پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کتاب نقد طرح جامع تهران 86 و تجربه امین کریم الدینی در برگزاری کارگاه های نقد طرح جامع تهران: تجربه ایجاد یک حوزه عمومی برای گفت و گو‌های مستمر دانشگاهیان و سیاست گذاران

چکیده: کارگاههای نقد طرح جامع تهران با ابتکار و مدیریت امین کریم الدینی مدیر وقت دفتر مطالعات ایسنا و سردبیر سرویس مسائل راهبردی ایران و با حضور استادان معماری و شهرسازی ایران مدیران نهاد طرح جامع شرکت مشاور مادر و برخی دیگر از شرکتهای مشاور ۲۲ گانه برگزار شد.

کارگاههای نقد طرح جامع تهران با ابتکار و مدیریت امین کریم الدینی مدیر وقت دفتر مطالعات ایسنا و سردبیر سرویس مسائل راهبردی ایران و با حضور استادان معماری و شهرسازی ایران مدیران نهاد طرح جامع شرکت مشاور مادر و برخی دیگر از شرکتهای مشاور ۲۲ گانه برگزار شد. دکتر سید موسی پورموسوی نیز به عنوان نماینده رسمی شهردار وقت تهران در اغلب این کارگاه ها حضور داشت.

به گزارش نظرآنلاین، حذف متدلوژی طرح جامع شهری که قریب نیم قرن است در جهان منسوخ شده و جایگزین کردن روش برنامه ریزی راهبردی از مهمترین انگیزه های امین کریم الدینی در برگزاری این کارگاه ها بود.

 وی سیاست پژوهی پر استعداد در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی شهری است که در پروژه های خود از جمله در سه سال مدیریت «کارگاههای نقد طرح جامع تهران با نقد طرح جامع مسکن رفع نقصان‌های متدولوژیک حاکم بر نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی مسکن را دنبال کرده است.

پس از برگزاری آخرین کارگاه نقد طرح جامع تهران دکتر محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران با اذعان به درستی موضع وی درباره منسوخ بودن متدولوژی طرح جامع این موضوع را مهمترین نقصان توافقنامه مشترک شهرداری تهران و وزارت مسکن دانست و اعلام کرد که درباره دغدغه وی در خصوص جایگزین کردن روش برنامه ریزی راهبردی به جای طرح جامع»، با وزیر وقت مسکن و شهرسازی وقت مذاکره کرده است.

اعلام این که موضوع مورد نقد وی در کارگاه های نقد طرح جامع تهران در خصوص عقب ماندگی متدولوژی طرح جامع به موضوع مذاکرات شهردار تهران و وزیر مسکن و شهرسازی وقت تبدیل شده است، می تواند نشان دهد که اگر گفت و گوهای دانشگاهیان و سیاست گذاران در کارگاه های نقد طرح جامع تهران استمرار یافته بود، بی تردید سالها پیش از این اصلاح روش برنامه ریزی شهری در ایران محقق شده بود.

در واقع این سطح از تأثیرگذاری، حاصل موفقیت سیاست وی در ایجاد یک حوزه عمومی برای گفت و گو‌های مستمر دانشگاهیان و سیاست گذاران درباره برنامه ها و سیاست های عمومی بود. ایده ای که امین کریم الدینی خود آن را مهمترین هدفش از تاسیس سرویس مسائل راهبردی ایران و دفتر مطالعات ایسنا و راه اندازی گروه ها و کارگاههای سیاست پژوهی متعدد در این مجموعه عنوان می‌کند.

مواضع شهردار تهران و وزیر مسکن و شهرسازی وقت و رئیس نهاد طرح جامع تهران نشان دهنده‌‌ی موفقیت تاثیرگذاری گفت‌وگوهای «پیگیرانه» و «مستمر»  دانشگاهیان و سیاست‌گذاران در کارگاه‌های نقد طرح جامع تهران است که برای نخستین بار ایجاد یک حوزه عمومی را برای گفت‌وگوهای کارشناسی در حوزه برنامه‌ریزی شهری محقق کرد.

به گزارش ایسنا، شهردار وقت تهران در بازدید از دفتر مطالعات و در گفت‌وگو با امین کریم‌الدینی، با تاکید بر آنکه متن تمام کارگاه‌های نقد طرح جامع تهران را مطالعه کرده، یکی از دلایل این موضوع و بازدید از دفتر مطالعات ایسنا را توجه همزمان وزارت مسکن و شورای شهر به کارگاه های نقد طرح جامع تهران عنوان می کند.

رئیس نهاد تهیه کننده طرح جامع تهران نیز با حضور در سومین کارگاه نقد طرح جامع، ضمن اذعان به صحت نقد دانشگاهیان نسبت به اهداف طرح اعلام کرد: اهداف طرح كه زيربناي كار است اشتباه است و بازنويسي مي شود.

دكتر پورموسوي، نماینده شهردار و رييس كميته علمي بررسي طرح جامع در شهرداري تهران، اجماع علمي دانشگاهيان را شرط شهردار براي تأييد و ارسال طرح به شوراي عالي شهرسازي و شوراي شهر دانست.

طرح جامع تهران به مثابه مهمترین سند توسعه شهری ایران به مدت سه سال در معرض نقد و بررسی روش‌مندانه در دفتر مطالعات ایسنا قرار داشت و انتشار نتایج آن تجربه‌ای از مستندسازیِ نقادانه و کارشناسانه یکی از مهمترین بخش‌های تاریخ برنامه‌ریزی شهری ایران بود.

کتاب نقد طرح جامع تهران 86 و تجربه امین کریم الدینی در برگزاری کارگاه های نقد طرح جامع تهران: تجربه ایجاد یک حوزه عمومی برای گفت و گو‌های مستمر دانشگاهیان و سیاست گذاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب