینۀ خرید مسکن را پوشش می‌دهد. چون سهم وام در قیمت کل مسکن، بسیار ناچیز و اقساط آن ورای توان گروه‌های وام‌گیرندۀ هدف است، افتتاح حساب در بانک برای بهره‌مندی از وام مسکن نزولی می‌شود. در نتیجه صندوق وام از اعتبار خالی می‌شود. پیش‌بینی این حادثه برای دولت دشوار نیست، اما دولت با آینده‌نگری و برنامه‌ریزی از آن عبور نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب