پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی

چکیده: تجربه مسکن مهر برای بسیاری از خانواده های ایرانی گران تمام شد و تلخی آن از تکرار تجربه ای مشابه در آخرین نفسهای دولت روحانی جلوگیری می کند.

موضوع مسکن همواره یکی از حساس ترین مقوله های مطرح در هر جامعه بوده است. تامین مسکن به عنوان یکی از ابتدایی ترین نیازهای زندگی انسان ها، مسئله اصلی هر دولت است؛ این مسئله به ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مثل تهران خود را بیشتر نشان می دهد.

این روزها با افزایش عجیب و غریب قیمت ها و بهای اجاره نشینی، مسکن، به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است؛ حسن روحانی، رئیس جمهور، که سه راهبرد اصلی دولت در حوزه مسکن را تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره و کنترل سوداگری در بخش مسکن مطرح کرده است، با طرح اقدام ملی مسکن تلاش می کند تا نیاز خانواده ها به خانه را رفع و اوضاع بازار مسکن را بهبود دهد.

این درحالی است که با گذشت چندین ماه از مطرح شدن موضوع مسکن ملی، این طرح با استقبال چندانی از سوی مردم روبه رو نشده است و تنها پنج درصد از متقاضیان، واجد شرایط پیش خریدار واقعی هستند و مابقی به عنوان تماشاچی در این طرح حضور دارند. پرداخت 40 میلیون تومان آورده اولیه برای ثبت نام، اوضاع نامساعد مالی خانواده های فاقد مسکن، نامشخص بودن زمان اتمام پروژه و مطرح شدن این طرح در انتهای دوره دولت دوازدهم از مهمترین نگرانی های خانواده های ایرانی است.

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی
تصویر 1: انبوه سازی مسکن مهر در محیط های غیرانسانی یکی از دلایل عدم استقبال از طرح مسکن ملی است.

علاوه بر صحت تمامی دلایل مذکور، به نظر می ‌رسد اصلی ترین موضوع که منجر به عدم استقبال از این طرح شده، مقایسه طرح مسکن ملی با مسکن مهر است. طرح مسکن مهر که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تصویب شد و به اجرا درآمد با انتقادهای زیادی روبه رو شد تا حدی که حتی در دوره بعدی ریاست جمهوری، دولت حسن روحانی به دلیل حجم بالای انتقادهای وارده، ادامه این طرح متوقف و بعضا نیمه کاره رها کرد. ترس از ناتمام ماندن پروژه مسکن ملی و دچار شدن به سرنوشت مشابه مسکن مهر، اشتیاق خانواده های فاقد مسکن برای سرمایه گذاری در این پروژه را به شدت کاهش داده است.

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی
تصویر 2: نیمه کاره رها شدن طرح های مسکن مهر، افزایش قیمت تمام شده خانه ها بعد از تاخیر طولانی مدت از دیگر دلایل عدم استقبال از طرح مسکن ملی است.

جانمایی ضعیف پروژه های مسکن مهر در حومه شهرها به صورت شهرک هایی که از حداقل امکانات رفاهی همچون آب، برق و گاز محروم هستند، کیفیت ساخت پایین واحدها، رها شدن ساختمان ها در زمین های خاکی بدون حتی خیابان کشی، آسیب جدی به ساختمان های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه، نبود دسترسی های عمومی به شهر و … بر این ترس می افزاید.

تجربه مسکن مهر که ادامه و تکمیل آن به دست حسن روحانی متوقف شد، برای بسیاری از خانواده های ایرانی گران تمام شد و به نظر می رسد هنوز تلخی آن از تکرار تجربه ای مشابه در آخرین نفس های دولت حسن روحانی جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری
میزان مطالعه مطلب