پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

برف مسکن ملی در آسمان، پاروی بهره‌برداری در دست دولت

چکیده: ساخت مسکن ملی وعده داده شده و تأمین زیرساخت‌های آن، ۲۴۰ هزارمیلیارد تومان هزینه برای دولت خواهد برد. دولت به لحاظ اقتصادی قدرت تولید این تعداد را ندارد.

طرح مسکن ملی، بناست ۴۰۰هزار واحد مسکونی را تا پایان ۱۴۰۰ آمادۀ تحویل به متقاضیان کند. تا امروز برای ۱۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط، پرونده تشکیل شده است. مرحلۀ اول ثبت‌نام این طرح علی‌رغم شرایط بازپرداخت دشوار، با پالایش ۵۸ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان به دور دوم کشیده شد.

برف مسکن ملی در آسمان، پاروی بهره‌برداری در دست دولت

  • جامعۀ هدف این طرح، گروهی است که ماهانه ۱ تا ۳ میلیون تومان، هزینه‌های جاری زندگی دارند و نباید تا امروز از تسهیلات دولتی مسکن استفاده کرده باشند. در شرایطی که بازپرداخت ماهانه در این طرح، ۱.۵ میلیون تومان و آوردۀ اولیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است، جامعۀ هدف به گروه توانمندتری تغییر می‌کند.
  • برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ۱۰۰متری،‌‌ باید ۱۵۰ میلیون‌ متر مربع مسکن تولید شود. هر ۱ متر مسکن، ۱متر مشاعات و فضاهای خدماتی نیاز دارد. اگر هرمتر مربع مسکونی در کمترین حالت ۱.۵میلیون تومان هزینه داشته باشد، تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی صد متری، ۱۲۰هزار میلیارد هزینه برای دولت خواهد داشت.‌ یعنی ساخت این تعداد مسکن و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز‌آن، ۲۴۰هزارمیلیارد تومان،هزینه برای دولت خواهد برد. این حجم از نقدینگی نمی‌تواند در یک بخش از بدنۀ دولت بچرخد. دولت به لحاظ اقتصادی قدرت تولید این تعداد را ندارد.
  • از طرفی برنامه‌ریزی دوساله برای مسکن در یک سال پایانی دولت، می‌تواند تکمیل و تحویل واحدها را با تعویض دولت به سرنوشت مسکن مهر دچار کند. فرایند آشفتۀ ثبت‌نام متقاضیان مسکن ملی که شاید ساده ترین بخش در جدول تولید مسکن دولتی باشد، نشان از بی برنامگی در ادامۀ مسیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *