مديريت شهری كلنگی و برنامه گرایی
شهرداران با تحمیل پروژههای خود به شهر، در دوران كوتاه مدیریت، به شدت ضد برنامه عمل میكنند و شهر را به اغتشاش، تباهی، ناكارآمدی و ناپایداری می کشانند.
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
شهرداران با تحمیل پروژههای خود به شهر، در دوران كوتاه مدیریت، به شدت ضد برنامه عمل میكنند و شهر را به اغتشاش، تباهی، ناكارآمدی و ناپایداری می کشانند.
واگذاری تعیین حدود ساختمانهای بلند به نهادهای مدیریت محلی، مانند آنچه در برخی از ایالات کانادا دیده میشود، میتواند یک راهکار باشد.
صدمات ناشی از بارشهای اخیر نشان داد که سیستم، بازیچۀ دست مدیران اقتدارگر شده و برای تبدیل جنگل به بیابان و رودخانه به خیابان مانعی در مقابل خود نمیبینند.
در خیابان ۳۰ تیر فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیشترها با آن عجین بود. اما مدتی است که خوراکی ها هم به ته ۳۰ تیر وصله خوردهاند.
جایگاه مراسم اربعین در جهت پاسخدادن به ابراز موجودیت اجتماعی آنجا درک میشود که انسداد موجود بر سر راه شکلگیری سایر مراسم فرهنگی در معادله گنجانده شود.
در دی ماه ۱۳۹۶، تبدیل باغهای کن به عنوان آخرین بازماندۀ فضای سبز پیرامون تهران به پارک عمومی در دستور کار شورای عالی شهرسازی و
رشد و توسعۀ هر جامعه متناسب با بهکارگیری تواناییهای موجود در آن جامعه بوده که یکی از راههای تحقق آن، تأمین بستر کالبدی مناسب برای
مبانی نظری طرح بازآفرینی شهری بر مبنای اهدافی متعالی و قابلتوجیه شکل گرفته است اما شیوۀ اجرائیشدن آن بر مبنای تفاوت آشکار میان اهداف اجتماعی و اقدامات کالبدی و رویکرد اقتصادی به طرح تنها به نیات اقتصادی توسعهگران و در بهترین حالت ایمنسازی به نفع ساکنان احتمالی پاسخ خواهد داد
در سالهای اخیر طرح شعایری مانند «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی» و «حمایت از کالای ایرانی»، توجه مردم و مسئولین را به این مسأله جلب کرده است. شعارهای تبلیغاتی کالای ایرانی به موازات کاهش تبلیغ کالاهای خارجی، افزایش یافتهاند. اما این شعارها به چه میزان تأثیرگذار هستند؟ به نظر میرسد به دلیل، وجودنداشتن برنامه و سیاستی دقیق در این باره، این مهم در سطح شعار باقی مانده است و تبلیغات کالا، خدمات و فرهنگ گاهی چنان غیرتخصصی طراحی میشوند که نتیجۀ عکس میدهند.
وقت آن رسیده که تولیدات تبلیغی یا به آژانسهای تخصصی سپرده شوند و یا سازمان تبلیغات اسلامی و زیباسازی شهر تهران به عنوان متولیان تبلیغات فرهنگی، به تکنولوژی و نیروهای کارآمد مجهز شوند و بازخورد این قبیل تبلیغات را در فضای شهری و در واقعیت اجتماع بسنجند.
مسکن روستایی در عین سادگی از پیچیدگیهای زیادی تحت مؤلفههای اقتصادی_معیشتی، اجتماعی- فرهنگی و جغرافیایی- اقلیمی شکل میگیرد، لذا میطلبد که در نوسازی و یا بهسازی آنها به این مؤلفهها توجه شود.
چندسالی است که در ایام نوروز و تحت عنوان «رویداد بهارستان» فعالیتهای هنری از طرف هنرمندان و به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر مشاهده میشود.در نوروز ۹۷ جهت رفع این نقیصه کارگاهی جهت تولید آثاری خوشنویسی در غالب نهایی اثر گرافیکی راهاندازی شد. به این ترتیب در بخشی از رویداد بهارستان متنها و اشعار ادبی دربارۀ نوروز و بهار با هنر خوشنویسی مزین، طراحی و در معرض دید شهروندان قرار گرفت. در نخستین سال توجه خاص به خوشنویسی در رویداد بهارستان، با خط و خوشنویسی همچنان به صورت سنتی و به عنوان فونتی برای انتقال معنا برخورد شد و رویکرد صرفاً زیباییشناسانه کمتر مورد توجه بود. این درحالی است که در هنر معاصر امروز کشور شاهد رویکردهای حروفمحور خلاقانه و مبدعانۀ فراوانی در هنرهای تجسمی هستیم که هم ارتباط با فرهنگ ایرانی در آنها حفظ میشود و هم با رویکردهای هنری معاصر هماهنگی بیشتری دارد. در حقیقت روش برگزاری کارگاه و رویکرد آن بود که امکان آزادی عمل را از هنرمندان گرافیست صلب کرد و لازم است در سالهای آینده بر همکاری همزمان هنرمندان خوشنویسی و گرافیست تأکید شود.
پردۀ اول: در یکی از شمارههای مجلۀ علمی_ترویجی منظر (شمارۀ ۴۴/ پاییز ۱۳۹۷) مقالهای تحت عنوان «فضاهای جمعی: ضرورتها و موانع» به قلم «ناصر براتی»
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.