• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر فضای جمعی

خیابان شهریار؛ قربانی تصمیم مدیریت شهری در تعریف پروژه

محمد آتشین بار توسط محمد آتشین بار
چهارشنبه 26 شهریور 1399
در فضای جمعی, منظر
A A
0

در تیرماه ۱۳۹۹، با افتتاح پروژه پیاده‌راه شهریار از پروژه پهنه فرهنگی رودکی، نکاتی از سوی مدیریت شهری طرح شد که مورد توجه کارشناسان قرار نگرفت. توجه به این موارد می‌تواند برنامه‌ریزی برای مدیریت خیابان‌های تهران را در آینده مورد بازبینی قرار دهد:

اول. هزینه پروژه
به گزارش خبرنگار مهر، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در حاشیه آئین افتتاح گذر پیاده راه شهریار در منطقه ۱۱ تهران در خصوص راه اندازی خیابان کامل در پایتخت گفت: با بودجه ۳۰۰ میلیاردی مصوب شورای شهر این پروژه راه اندازی می‌شود.
اولین سوال که پس از شنیدن هزینه اجرای پروژه، به ذهن متبادر می‌شود این است که اصلا چطور این پروژه به تصویب رسید و اهمیت آن در تهران چقدر است ؟ هر گونه پاسخ به این سوال شبهات زیادی ایجاد می‌کند که اصولا با توجه به زمان و بودجه محدود شهرداری و نیز شرایط مالی کشور، صرف ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه به صلاح است ؟ البته که خیابان شهریار متصل کننده دو نقطه متمرکز فرهنگی تهران (تاتر شهر – مسجد و مرکز فرهنگی ولی عصر – تالار وحدت) است و نیز پروژه‌های شهری گران‌قیمت هستند اما در حالیکه سایر برنامه‌های مدیریت شهری در این پهنه هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در ابهام به سر می‌برد، تغییر کفسازی خیابان و احتمالا تملک تعداد محدودی پلاک برای تغییر کاربری به کافه یا کلاس آموزشی نمی‌تواند محرک اساسی برای تغییر فرهنگی که هدف اصلی مدیریت شهری بوده، در خیابان باشد.

خیابان شهریار؛ قربانی تصمیم مدیریت شهری در تعریف پروژه

دوم، فعالیت‌ خیابان اول‌
وجود ۳۶ ساختمان تئاتر کوچک، ۱۱۰ خانه تاریخی و کافه های بسیار در این محدوده موقعیتی است که هر مدیر شهری را وسوسه می کند تا به دلیل تعدد این کاربریها به بازسازی آنها اقدام نماید. البته این موضع‌گیری مثبت ارزیابی می‌شود و امری پسندیده است. اما در پاسخ به سوال که چه تضمینی برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان در خیابان شهریار وجود دارد مدیریت شهری معتقد است تضمینی در این مورد وجود ندارد و نیروهای یگان حفاظت حضور دارند و قطعا مانع این کار می شوند. این تضاد و رویکرد دوگانه نسبت به فعالیت خیابان (اولی فرهنگی و دومی انتظامی)‌، باعث می‌شود موضع‌گیری اول، امری نمایشی به نظر رسد و نشان می‌دهد مدیریت شهری هنوز تشخیص درستی از فعالیت خیابان و فضای جمعی ندارد.

سوم، بعد نظری پروژه
اینکه مدیریت شهری خیابان شهریار را یک خیابان کامل دانسته‌ و به دنبال مدلسازی برای نمونه‌های بعدی است با صفت‌ها و واقعیات این خیابان در تطابق نیست. اگرچه خیابان کامل یک کانسپت آوانگارد برای طراحی خیابان‌های آینده است اما آیا می‌توان به خیابانی که فقط کفسازی آن تغییر کرده و ورود سواره به آن محدود شده، صفت کامل داد ؟ پاسخ منفی است. مگر اینکه مدیریت شهری برای تبدیل خیابان شهریار به خیابان کامل برنامه‌ای داشته باشد که با توجه به مشخصات کالبدی خیابان و ضرورت‌های آن، این امر غیر ممکن است. از مهمترین ویژگی‌های خیابان کامل، تغییر در نحوه استفاده خیابان است و ۴ مد حمل و نقل در فرع هستند. در شهرهای توسعه یافته امروز، خیابان دیگر به گذر اطلاق نمی‌شود بلکه خیابان یک فضای جمعی است. البته که خیابان شهریار به دلیل اتصال دو نقطه متمرکز پارک دانشجو – تالار وحدت و تالار رودکی از خیابان‌های پربازدید تهران است اما با توجه به مسايل فرهنگی و معضلات اجتماعی محدوده، به نظر می‌رسد خیابان شهریار نتواند به یک فضای جمعی برای اکثریت شهروندان تهرانی تبدیل شود و مختص اقلیتی باقی می ماند. این امر در نحوه و تاثیر‌گذاری مسجد و مرکز فرهنگی ولی عصر در قلمرو این پهنه تا امروز مشهود است.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

برچسب ها: پهنه رودکیخیابان شهریارفضای جمعی
نوشته قبلی

منظر محرم تهران 1399، تقویمی یا وجودی؟

نوشته‌ی بعدی

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران (نمونه موردی: میدانگاه هفت تیر)

محمد آتشین بار

محمد آتشین بار

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران (نمونه موردی: میدان‌گاه هفت‌تیر)

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران (نمونه موردی: میدانگاه هفت تیر)

قنات ها، رگهای گمشده شهر تهران

قنات ها، رگهای گمشده شهر تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم