پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

چکیده: در پی بروز زمزمه هایی مبنی بر جابجا کردن بازار تهران، برخی صاحب نظران مدیریت شهری واکنش نشان دادند.

در پی بروز زمزمه هایی مبنی بر جابجا کردن بازار تهران، برخی صاحب نظران مدیریت شهری واکنش نشان دادند.

نظرآنلاین: به تازگی استاندار تهران از آغاز مطالعات طرح جابه‌جایی بازار تهران خبر داده است. خبرگزاری پانا به نقل از علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره که آیا امکان انتقال بازار تهران به نقطه‌ای دیگر از شهر وجود دارد، گفت: «این موضوع در حد بررسی است و الگوهای جایگزین و مختلف مد نظر قرار گرفته است.»

در همین راستا مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ساختمان های بازار قابل جابجایی نیست، گفته است: «می توان انبارها را در خارج شهر مدیریت کرد و برای خرید و فروش عمده نیز می توان از خارج شهر امور را انجام داد. ضرورتی بر این میزان فشردگی وجود ندارد.»

جراحی قلب تهران؛ ضرورتی خطرناک در رابطه با بازار تهران

سید امیر منصوری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این خصوص گفت: بازار جای فروش جنس نیست. حتی میدان تره‌بار هم دیگر فقط جایی برای فروش میوه نیست، چه رسد به بازار.
صحبت‌کردن در مورد بازار آداب و احتیاط خاص خود را دارد. قلب شهر است. مخ شهر است. مرکز است. هسته است. مکان هست‌شدن شهر است. هستی شهر و دوام او به هسته وابسته است.
نخستین بار ویکتور گروئن بود که در طرح‌جامع ۴۸ تهران، نقش بازار در سازمان‌فضایی شهر را نابود کرد.

او که از رهبران مدرنیست شهرسازی بود مرکززدایی را اساس طرح‌ خود قرار داد. از دست رفتن پشتیبان های مرکز طی ۵۰ سال، بازار را به وضع در حال احتضار امروز رسانید که جراحی آن به مثابه قلب شهر ضروری شده است.


این جراحی اما، باید با نگرش سیستمی به شهر به مثابه یک کل و بازسازی نقش مرکز در تهران امروز انجام شود.


تقلیل مسئله به نابسامانی های کالبدی از جمله ایمنی و اتش‌سوزی، پیش از آن که قلب نیمه‌جان تهران را نجات دهد، روح شهر را خواهد کشت. در آن هنگام گروئن خوشحالترین‌ افراد خواهد بود. نسخه‌پیچی قبل از تشخیص بیماری نشانه خوبی برای رفتار طبیب حاذق نیست.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر پیشین نیز در واکنش به طرح انتقال بازار گفت: انتقال بازار تهران پوست خربزه است، چه زیر پای استاندار و چه شهردار. 

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *