• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر راه

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

سعید غلام‌پور نویسنده: سعید غلام‌پور
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
در منظر راه, منظر
A A
0

نقش قاچاق در منظر ناخوشایند راه

در گزارشی به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد، در توصیفی اشاره شده بود که ارابه هایی که سکان دار آنها جان می دهند و جان می گیرند، می سوزند و می سوزانند، فکر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدأ و مقصد است تا نان شبشان را تأمین کنند.

این ارابه ها به خودروهای شوتی معروفند. خودروهایی که رانندگان آن در قالب حمل کننده کالاهای قاچاق خطرات بی شماری را برای مردم رقم می زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ را به دیگران هدیه می دهند. به عنوان نمونه، جاده های جنوب شرق ایران، به ویژه راه های موجود در استان سیستان و بلوچستان مدتهاست که در قرق خودروهای حمل کالا و مسافر قاچاق، یا به اصطلاح خودروهای شوتی، است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

 این مساله به ناایمن و ناامن بودن راه های این منطقه دامن زده و رعب از تصادف رخ به رخ با این گونه خودروها نیز سبب شده تا مسافران کمتری ریسک سفر به آنجا را بپذیرند. این در حالی ست که به نظر می رسد در سطح برنامه ریزی و سیاست گذاری های کلان نیز مدیران به این مساله عادت کرده و تن داده اند. تنها دغدغه مدیران، آن هم نه در سطح وزارتخانه ای همچون راه، بلکه در سطح عاملیت های مبارزه با پدیده قاچاق، تنها به برخورد گاه و بیگاه با قاچاقچیان بسنده کرده اند.

در حالی که قطعا راه عاملی برای محرومیت زدایی در سطح منطقه ست. با رونق گرفتن راه های منطقه، توجه گردشگران و افزایش سفر کم کم سرمایه گذارانی جذب و خود عاملی برای توسعه زیرساخت‌های منطقه خواهد بود. جذابیت های طبیعی استان سیستان و بلوچستان در نمونه مورد بررسی قرار گرفته در این نوشتار، قابل توجه است. منظر طبیعی و کمتر دستخوش تغییرات انسانی قرار گرفته این استان بعضا ناشناخته است.

سفر گردشگری زمینی نیز لذت تجربه این ظرفیت های طبیعی را دوچندان می کند. در صورتی که تهدید ناشی از رفت و آمد خودروهای شوتی و چهره ناخوشایند منظر معیشتی راه های این ناحیه مجالی برای تجربه چنین مسیرهای گردشگری باقی نگذاشته است. مسافران یا کلا عطای چنین سفری را به لقای آن بخشیده اند و یا مسیری جایگزین را انتخاب کرده اند. البته که در استانی چون سیستان و بلوچستان کلا همان عطایش را به لقایش بخشیده اند.

به نظر می رسد مدیران امر برنامه ای هم برای بهبود شرایط سفر و ترغیب گردشگران به تجربه چنین راه‌هایی ندارند. رصد برنامه ریزی در سطوح مدیریتی و مرور تجربیات مشابه هم نشان از ضداقداماتی تخریبی (اقداماتی بدون در اولویت قرار دادن ظرفیت های طبیعی و مناظر دلپذیر حاشیه راه) دارد.

یعنی اگر روزی هم مدیران دور میز جمع شده و بر سر این مساله تصمیم گرفته و به اجماع رسیدند؛ قطعا اولین ذهنیت ایشان از بهبود شرایط سفر، احداث آزادراهی ست که نه تنها ناجی ظرفیت های طبیعی استان نیست، بلکه خود آسیبی برای طبیعت است. دقت سفر را نیز به مراتب پایین آورده و مجالی برای تجربه باقی نخواهد گذاشت. ضمن اینکه سنگ بزرگ نشان از نزدن دارد. پس با چنین معادلاتی هیچ وقت نباید انتظار بهبود وضعیت گردشگری استان را داشت.

نکته قابل تامل تر اینکه بخشی از فعالیت های قاچاق به دلیل نبود شرایط مطلوب استان و شرایط بد معیشتی و نبود امکانات از سوی ساکنین بومی انجام می شود. در صورتی که رونق گردشگری می تواند بر رونق اقتصادی منطقه بیفزاید.

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه
تصویر 1: منظر ناخوشایند متأثر از برخی آسیب های اجتماعی مرتبط با فرایند حمل و نقل، تهدیدی جدی برای گردشگری راه در برخی مناطق کشور است.
برچسب ها: خودرو شوتیقاچاقمنظر راهمنظر ناخوشایند راه
نوشته قبلی

معماری، معنا و روایت

نوشته بعدی

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم