• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقد هنر

استقلال اثر هنری

مینا جلالیان نویسنده: مینا جلالیان
جمعه 27 تیر 1399
در نقد هنر, هنر
A A
0

اثر هنری، پدیده‌ای ساختمند است که چون حادث شد، تقدیر خود را داراست و از فاعل مباشر خود مستقل می‌شود، اما از معنا و حقیقتی که منشأ آن است جدا نمی‌گردد. مولانا در دفتر اول مثنوی تفاوت فعل مباشر و فعل تولیدی را شرح می‌دهد. فعل مباشر، فعلی است که بی‌واسطه از فاعل صادر می‌شود؛ مثل شناخت مستقیم و جواب مستقیم. فعلی که با واسطه صادر شود، تولید می‌گویند، مثل حرکت کلید در بازکردن قفل که به واسطۀ دست به وجود می‌آید. خالق هردو فعل خداوند است. فعل ما هرچند قائم به ماست، اما وجود ما فقط محل آن است و صدور آن از حق است. فعل تا وقتی مباشر است می‌تواند به اختیار انسان منسوب گردد، اما وقتی به فعل متولد منجر شد، یعنی باعث یک رشته اعمال و تأثیراتی گشت که خارج از اراده و قصد فاعل بوده است دیگر در اختیار فاعل اولیه نیست. انسان در هر عملی چه با قصد و نیت قبلی و چه بدون قصد و نیت، زنجیره‌ای از عکس‌العمل‌ها را پدید می‌آورد که همۀ آنها برایش قابل پیش‌بینی نیستند و کنترلی هم بر آنها ندارد. فعل مباشر پایان می‌پذیرد، اما آثار و موالید آن به تدریج و به حکم تقدیر ظاهر می‌شود. بنابراین قصد و نیت مؤلف اثر هنری همواره با همۀ نتایج و کارکردهای اثر مطابقت ندارد و به این ترتیب اثر، مستقل از هنرمند هستی دارد و کارکرد خود را داراست. کشف نیت مؤلف، یعنی کشف حقیقت اثر که در فرم آن تجسم یافته است.

غایت‌مندبودن عالم و وحدت حقیقت جهان ایجاب می‌کند که کثرت‌ها منشأ واحدی داشته باشند و نظم و تألیفی بر آن حاکم باشد. اثر هنری نیز، اثری ساختمند و تألیف‌یافته و دارای وحدت است. ساختار صوری اثر از ژرف ساخت معنوی آن یعنی فرم تبعیت‌ می‌کند. پیوستگی و ارتباط اجزای صورت ناشی از وحدت معنای آن است. اثر هنری، مصداق معنی پدیدآورندۀ خود است و جز بدان دلالت ندارد و نمی‌توان آن را به چیز دیگری در طبیعت ارجاع داد.

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

برچسب ها: استقلال اثرکارکردوحدت
نوشته قبلی

با اقتصاد دستوری مشکل مسکن برطرف نمی شود!

نوشته بعدی

مسکن ارزان قيمت، مسکنی «افتراقی» است؟

مینا جلالیان

مینا جلالیان

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

نوشته بعدی
مسکن ارزان قيمت، مسکني «افتراقی» است؟

مسکن ارزان قيمت، مسکنی «افتراقی» است؟

تغییر در مفهوم شهر؛ شهر بیگانه و شهر خودی

تغییر در مفهوم شهر؛ شهر بیگانه و شهر خودی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم