• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

بی‌خبری شهروندان از نصب و حذف مجسمه‌های شهری

پدیده عادلوند نویسنده: پدیده عادلوند
دوشنبه 10 دی 1397
در نقد, منتخب
A A
0

در سال‌های اخیر شاهد نصب و حذف هنرهای شهری به ویژه مجسمه‌های شهری از سطح شهر تهران بوده‌ایم. گویی این روند تبدیل به یک عادت برای فضای شهری شده است. برای هر شهروندی اتفاق افتاده که مجسمه‌ای را چند وقتی در مکانی می‌بیند و سرانجام روزی فرا می‌رسد – که بعضاً خیلی هم به درازا نمی‌کشد – به دلایلی شاید عمرانی، سلیقه‌ای و حتی زیبایی‌شناسانه اثر از نظرها ناپدید می‌شود. بعدها یا دیگر اثری در مکان سابق وجود ندارد، یا با اثر دیگری جایگزین شده و یا اصلاً نشانی از جایش نیست. در اکثر موارد مخاطبان به ویژه شهروندان عام یا متوجه چنین دگرگونی‌هایی نیستند یا این جابه‌جایی‌ها برایشان فاقد اهمیت است. به نظر می‌رسد بی‌اهمیتی نصب و حذف آثار نزد شهروندان، سلب هرگونه واکنش مثبت و منفی و همچنین عادت‌ شهروندان به این اقدامات، آنها را با انفعال و خنثی‌بودگی نسبت به فضای شهری مواجه ساخته است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل این انفعال عدم اطلاع‌رسانی به شهروندان از نصب یا حتی حذف آثار و به تبع عدم اهمیت به حق شهروندان از دانستن چرایی و چگونگی تغییرات فضای پیرامونی آنها باشد.

بیشتر بخوانید - Read More

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

برگزاری مراسم پرده‌برداری یا به اصطلاح رایج آن در گذشته «آیین گشایش» برای انواع مجسمه‌های شهری می‌تواند به عنوان یک اقدام اولیه در جلب توجه عموم مردم به تغییرات فضای شهری مؤثر باشد و نگاه منفعلانۀ ساکنین و مخاطبین فضای شهری را نسبت به فضای زیست پیرامون خود تغییر دهد و کمک کند تا خود را جزئی مؤثر از یک کل برشمارند. اگر بپذیریم مخاطب هنر شهری، جامعة شهروندان را دربرمی‌گیرد و اساس حضور هنر در فضای عمومی، برخورداری از گسترة وسیع مخاطبان و به تبع آن تأثیرگذاری حداکثری اثر است، لذا بی‌اطلاعی شهروندان به ویژه مخاطبان عام از نصب و همچنین دلایل حذف آثار، بی‌توجهی و انفعال آنها را به همراه خواهد داشت که نه تنها در طول زمان حس تعلقی را شکل نمی‌دهد، که عواقب ناگواری چون وندالیسم و تخریب آثار را نیز رقم می‌زند.

بی‌خبری شهروندان از نصب و حذف مجسمه‌های شهری

بنابراین اطلاع‌رسانی به شهروندان از نصب یک اثر در فضای شهری و تبلیغات برای آن به عنوان مثال در قالب مراسم پرده‌برداری شاید بتواند از برخی اقدامات ناگوار جلوگیری کند و حتی مداخلة سلیقه‌ای متولیان را چه در نصب و چه در حذف آثار تا حد زیادی کاهش ‌دهد. علاوه بر این شرکت در مراسم رونمایی یک اثر شهری اتفاقی جمعی می‌تواند محسوب ‌شود که خاطره‌سازی از شهر را در ذهن شهروندان رقم می‌زند.

البته از این نکته مهم نیز نباید غافل ماند که برگزاری مراسمی چون رونمایی نیازمند حضور و نصب اثر در فضای جمعی است که قابلیت پذیرش فراخواندگان در خود و مشارکت آنان را داشته باشد. بنابراین نصب آثار در فضاهای غیر عمومی و غیر‌جمعی چون حاشیه بزرگراه‌ها و جداره پل‌ها و حتی میادین امروزی که کارکرد ترافیکی داشته و به عبارت درست‌تر فلکه هستند، نه تنها از مؤلفه‌ها و کارکردهای هنر شهری برخوردار نمی‌شوند و صرفاً برای تزئین شهر از آن‌ها بهره می‌برند که از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین راهکارها برای مشارکت مردم نیز بی‌نصیب می‌مانند.

برچسب ها: آگاهیشهروندمجسمه شهری
نوشته قبلی

پیاده‌ راه در بیراهه

نوشته بعدی

پیاده‌راه سی تیر؛ تاریخ، ادیان یا غذاگردی؟

پدیده عادلوند

پدیده عادلوند

دکتری پژوهش هنر و عضو هیئت علمی پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400

نقدی بر مقاله ساحل زنان

جایگاه بینش انتقادی در نگرش اسلامی کجاست؟

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

نوشته بعدی
پیاده‌راه سی تیر؛ تاریخ، ادیان یا غذاگردی؟

پیاده‌راه سی تیر؛ تاریخ، ادیان یا غذاگردی؟

قیمت واقعی بلیت مترو ۷۰۰ تومان نیست

قیمت واقعی بلیت مترو ۷۰۰ تومان نیست

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم