پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد ماه 1400 در بدترین شرایط کرونا در کشور

چکیده: سالهاست که مباحث مقررات ملی ساختمان تغییر می کند، اما سازمان نظام مهندسی به جای به روز کردن دانش و تجربیات مهندسین، در پی جذب مهندسین پایه 3 جدید است

آیا برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد 1400 با توجه به وضعیت کرونا در کشور ضروری بود؟ آیا نیاز جامعه ورود تعداد زیادی مهندس در شرایط بحرانی به حرفه مهندسی بود یا اینکه صرفا مسایل مالی یا انجام وظایف در حد رفع تکلیف انگیزه برگزاری آزمون نظام مهندسی بود؟

آزمون نظام مهندسی 13، 14 و  15 مرداد در حالی برگزار شد که تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان در بیمارستان از ویروس کرونا به بیشترین حد خود از زمان ظهور کرونا رسیده بود. به تبع این موضوع پیش از برگزاری آزمون، تعداد زیادی از داوطلبین از طریق شبکه های اجتماعی خواستار به تعویق افتادن این آزمون در شرایط بحرانی و وضعیت لجام‌گسیخته این ویروس بودند که این موضوع انجام نپذیرفت.

برگزاری آزمون نظام مهندسی در مرداد ماه 1400 در بدترین شرایط کرونا در کشور
تصویر 1: آزمون نظام مهندسی در اوج شیوع کرونا در مرداد 1400 برگزار شد. منبع: فارس نیوز.

پیش از برگزاری آزمون نظام مهندسی کمپین های زیادی به منظور لغو آزمون به راه افتاد که بعضا مسئولین فعلی نظام مهندسی در این کمپین ها دعوت شده بودند. این کمپین ها با توجه به همه‌گیری موج ۵ کرونا در کشور و به منظور رعایت نکات بهداشتی و اهمیت جان مهندسان عزیز خواستار تعویق آزمون نظام مهندسی مرداد ۱۴۰۰ بودند (به نقل از فارس نیوز، بازبینی شده در در مرداد 1400). اما با تمام این شرایط آزمون برگزار شد. این اتفاق در حالی افتاد که در تابستان  1399 ،تعداد 1823 پروانه ساختمان توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به سال گذشته 14.2 درصد کاهش یافته است.

مجموع مساحت زمين پروانه هاي صادرشده براي احداث ساختمان در این بازه زمانی در حدود 579 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته 10.3 درصد کاهش داشته است (مرکز آمار کشور). این موضوع نشانگر این است که پروژه هایی که در حال حاضر نیاز به نظارت و خدمات مهندسی داشته باشد نسبت به قبل، کاهش یافته است. این بدین معناست که مهندسینی که در حال حاضر دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی می باشند از لحاظ تراکم کار با کاهش تعداد کارهای ارجاعی مواجه هستند که این مطلب کاملا مشهود است.

پس چه لزومی دارد که در شرایط پاندمی اقدام به برگزاری آزمون نظام مهندسی شود و مهندسین بسیاری در خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند؟ در حالی که پس از قبولی در آزمون و اخذ پروانه نظام مهندسی، اشتغالی در انتظار آنها نیست…

از لحاظ کارشناسی آزمون نظام مهندسی باید به فراخور نیاز جامعه برگزار شود و با توجه به وضعیت فعلی صنعت ساختمان در کشور اغلب استانها، از لحاظ تعداد مهندسین دارای پروانه اشباع هستند. بنابراین نیازی به برگزاری این آزمون در بدترین و شدیدترین شرایط کرونا (از زمان ظهور تا کنون) نیست. به نظر می رسد بیش و پیش از اینکه این آزمون که بنای اصلاح فرآیندهای ساخت‌وساز و نظارت صحیح را دنبال کند به دنبال درآمدزایی از راه برگزاری آزمون و اعطای پروانه پایه 3 به تعدادی از مهندسین است.

سال هاست که مباحث مقررات ملی ساختمان تغییر می کند، ویرایش می شود اما سازمان نظام مهندسی و دفتر مقررات ملی ساختمان به جای به‌روزکردن دانش و تجربیات مهندسین، در پی جذب مهندسین پایه 3 جدید است بدون آنکه برنامه روشنی برای پرکردن ظرفیت و کارتابل مهندسین داشته باشد و در این وانفسای نارضایتی مهندسین دارای پروانه اشتغال از سازمان های نظام مهندسی و وضعیت ارجاع کار، بیکاری و نرخ های توهین‌آمیز نظارت و طراحی ساختمان در پروژه ها و از سویی عدم برقراری آموزش های واقعی و متناسب برای مهندسین، اولویت وزارت راه و شهر سازی درآمد زایی است (عرب صادق،1400) و خواسته به حق مهندسین برای تعویق در برگزاری آزمون به نتیجه نمی رسد.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الهام نهاوندی

الهام نهاوندی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و نویسنده
میزان مطالعه مطلب