• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نظرگاه

لزوم تعامل معماری با منظر

رضا کسروی نویسنده: رضا کسروی
یکشنبه 23 آبان 1400
در نظرگاه, منظر
A A
0

نظرگاه امکان قرائت منظر

تفاوت معماری کردن با ملاحظات منظر یا بدون آن چیست؟

نظرگاه امکان قرائت منظر را برای ناظر فراهم می ­کند. گاهی اوقات نظرگاه نقطه ­ای ساکن است در انتهای یک مسیر و گاهی می ­تواند خودِ مسیری باشد که ناظر، پیاده یا سواره آن را می ­پیماید؛ راه به مثابه نظرگاه. در مناظر طبیعی، گاهی طراح منظر با پیشنهاد مسیر حرکت پیاده می ­کوشد طبیعت را آن ­گونه که می ­خواهد به فهم مخاطب در می ­آورد. اما در منظر شهری تکثر و تعدد فوق ­العاده زیاد عوامل دخیل دست طراح را برای پیشنهاد آنقدرها باز نمی ­گذارد و لذا می ­بایست از پتانسیل ­های موجود برای کمک به ادراک شهروندان بهره ببرد.

 حرکت به صورت پیاده و حرکت با انواع وسایل نقلیه از جمله اتومبیل، قطار، هواپیمای کوچک، هواپیمای مسافربری چیزی بین حداقل تحرک و حداکثر آن است که روی زمین یا بین آسمان و زمین می­ تواند با نظر گاه نسبتی برقرار کند. در این میان، پل­ های هوایی اعم از پیاده و سواره، جایی بین زمین و آسمان فرصت ادراک محدوده­­ قابل توجهی را برای پیاده و سواره فراهم می کنند.

پل­ های درون شهری در مناطقی که توپوگرافی زمین چندان قابل توجه نیست یا اگر هست، حرکت در جهت کمرکش شیب انجام می­ شود قدرت منظرین قابل توجهی به منظر راه می­ دهند. در پل ­های سواره، حرکت با سرعت اتومبیل و بدون مکث تفاوت مهم این پل ­ها با پل ­های عابر پیاده است که امکان تماشای منظر پایین دست و در پی آن ادراک موجودیتی گسترده مثل شهر و امکان آدرس­ یابی در آن را فراهم می ­کند.

نیازهای ترافیکی سالیان درازی است که در تهران غیر قابل چشم ­پوشی و برای رزومه مدیریت شهری پروژه محور آن هم ساخت پل با توجیه حل معضل ترافیک خواستنی است. منظور این یادداشت مختصر، نقد دیدگاه ترافیکی حاکم نیست.

بلکه هدف، حسن استفاده از یک ویژگی منظرین از یک پل هوایی سواره است. در مسیر بزرگراه یادگار امام قبل از تقاطع با خیابان ستارخان پل یادگار خیز برداشته و مسیر قابل توجهی را بر فراز محدوده ­های اطراف می ­پیماید. به خصوص در جهت شمال به جنوب، ارتفاع گرفتن پل بر خلاف جهت شیب طبیعی تهران امکان دید خوبی را برای سواره ایجاد می ­کند. ارتفاع قابل توجه پل از جهتی خاص مد نظر سازندگان پروژه و مدیریت شهری هم بوده و لذا آن را به فرصتی برای ساخت یک مجموعه تجاری خطی در راستای پل تبدیل کرده ­اند.

در تعامل معماری تجاری با سازه پل، معمار پروژه دیوارها و در جاهایی حجم ساختمان را از طرفین پل بالا آورده است تا ناظر سواره بالای پل از کاربری زیر آن بی­خبر نماند؛ اما با این کار ویژگی نظرگاهی پل را از بین برده است.

به نظر می ­رسد نگاهِ بخشی طراح مجموعه تجاری و بی اعتنایی به لزوم معنی ­دار بودن معماری در دل منظر، باعث شده استفاده کنندگان یک بزرگراه در مقیاس شهر تهران به نفع بخش کوچکی از صاحبان سرمایه از یک نظرگاه شهری محروم و مقید به حرکت بین دو دیواره بی روح­ شوند (تصویر1).

لزوم تعامل معماری با منظر
تصویر1: بزرگراه یادگار امام جنوب به شمال، محدوده بازارچه. بالا آمدن دیوارها و حجم ساختمان تجاری زیر پل خصلت نظرگاهی پل را از بین برده است. ماخذ: رضا کسروی.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

برچسب ها: بزرگراه یادگارپلتهران
نوشته قبلی

تکرار در موضوع و کاهش خلاقیت در ایده پردازی، در مسیر شتابزده تولید مقالات شهرسازی

نوشته بعدی

تعریف پروژه و چالش های استفاده از پلتفرم های اجتماعی برای تشکیل بانک داده تحلیل های

رضا کسروی

رضا کسروی

دکتری معماری منظر، طراح معماری در مهندسین مشاور

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
تعریف پروژه و چالش های استفاده از پلتفرم های اجتماعی برای تشکیل بانک داده تحلیل های شهری

تعریف پروژه و چالش های استفاده از پلتفرم های اجتماعی برای تشکیل بانک داده تحلیل های

گردشگری و رشد فراگیر

گردشگری و رشد فراگیر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم