پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

جابجایی تعطیلات نوروز 99 به تابستان، برای گردشگری ایران تهدید است

چکیده: جابجایی تعطیلات نوروز به تابستان پیشنهاد خوبی نیست. سفرهای تابستانی برای خود الگو دارند و ایجاد فشار با تخریب بیشتر زیرساختها و کیفیت خدمات همراه خواهد بود.

دستگاه بی نظم و بی برنامه مدیریت گردشگری ایران هر ساله در ایستگاه عید نوروز، نفسی تازه می کرد و از حجم بالای تقاضا بهره می برد. به گفته کارشناسان امسال کرونا چیزی معادل 4000 میلیارد تومان به گردشگری ایران ضرر و زیان وارد کرده است. ضرری که به واسطه ماهیت مشاغل این گروه خدماتی، در زیرشاخه ها و زیرمجموعه های شغلی رسمی و غیررسمی تاثیر جبران ناپذیری خواهد گذاشت.
سایت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ایام شعار خوب «سفرت را کنسل نکن به تعویق بیانداز» را رونمایی کرد. شعاری که در آن نیاز به هدایت تقاضا به ایام دیگر دیده می شود و رونق گردشگری ایران را در زنده ماندن این تقاضا دانسته شده است. اما هدایت تقاضا به کدام زمان و به چه شکل مد نظر است؟ مرور خبرگزاری ها نشان می دهد که نظرات متناقضی در مورد احیای تعطیلات نوروز وجود دارد. این یعنی برنامه خاص و نظام مندی در این مورد وجود ندارد و بایستی در حد شعار و چند اظهار نظر اکتفا کرد.

جابجایی تعطیلات نوروز 99 به تابستان، برای گردشگری ایران تهدید است
هر چند ویروس کرونا یک تهدید اساسی و خطرناک برای جامعه جهانی و ایران به حساب می آيد اما یکی از مهمترین دلایلی که تعداد زیادی توجیهی بر تعطیل کردن سفرهای نوروزی نیافتند، پیدا نکردن جایگزین مناسب برای این دوره از تعطیلات است. آنها دو خطر را در کنار هم احساس کردند که یکی از آنها ملموس تر به نظر رسید. سفرهای نوروزی که به راحتی از دست می دهند و هیچ جایگزین رسمی و غیررسمی برای آن اندیشیده نشده در مقابل ویروس کرونایی که از ابتدا به عنوان یک سرماخوردگی ساده شناخته شد و قرار بود ظرف یک هفته از ایران حذف شود!
به نظر می رسد، هم صنعت گردشگری و هم مسافران برگشت خورده از نوروز 99 نیازمند برنامه ای جایگزین و امیدوارکننده هستند تا فرصت نفس کشیدن و زنده ماندن پیدا کنند. جابجایی نوروز به تابستان پیشنهاد خوبی نخواهد بود، چرا که سفرهای تابستانی برای خود الگو و رفتار از قبل پیش بینی شده ای دارند و ایجاد فشار بیشتر روی آن، با تخریب هر چه بیشتر زیرساخت ها و کیفیت خدمات همراه خواهد بود. مدیریت تعطیلات آخر هفته، جابجایی برخی تعطیلات به زمانی دیگر برای ایجاد فرصت برای شکل گیری اوقات فراغت میان مدت و بلند مدت و تعطیل کردن جداگانه بخش های مختلف اجتماع برای شکل گیری تقاضای قابل مدیریت، از جمله راهکارهایی است که برای نشاط و طراوت جامعه و کسب و کارهای گردشگری لازم به بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *