برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Sunday, 27 September , 2020
امروز : یکشنبه, ۶ مهر , ۱۳۹۹ - 10 صفر 1442
شناسه خبر : 2723
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ | 458 بازدید | ارسال توسط :
مهم‌ترین روش برای افزایش دوچرخه سواری در کشورهای موفق دنیا، افزایش قیمت پارک در خیابان‌ها بوده است.

هفتمین وعده از سه‌شنبه‌های بدون خودرو در تهران

شهر تهران با آلودگی هوا رو به‌ روست و هیچ راهی جز کاهش تردد با خودرو و افزایش حمل‌ و نقل عمومی ندارد. ایده دوچرخه‌ سواری روشی آزموده و مؤثر است.

اگر تا ۲‌ماه پیش این ایده در تهران مطرح می‌شد که قرار است شهرداری بیاید که دوچرخه‌سواری  و حمل‌ و نقل عمومی را رها نکند، کمتر کسی آن را باور می‌کرد اما امروز هفتمین وعده از سه‌شنبه‌های بدون خودرو در تهران است؛ ایده‌ای که پس از ۲سال تعطیلی در شهرهای دیگر کشور، شهردار جدید پایتخت جانی تازه به آن دمیده و توانسته نگاه‌های بسیاری را به این اقدام محیط‌زیستی برای نجات هوای شهر جلب کند. شهر تهران هر روز با هزاران تن آلودگی هوا روبه‌روست و هیچ راهی جز کاهش تردد با خودروی شخصی و افزایش حمل‌ونقل عمومی ندارد. در چنین شرایطی ایده دوچرخه‌سواری برای حذف آلاینده‌های خطرناک روشی آزموده و مؤثر است چرا که فضای عمومی شهر را از شر وسایل نقلیه بی‌کیفیت رها و وسیله‌ای را جایگزین آن می‌کند که هیچ نوع آلودگی هوایی تولید نمی‌کند. داده‌نما  را بخوانید تا بدانید چرا سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای تهران مؤثر و مفید است.

گسترش دوچرخه سواری تمامی ندارد

مهم‌ترین روش برای افزایش دوچرخه سواری در کشورهای موفق دنیا، افزایش قیمت پارک در خیابان‌ها بوده است. شهرهایی نظیر میلان، بوگوتا، لیسبون و پاریس این راه‌حل را به‌طور گسترده دنبال کرده‌اند. البته هیچ‌یک هنوز به اندازه پایتخت هلند نتوانسته‌اند موفق باشند اما به تازگی خبر رسیده که بهای پارک خودرو در مرکز آمستردام از ۵یورو به ۷یورو در ساعت(۱۰۰هزار تومان) افزایش می‌یابد. شورای شهر آمستردام هفته اخیر تصویب کرده که این طرح از اول آوریل سال ۲۰۱۹اجرایی شود. هم‌اکنون ۴۰درصد سهم سفرهای شهری روزانه در آمستردام با دوچرخه انجام می‌شود.

همراهی مردم

در هفته‌های اخیر فعالیت‌های مردمی برای همراهی با سه‌شنبه‌های بدون خودرو افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است. مناطق ۴،  ۵،  ۲و ۲۲تاکنون با تعیین مسیرهایی به این رخداد محیط‌زیستی پیوسته‌اند. این مسیرها از نقطه‌های پرتردد نظیر ایستگاه‌های مترو و میادین اصلی شروع می‌شود و به بوستان‌های منطقه ختم می‌شود. این همراهی در حال گسترش است.

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : سید محمد فخار | منبع خبر : روزنامه همشهری
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.