پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

یک نما، یک نظر

چکیده: این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

این عکس، مهمترین نما از فیلم «خانه دوست کجاست» اثر «عباس کیارستمی» و تولید سال 1365 خورشیدی است. داستان فیلم درباره کودکی مدرسه‌ای است که دفتر دوستش را به اشتباه برداشته و تلاش می‌کند تا او را پیدا کرده و دفتر را پس دهد اما راهی دشوار و ناهموار در پیش دارد. چکیده روایی اثر به خوبی در این نما نهفته است. مسیری زیگزاگ در راهِ تک درختی سبز بر قله یک تپه. این نما، کارکرد مصرعی مجرد اما متعهد در شعر فارسی را دارد؛ شبیه عنوان فیلم که قطعه‌ای از شعر سهراب بوده و پشتوانه‌ای ادبی دارد.

یک نما، یک نظر

در این قاب چشم‌نواز، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای چشمان مخاطب ساخته و در راه هدف که در اینجا همان درخت است، مضمون امیدوارنه فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند. راهی که به سمت راست و چپ منحرف شده، بیانگر دور و نزدیک‌شدن‌های پیاپی انسان به خواسته‌هایش هست و از این رو نشانی فلسفی می‌یابد. جایی که حرف از رفتن و ماندن نیست بلکه از چگونه زیستن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب