برنامه آتی نظرگاه
نشست "احیای لاله زار | تعظیم کدام گذشته | چهارشنبه 24 مهرماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Sunday, 8 December , 2019
امروز : یکشنبه, ۱۷ آذر , ۱۳۹۸ - 11 ربيع ثاني 1441
شناسه خبر : 663
  پرینتخانه » اخبار, برنامه ریزی و مدیریت شهر تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ | 258 بازدید

سرنوشت مالکیت اراضی پادگان جی هنوز مبهم است

پادگان جی و واگذاری آن به شهرداری تهران با هدف خروج از بن بست ترافیکی و عمرانی دو منطقه ۹ و ۱۰ یکی از طرح های بزرگ شهری است که در طول سالهای اخیر به دلیل عدم همکاری یکی از مالکان دولتی این اراضی مسکوت مانده است.

زمانی که شهرداری تهران تصمیم به تکمیل بزرگراه یادگار امام کرد، به این نتیجه رسید که برای امتداد بزرگراه فتح و کاهش بار ترافیکی این محدوده و از همه مهمتر برای تعریض معابر اصلی داخلی دو منطقه ۹ و ۱۰ چاره ای جز خرید اراضی پادگان جی نداشت. همچنین با توجه به تراکم بالای مسکونی در این محدوده کمبود سرانه فضای سبز به همراه بافت فرسوده در کنار ترافیک سرسام آور معابر داخل محلات و کمبود جای پارک معضلات زیادی را برای ساکنان این محدوده به وجود آورده است.
حدود سالهای ۹۴ بود که شهردار وقت خبر از آغاز مذاکره شهرداری تهران با ارتش برای خرید و آزاد سازی اراضی این پادگان داد. در آن زمان اعلام شده بود که ارتش در تهاتر اراضی ۶۷ هکتاری پادگان جی همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته و ۷۰ درصد این کار انجام شده است. اما سال ۹۵ طبق گزارش شورای چهارم با توجه به اینکه در انتقال به این پادگان به اراضی شهری ۲۳ ارگان و سازمان درگیر هستند، شهرداری در توافق با تمامی این سازمانها به مشکلاتی برخورد کرده است. یکی از این سازمانها، آموزش و پرورش بود که بخش قابل توجهی از این اراضی در اختیار این ارگان قرار داشت.
در آن زمان مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند که به ازای واگذاری زمین های تحت مالک خود از مجموعه شهرداری تهران به قیمت روز پول نقد می خواهند و حاضر به تهاتر با زمین دیگری نیستند. همین مساله باعث شد تا طرح ادامه بزرگراه فتح و تعریض خیابان های سی متری جی و استاد معین به دلیل این عدم همکاری متوقف شد. اما به تازگی شهردار منطقه ۹ خبر از تخریب سر در پادگان جی با همراهی ارتش جمهوری داده است.
آنطور که سیدعلی مفاخریان توضیح داده است؛ با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص بازگشایی معابر شهری همکاری خوبی انجام شده است و در این راستا سردر قدیم پادگان جی در مسیر خیابان نوری نیارکی در تقاطع خیابان استاد معین تخریب شد. در واقع می توان گفت این تخریب در محدوده زمین هایی که در اختیار ارتش بوده و شهرداری تهران طی توافقات قبلی آن را از این مجموعه نظامی در قالب یک تهاتر خریداری کرده، انجام شده است.
در حال حاضر با توجه به اینکه این پادگان به طور کامل در اختیار شهرداری تهران قرار نگرفته است تنها می تواند پروژه بازگشایی خیابان استاد معین در ضلع جنوب را اجرایی کند. البته باید دید که این تعریض در یک قسمت از معبر چقدر می تواند برای شهروندان موثر واقع شود.
آنطور که شهردار منطقه ۹ توضیح داده است؛ در پی این طرح خیابان استاد معین به خیابان سی متری جی متصل خواهد شد و مسیر شمال به جنوب این محدوده برای شهروندان از این طریق بازگشایی شده تا دسترسی شهروندان این منطقه با سهولت بیشتری فراهم شود. همچنین در جریان این طرح مسیر جنوبی خیابان استاد معین به سمت خیابان سی متری جی در اولویت قرار دارد و تاکنون نیز بخش عمده ای از کار اجرایی این خیابان انجام شده است.
قرار است با اجرای این پروژه مشکل تردد شمال به جنوب منطقه حل می شود؛ چراکه در گذشته تنها از طریق بزرگراه آیت الله سعیدی امکان ورود به منطقه ۹ امکان پذیر بود و با اجرای این طرح منطقه از بن بست خارج می شود.
با اجرای این طرح باید گفت که بخشی از مشکلات ترافیکی منطقه ۹ حل خواهد شد این در حالی است که اگر با واگذاری کامل اراضی این پادگان به شهرداری تهران ۶۷ هکتار اززمین های فریز شده منطقه ۹ آزاد سازی شده و سرانه فضای سبز در این منطقه متراکم تامین خواهد شد.
باید دید که با توجه به همراهی دولت و شهرداری محمد علی افشانی شهردار تهران به همراه شورای پنجمی ها برای باز کردن گره کور انتقال اراضی پادگان به تهران چه اقدامی انجام می دهند.

منبع : تیترشهر

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.